היועץ לביטחון לאומי לצפרא כץ מאורקל: טראמפ - אידיוט

האתר באזפיד מדווח על התבטאויות חריפות ביותר של ה.ר. מקמאסטר על נשיא ארה"ב בארוחת ערב עם כץ ■ אמר לאדם נוסף: לטראמפ אין מספיק שכל להבין את הסוגיות שבהן עוסקת המועצה לביטחון לאומי ■ דובר של המועצה מכחיש ■ ואניטי פייר: טראמפ לוחץ על קושנר ואיוונקה לחזור לניו-יורק

טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס
טראמפ בנאום הגרעין/ צילום: רוייטרס

בכיר נוסף בבית הלבן הביע זלזול נוקב ברמת האינטליגנציה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הדברים נאמרו בשיחה פרטית אך דלפו לאתר האינטרנט "באזפיד", אחד מכלי התקשורת היחידים בארה"ב שפרסמו בזמנם תמליל מלא של ה"תיק" (DOSSIER) על טראמפ שחיבר איש מודיעין בריטי ושבו נטען, כי טראמפ בילה ליל הוללות עם נשים רוסיות במסקבה.

ביולי פורסם דיווח שלפיו כינה שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, את טראמפ "טמבל" (MORON) - ולפי דיווח אחר "טמבל מזוין" (FUCKING MORON) - בישיבה של צוות המועצה לביטחון לאומי ופקידי ממשל בכירים אחרים. דוברת של הסטייט דיפרטמנט אמרה אז, כי טילרסון לא דיבר בגנות הנשיא ולא תיאר אותו כ"טמבל". אך טילרסון עצמו, בראיון טלוויזיה, סירב להכחיש את הדברים ואמר, כי הוא אינו עוסק ב"דברים קטנוניים כאלה".

עתה מדווח "באזפיד", כי ביולי, בארוחת ערב עם צפרא כץ, מנכ"לית אורקאל וכנראה הישראלית הבכירה ביותר בעולם הטכנולוגיה בארה"ב, אמר היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, כי טראמפ הוא "אידיוט" ו"מטומטם", וכי רמת האינטליגנציה שלו דומה לזו של "ילד בגן ילדים". "באזפיד" משתית את הדיווח על עדויות של חמישה אנשים שמודעים לשיחה בין מקמאסטר לכץ. חמשת המקורות ביקשו לא לנקוב בשמם.

מקור שישי, שאף הוא ביקש להישאר בעילום שם, אמר לאתר, כי מקמאסטר אמר לו דברים דומים בשיחה אישית עמו. בין היתר אמר לו היועץ לביטחון לאומי, כי לטראמפ אין מספיק שכל כדי להבין את הנושאים שבהם עוסקת המועצה לביטחון לאומי.

מייקל אנטון, דובר במועצה לביטחון לאומי, אמר ל"באזפיד", כי "אנשים שהשתתפו בפועל באותה ארוחת ערב מכחישים שמקמאסטר השמיע את הדברים שמייחס לו 'באזפיד' מפי מקורות אנונימים".

"ההצהרות הכוזבות האלה הן ההיפך הגמור ממה שמקמאסטר חושב על הנשיא", אמר אנטון. בנפרד, גם הנהלת אורקל הכחישה שמקמאסטר אמר את הדברים שמיוחסים לו. "אף לא אחת מההצהרות שמיוחסות לגנרל מקמאסטר אכן נאמרה", אמר קן גלוק, סגן נשיא בכיר באורקל לענייני יחסים עם הממשל.

אך שני מקורות המודעים למה שהתרחש אמרו ל"באזפיד", כי גורמים בממשל טראמפ איימו להתנקם ב"כמה מהדמויות שיש להן מידע על אותה ארוחת ערב ביולי" אם ידברו עם מערכת האתר.

מכל מקום, גלוק הכחיש שתגובת אורקל ניתנה רק בעקבות לחץ מהבית הלבן. "זה מגוחך", הוא אמר.

בינתיים מתרבות הידיעות על קשיים שבהם נתקל ג'ארד קושנר בעבודתו בבית הלבן. אתמול דיווח "וול סטריט ג'ורנל", כי רוברט מולר, התובע המיוחד שחוקר חשדות לשת"פ בין מטה הבחירות של המועמד טראמפ לבין גורמים רוסיים ב-2016, מרחיב את היקף החקירה וכי אחד מכיווניה החדשים הוא המגעים בין קושנר לבין פקידים ישראליים, שביקשו למנוע קבלת החלטה של מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות בגדה. קודם לכן האשימה אותו ועדה של הסנט שהוא לא סיפק לה אי-מיילים הקשורים לוויקיליקס, למרות שהוא היה חייב להציגם.

