רמ"י תובעת את עיריית קרית גת על הפרת הסכמי הגג

ארבעה חודשים לאחר שעיריית קרית גת עתרה לבג"ץ נגד המדינה וטענה כי חסרים לה כספים ליישום הסכם הגג, טוענת רמ"י כי העירייה הפרה ברגל גסה את התחייבויותיה

קריית גת / צילום: אייל פישר
קריית גת / צילום: אייל פישר

מחריף הסכסוך בין עיריית קרית גת למדינה בסוגיית הסכם הגג: ארבעה חודשים לאחר שעיריית קרית גת עתרה לבג"ץ נגד רשות מקרקעי ישראל בטענה לאי העמדת תקציבים להסכם, רמ"י הגישה היום (ג') תביעה נגד העירייה בטענה להפרת ההסכם.

בהמרצת הפתיחה שהוגשה באמצעות עוה"ד טל שטיין ותהילה שמשון מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, דורשת רמ"י לאכוף את ההסכמים עליהם חתמה עיריית קרית גת עם המדינה. "הסכמים יש לכבד, קל וחומר שמדובר ברשות שלטונית שחתמה על הסכמים והתחייבה לקיימים", מציינת רמ"י בפתח התביעה.

כזכור בחודש נובמבר 2013, נחתם הסכם הגג הראשון בישראל, בין המדינה לבין עיריית קרית גת, שאחריו נחתמו שורה של הסכמי גג עם רשויות מקומיות נוספות. מטרת ההסכמים להביא לשיווק מואץ של שכונות מגורים חדשות והקמתן, תוך הבטחת מימון הקמת התשתיות המחייבות לאכלוס שכונות אלה. ההסכם בקרית גת התייחס לשיווק והקמה של שכונת כרמי גת שצפויה לכלול 6,400 יחידות דיור.

עיקרו של הסכם הגג עומד על התחייבות העירייה לתכנן ולבצע את עבודות הפיתוח ומבני הציבור המפורטים בהסכם, בהתאם ללוחות הזמנים הקבועים בו. בגין תכנון וביצוע עבודות הפיתוח תהיה העירייה זכאית לדמי ניהול ועלויות תפעול שוטפות אשר יחושבו מעלות עבודת התכנון והביצוע בפועל. ההסכם מפרט את מקורות המימון לביצוע עבודות אלו, ומסדיר את מנגנוני התשלום לרבות תשלום קדמי מימון לעירייה.

בעוד עיריית קרית גת טענה בעתירה לבגץ שהגישה בחודש אוגוסט האחרון כי חסרים לה כספים ליישום הסכם הגג, הרי שרמ"י טוענת בהמרצת הפתיחה כי בעוד היא עמדה ועומדת בכל התחייבויותיה כלפי העירייה על פי ההסכם, לרבות הוספת תקציב קדם מימון שלגביו נחתם הסכם נפרד בסוף 2015, עיריית קרית גת היא זו שמפרה ברגל גסה את התחייבויותיה על פי שני ההסכמים.

ההפרה, נטען, מתבטאת בכך שהעירייה מונעת מהקבלנים את קיומו של ההליך המקובל לצורך קבלת היתרי בנייה, ובנוסף העירייה מסרבת לחתום על הסכמי תשתיות מול יזמים שזכו במכרזים בשני מתחמים בכרמי גת. "משמעות הדבר היא עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים" מצינת רמ"י בתביעה ומוסיפה: "הפרה זו מקבלת משנה תוקף, גם בשל העובדה שבמתחמים אלה שווקו יחידות במסגרת תכנית "מחיר למשתכן", במסגרתם מחויבים היזמים למחיר שהציעו ולעמידה בלוחות זמנים נוקשים להשלמת הבנייה, והחשש לעיכובים בפרויקט נוכח התנהלות העירייה הוביל לקבלת פניות מהיזמים לביטול העסקה".

בנוסף מציינת רמ"י כי העירייה מעכבת את פרסום המכרז לביצוע עבודות פיתוח בשני המחתמים המדוברים, מה שגורם לעיכוב בעבודות הפיתוח ובלוחות הזמנים להשלמת הפרויקט. עוד נטען בתביעה כי יזמים שזכו במכרזים כבר פנו לרמ"י בדרישה לביטול עסקאות ולהתערבותה של רמ"י מאחר ואין פיתוח בשטח. לטענת רמ"י המכרז לביצוע תשתיות הוכן זה מכבר על ידי העירייה, ואושר מקצועית וכספית ע"י רמ"י כבר בפברואר 2016. לטענת רמ"י אין סיבה לעיכוב והפרת ההסכם ועיריית קרית גת מנסה לסחוט כספים שלא מגיעים לה. על כן, מבקשת רמ"י מבית המשפט להורות לעירייה לקיים את ההסכם, הכולל מתן היתרי בנייה ליזמים, חתימה על הסכמי תשתית עם יזמים שזכו במכרזים, ופירסום לאלתר את המכרז לביצוע עבודות הפיתוח.

עד כה אוכלסו בשכונת כרמי גת 2,200 דירות חדשות, אך מאז פרוץ הסכסוך בין העירייה למדינה, הקפיאה העירייה את יישום ההסכם ומתן היתרי בנייה ליזמים, וכעת, כשהסכסוך מגיע אל פתחו של בית המשפט, אי הוודאות בה נמצאים היזמים ורוכשי הדירות מתעצם, בשל העיכוב הממושך בקבלת היתרי בנייה שאינה נראית באופק.

מעיריית קריית גת נמסר בתגובה: "עיריית קריית גת עתרה לבג"ץ נגד רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, בגין אי עמידת המדינה בהתחייבויות עליהן חתמה בהסכם הגג, בייחוד בכל הנוגע לתקצוב מוסדות חינוך ומוסדות ציבור ברובע, וכן בגין אי שוויון בתנאי ההסכם מול קריית גת ביחס להסכמים אחרים משופרים עליהם חתמה הממשלה מול רשויות אחרות. דיון ראשון בעתירה נקבע לשבוע הבא ביום ה-30 בנובמבר. מן הראוי שעתירה זו תידון בבג"ץ. אנו משוכנעים כי גם בית המשפט יסכים עם עמדת העירייה" .