לאחר הקריסה במחיר המניה: נפילה של 30% ברווחי אל-על

המניה נסחרת בתנודתיות עזה בימים האחרונים ■ הסיבות לצניחה ברווח: עלייה בהוצאות שכר, התחזקות השקל מול הדולר, עלייה במחיר הדלק הסילוני וירידה במספר הימים הפעילים

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

עלייה בהוצאות שכר, לצד התחזקות השקל מול הדולר, עלייה במחיר הדלק הסילוני על רקע עליית מחירי הנפט, וירידה במספר הימים בהם פועלת החברה (חגי תשרי ראש השנה חל השנה בספטמבר), הביאו לירידה חדה ברווחי חברת התעופה אל-על  ברבעון השלישי ובתשעת החודשים הראשונים של השנה.

אל-על דיווחה היום (ד') כי הכנסותיה ברבעון האחרון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, התכווצו ב-2.7% לרמה של 626 מיליון דולר. השורה התפעולית הצביעה על ירידה של 28% ברווח לכ-69 מיליון דולר ובשורה התחתונה רשמה החברה נסיגה של 29% ברווח הנקי שעמד על כ-49 מיליון דולר ברבעון.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה יציבות בהכנסות ברמה של כ-1.58 מיליארד דולר, ירידה של 47.5% ברווח התפעולי שעמד על כ-62 מיליון דולר וצניחה של 58% ברווח הנקי לרמה של כ-35 מיליון דולר.

התנודתיות הגבוהה במניית אל-על נמשכה גם היום, ולאחר שקפצה ב-9.5% אתמול נסחרת כעת המניה בעליות שערים.

באל-על שולטים, באמצעות חברת ההחזקות כנפיים, בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' יחד עם פויו זבלדוביץ'. מנכ"ל החברה בשלוש השנים וחצי האחרונות, דוד מימון, הודיע לדירקטוריון לפני כשבועיים על התפטרותו מהחברה.

האנליסט נועם פינקו מפסגות ציין בנוגע לדוחות כי "בחודש ספטמבר הייתה ירידה של 13% בכמות הנוסעים בשל עיתוי החגים (נתון שהתהפך באוקטובר עם עליה של 16%). גם ביולי הייתה ירידה בכמות הנוסעים בשל תחזוקה מוארכת במטוסים. עם זאת הירידה בהכנסות (3%) הייתה נמוכה מהירידה ב-RPK (קטעי נוסע -מחושב לפי קילומטרים) שירדו בכ-5.9% בזכות עליה של 1.4% בתשואה לק"מ".

בשורה התחתונה, אומר פינקו, "הדוח סביר ותואם את הצפי שלנו. ברבעון הרביעי אנו צפויים לראות עליה בהכנסות לעומת הרבעון המקביל בשל גידול בכמות הנוסעים אך פגיעה ברווח בשל עליית מחירי הנפט מעל המצופה".