במקביל מדווח המגזין "ואניטי פייר", כי ג'ון קלי, ראש מטה הבית הלבן, שטראמפ מינה אותו ביולי להשכין סדר בממשלו, קיצץ משמעותית את כנפיו של קושנר. חלפו הימים שבהם היה יכול כל אחד "לקפוץ" ללשכת טראמפ כדי לרכל או לנסות להשפיע עליו בנושא כלשהו. אך, לדברי פקידי ממשל בהווה ובעבר, עוזר הנשיא שהשפעתו נשחקה במידה הרבה ביותר הוא קושנר.

בימים הראשונים של ממשלו, הפקיד טראמפ בידי קושנר תיק עבה של משימות: תכנית לייעל את הממשל (או, בעגת הבית הלבן - להמציא את הממשלה מחדש), לבצע רפורמות במשרד הפדרלי לטיפול בחיילים משוחררים, לשים קץ למגפת הסמים המשכרים, לטפל ביחסים עם סין וכמובן להשכין שלם במזה"ת. "ואניטי פייר" מתאר את גודלו של תיק המשימות הזה כ"קומי".

אך, לדברי המקורות בממשל, מאז שקלי מונה לתפקידו בבית הלבן הוא ניסה לכווץ את תחום הפעילויות שהופקד בידי קושנר, בתקווה שחתנו של הנשיא ימקד את פעילותו בעיקר במאמצים להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים. אך נראה שאפילו הפעילות המזרח-תיכונית של קושנר מחוללת מתיחות בינו לבין קלי.

טראמפ רוצה שבתו וחתנו יחזרו לניו יורק

שני אנשים שמקורבים לבית הלבן אמרו ל"וואניטי פיר", כי קלי אינו מרוצה מתוצאות מסעו של קושנר לסעודיה באוקטובר. הסיבה: ביקור קושנר בריאד התקיים רק כמה ימים לפני שיורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בין סאלמן, בן 32, עצר 11 מבני משפחת המלוכה, לרבת המיליארדר אלוואליד בן טלאל. "וושינגטון פוסט" דיווח בזמנו, שקושנר והנסיך שוחחו לילה אחד עד 4 לפנות בוקר ודנו ב"תכנון אסטרטגי". קלי נאלץ להתמודד עם הרושם שנותר במזה"ת, שלפיו לממשל טראמפ היה מידע מוקדם על הטיהור הגדול בסעודיה ואולי אפילו סייע להוציאו אל הפועל.

בתגובה על כך, אמרה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס: "קלי וג'ארד פרצו בצחוק גדול לשמע הדיווח הזה, ששום דבר בו אינו נכון".

על רקע הבעיות של קושנר, שוב צצות ספקולציות האם הוא ואשתו יאריכו ימים בוושינגטון. ג'ארד קושנר אמנם משתדל להפגין ביטחון שחקירת התובע המיוחד תסתיים בכי טוב מבחינתו ומבחינת חותנו, אך לאחר הגשת כתבי האישום נגד פול מאנאפורט, שהיה ראש מטה הבחירות של טראמפ ועוזרו, ריק גייטס, הוא שאל ידיד: "אתה חושב שהם (החוקרים) יצליחו להגיע לנשיא?"

ומזווית אחרת: טראמפ עצמו מתוסכל מקושנר. כבר באוקטובר כתב המגזין, כי הנשיא מתחיל להפנות את חיצי זעמו לעבר חתנו. בשיחה עם סטיב בנון, לשעבר "האסטרטג הראשי" בבית הלבן, שעדיין נהנה מאמון הנשיא, קבל טראמפ על תפקידו של קושנר בקבלת החלטות מסוימות שבדיעבד המיטו עליו רק צרות - ובמיוחד פיטורי מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שנבעט אחרי פחות מחודש בתפקיד, ופיטורי ג'יימס קומי, ראש FBI, שהביאו למינויו של הפרקליט המיוחד.

כאשר רוג'ר סטון, מקורב אחר לטראמפ, אמר לו באחרונה, כי קושנר נותן לחותנו יעוץ פוליטי גרוע, הסכים טראמפ עם ההערה ואמר: "ג'ארד הוא היועץ הפוליטי הכי גרוע בתולדות הבית הלבן בעידן המודרני". "ואניטי פייר" מייחס את הדברים לסם נאנברג, שעבד בעבר במטה הבחירות של טראמפ.

לדברי שלושה אנשים שדיברו עם טראמפ, הוא מציע לג'ארד ואיוואנקה לחזור לניו-יורק, בין היתר מפני שהפרסומים השליליים בעיתונות העוינת גורמים להם נזק. "טראמפ לוחץ עליהם לחזור", אמר ל"וואניטי פייר" מקור המקורב לקושנר. אך לא ברור אם השיבה הביתה, לניו-יורק, תיטיב עם קושנר בהתחשב בעובדה שבניין הדגל של אימפריית הנדל"ן שלו, גורד השחקים בשדרה החמישית 666, עלול להימצא בדרך לפשיטת רגל.