המקרה המוזר של נעה אתגר

מדוע שונתה במפתיע עמדת משרד הפנים ביחס לאיחוד כוכב יאיר

שטח המחלוקת ליד צור יגאל / צילום: איל יצהר
שטח המחלוקת ליד צור יגאל / צילום: איל יצהר

היישוב כוכב יאיר-צור יגאל, שהוקם באמצע שנות ה-80, ציין בחודש שעבר 30 שנים להיווסדו בטקס הענקת אזרחות כבוד לח"כ ושר לשעבר מיקי איתן, שנחשב בעיני רבים מייסד היישוב. כוכב יאיר, שאוחד ב-2003 עם צור יגאל, היה היישוב הראשון שהוקם במסגרת תכנית הכוכבים. התכנית כללה הקמת יישובים באזור השרון המזרחי, בתוך הקו הירוק, כדי למנוע השתלטות עוינת על שטחי מדינה. אבל בימים אלה ניטש ויכוח מר על עתידו של היישוב בשל הניסיון של משרד הפנים לכפות איחוד של היישוב הוותיק עם היישוב העירוני הצעיר צור יצחק.

באחד הדיונים בנושא בחודש שעבר לחברי הוועדה אמרה נעה אתגר, הממונה על תכלול מדיניות ברשויות המקומיות במחוז מרכז במשרד הפנים, כי עמדת מחוז מרכז מתנגדת לשינוי המצב הקיים כיוון שאיחוד יביא לקריסה כלכלית של הרשות המקומית. טענה זו התבססה על היעדר מקורות הכנסה שאינם מארנונה מגורים ביישוב צור יצחק והתלות הכלכלית המוחלטת שלו בדרום השרון.

עמדתה של אתגר תאמה דברים שהציג בפני הוועדה בפירוט רב דב קהת, אחד המומחים המובילים בתחום השלטון המקומי, שקבע שהגרעון השוטף של היישוב המאוחד צפוי להסתכם לכל הפחות בכ-10 מיליון שקל בשנה.

גם הוועד המקומי של צור יצחק מתנגד בתוקף לכל שינוי במעמדו של היישוב בשל פער מוערך של כ-40 מיליון שקל בהקמת כיתות לימוד, גני ילדים, בתי כנסת ומוסדות ציבור. לדבריהם, כספי הפיתוח שהתקבלו במועצה האזורית חולקו בין יישובי המועצה ורק מחציתם חזרו ליישוב הצעיר.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בכנסת חשף סגן שר הפנים כי דווקא ראש המועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל תמך באיחוד בשנת 2014. ואולם בשנת 2015, בלחץ כבד של חברי מועצה ותושבים, הבהירה המועצה כי היא מתנגדת לאיחוד הן בשל הטעמים הכלכליים והן להפיכת היישוב בעל האופי הכפרי-קהילתי לעיר הומה שתמנה כ- 30 אלף תושבים.

גם בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בהשתתפות יו"ר מרכז השלטון המקומי וראשי ערים, פנה יו"ר הוועדה ח"כדודי אמסלם למנכ"ל משרד הפנים בבקשה לעצור את האיחודים כיוון שמדובר בשנת בחירות, שיתקיימו בעוד כ- 11 חודשים.

מול החזית האחידה הזו נצבת המועצה האזורית דרום השרון שאינה מעוניינת ביישוב העירוני בתחומה. צור יצחק, הכולל כיום כ-6,000 תושבים, צפוי להיות קבוצת לחץ משמעותית בבחירות למועצה האזורית. מבחינתם, המשחק הזה הוא על כסף גדול, על עמדות כח והשפעה והאנשים הדומיננטים במועצה לא מתכוונים לוותר בקלות.

לעזרת המועצה האזורית נחלץ משרד הפנים שביקש לפני שנה וחצי לחלץ את העיר החרדית אלעד מהמצוקה הכלכלית אליה נקלעה. וועדת הגבולות המליצה על חלוקת הכנסות בשיעור של 3 מיליון שקל בשנה שיועברו מדרום השרון לאלעד, כל שנה. עבור העיר אלעד מדובר בגלגל הצלה. נראה שכעת מבקש מישהו לקבל תמורה מלאה לכספו בדמות הרחקת היישוב צור יצחק ותושביו מספר הבוחרים לפני הבחירות הקרובות.

הדברים של נציגת מחוז מרכז במשרד הפנים, הפתיעו את ראשי המשרד. עברו ימים בודדים מהדיון עד אשר שוגר לוועדה בבהילות מסמך רשמי, שאינו חתום על ידי איש, שכותרתו "חוו"ד זו היא חוו"ד מתוקנת לאחר התייעצות עם המנהל הכללי המשמש כמ"מ מנהל מחוז מרכז", ואשר הופך את עמדת המחוז ותומך באיחוד עכשיו.

תושבי שני היישובים בטוחים כי שיקולים זרים של בעלי אינטרסים עומדים מאחורי הדברים האלה. המציאות הזו תתגלגל בקרוב, כנראה, לחקירה חדשה. ח"כ קארין אלהרר, יו"ר ועדת ביקורת המדינה (עד לאחרונה), כבר פנתה ליועץ המשפטי בדרישה שיתערב.

בכוכב יאיר נחושים למנוע את האיחוד הכפוי ולהתנגד לו. מיקי איתן, אזרח הכבוד הטרי, בוודאי לא פילל אז שתהיה ממשלה שתמוטט את היישוב היחיד שהקימו צעירי חירות, בתוך הקו הירוק.

** עו"ד יובל ארד, שותף מנהל במשרד הייעוץ התקשורתי ארד תקשורת וחבר המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל