רוסיה ואופ"ק לקראת הסכם לצמצום הפקת הנפט עד סוף 2018

בכלי התקשורת מצטטים גורמים בקרמלין שיודיעו על ההסכמות ב-30 בנובמבר - בוועידת אופ"ק

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

רוסיה ומדינות אופ"ק לקראת הסכם לקיצוץ מכסות הפקת הנפט עד לסוף 2018. רוסיה שמייצגת למעשה את המדינות שמפיקות נפט ואינן חברות באופ"ק הגיעה להסכם מסגרת עם ריאד לקראת ועידת אופ"'ק שתתכנס בשבוע הבא.

כלי התקשורת בארה"ב מדווחים היום (ו') כי הפרטים הסופיים של ההסכם עדיין לא נסגרו אך המסגרת הכוללת של צמצום קצב ההפקה סוכמו. על פי הפרסומים, רוסיה אינה ממהרת לחתום על הסכם עם מדינות אופ"ק בשל העובדה כי ההסכם לקיצוץ התפוקות הקודם טרם הגיע לסיומו, מה שמותיר למוסקבה די זמן לשפר את מצבה אל מול שאר המדינות המפיקות נפט.

בשווקים הפיננסים מפנימים בתקופה האחרונה כי מחירי הנפט ילכו ויעלו בשנה הקרובה ולכן המשקיעים מצטיידים בחוזים מכל הבא ליד. החוזים למסירה בינואר נסחרים כבר ברמה של כמעט 59 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר אליה הגיעו מאז 2015. 

לא ברורה מידת המעורבות הפוליטית של מדינות המערב בהסכם המתגבש בין רוסיה לערב הסעודית אך בכלי התקשורת האמריקאיים מדווחים כי אחת האפשרויות למעורבות פוליטית של ארה"ב בהסכם המתגבש יכולה להיות לחץ על המדינות המפיקות נפט שיבחנו מחדש את ההסכם אליו הן מגיעות בימים אלה, במהלך השנה הקרובה כדי שאם מחירי הנפט יעלו בשיעורים חדים מידי ניתן יהיה לחזור ולהגדיל את קצב ההפקה על פי מנגנון מוסכם, כך שלא יווצרו לחצים משמעותיים מידיי על מחירי הדלקים ותשומות הייצור.