"סנאפצ'ט הוכיחו שאפשר להתחיל מכלום ולהתחרות עם הגדולות"

דג'מאל אנואה, מנכ"ל וייבר הישראלית לשעבר, מסביר למה הוא לא חושש מתחרות מול פייסבוק וסקייפ, כיצד הם ישתלבו במהפכת הנסיעות השיתופיות, ומדוע הם בנו צ'טבוט לשאקירה

בתחילת 2014 בישרו כותרות העיתונים על עוד אקזיט מרשים: הענקית היפנית רקוטן (Rakuten) רכשה ב-900 מיליון דולר את וייבר, שפיתחה אפליקציה לשיחות וידאו וקול ולהעברת מסרים מידיים. וייבר אמנם היתה רשומה בקפריסין ולא בישראל, אך מאחוריה עמדו הישראלים טלמון מרקו, איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה. רקוטן לא בלעה את וייבר לתוכה, אלא נתנה לה לגדול: בזמן הרכישה היתה האפליקציה מותקנת אצל כ-300 מיליון איש, לעומת 950 מיליון בספטמבר האחרון. עם זאת, לפי דיווחים שונים, רק שליש מהאנשים שהתקינו את האפליקציה משתמשים בה לפחות פעם בחודש.

החברה, שמותגה השנה מחדש כ"רקוטן וייבר", מעסיקה כ-400 עובדים ברחבי העולם, מהם כ-200 במשרדיה בבני ברק והשאר בסן פרנסיסקו, מינסק, לונדון, סופיה, מוסקבה, פריז, סינגפור, מנילה ולוקסמבורג, שם שוכן מטה החברה. בדוחות הרבעון השלישי ל-2017 דיווחה וייבר על צמיחה של 104% בהכנסות החברה לעומת הרבעון המקביל ב-2016, אך היקפי ההכנסות לא דווחו. 58% מהצמיחה בהכנסות נבעו משיחות בתשלום למספרים ניידים וקוויים ו-42% משירותי תוכן, בעיקר רכישת סטיקרים ואמוג'ים בתוך האפליקציה. בחברה אומרים כי האפליקציה תניב הכנסות גם מפרסום, אך לא דיווחה בינתיים על הכנסות מאפיק זה.

בפברואר האחרון, יותר משנה לאחר שטלמון מרקו פרש באופן רשמי מתפקיד המנכ"ל, הודיעה רקוטן על מינויו לתפקיד של דג'אמל אגואה (Djamel Agaoua). אגואה, יליד צרפת, צבר בשני העשורים האחרונים ניסיון בעולם ההייטק כמייסד ומנכ"ל של מספר חברות, שאת חלקן הוביל לאקזיטים. בעשור הראשון לפעילותו בתחום, החל ב-1999, התמקד אגואה בתחום התוכנה כשירות (SaaS), ומאז שינה את המיקוד לתחומי האינטרנט והמובייל. בין השאר כיהן מאז 2012 כמנכ"ל חברת טכנולוגיות הפרסום במובייל MobPartner, שאותה ניהל מעמק הסיליקון, והוביל בתוך כמה שנים לאקזיט נאה. צ'יטה מובייל הסינית (Cheetah Mobile), מפתחת האפליקציות השלישית בגודלה בעולם, שילמה תמורתה 58 מיליון דולר, לאחר ש-MobPartner גייסה 3.5 מיליון דולר בלבד. צ'יטה גם מינתה את אגואה לסגן נשיא - תפקיד שמילא עד סוף 2016.

בימים אלה ניצב אגואה בפני משימה שאפתנית הרבה יותר. על פי דוחות רקוטן ל-2016, היעד של וייבר לשנת 2020 הוא 2 מיליארד משתמשים, לא פחות. האסטרטגיה שנבחרה כדי להתקדם לעבר היעד היא שימוש בנכסי קבוצת רקוטן, שנסחרת בטוקיו ב-15 מיליארד דולר ומעניקה יותר מ-70 שירותים דיגיטליים בכ-190 מדינות. ברקוטן שואפים לעשות את אותו הדבר גם בכיוון ההפוך, באמצעות הכנסת שירותים אחרים שהיא מספקת (פיננסים, תוכן, מסחר ועוד) לוייבר, וכך להגיע לאזורים שבהם וייבר חזקה ושאר שירותי הקבוצה פחות, בעיקר במזרח אירופה ורוסיה, במזרח התיכון ובחלק מהשווקים באסיה.

- קבעתם יעדים שאפתניים מאוד, למרות שיש מקומות - כמו ישראל, למרבה האירוניה - שבהם כמעט לא משתמשים בווייבר. איך תצליחו להתחרות עם ענקיות בתחום המסרים המידיים כמו פייסבוק וסקייפ?

"התחרות אמנם קשוחה אבל זה לא עניין של להחליף את האפליקציות המתחרות. אתם חיים במדינה שמאוד נאמנה לשירות בודד, אבל להרבה משתמשים בעולם יש שלוש-ארבע אפקליציות מסרים מידיים שבהן הם משתמשים במקביל, כך שזאת לא בעיה. יש לנו מספיק יכולת השקעה עם הגב של רקוטן, ואנחנו גם גדולים מספיק מבחינת מספרים כדי להיות מצליחים, כך שאין לנו שום סיבה לחשוש. ויודע מה? אני מאוד נרגש להתחרות בפייסבוק. הירושי מיקיטני, מנכ"ל רקוטן (ראו מסגרת) מאוד נרגש להתחרות באמזון ובפייסבוק. הם הכי גדולים בעולם? יופי, בואו נתחרה, בואו נעשה את זה. אנחנו לא צריכים לנצח אותם במושגים מספריים כדי להצליח. המשמעות של הצלחה בשבילנו היא הכנסות גדולות ורווח בשורה התחתונה. ובאמצע, משתמשים מרוצים. המספרים הם לא חזות הכל, למרות שחברה כמו סנאפצ'ט הוכיחה שניתן להתחיל מכלום ולהתחרות די במהירות עם החברות הגדולות ביותר. ממש לא מפחיד אותי".

- מה הצעדים הבאים שתנקוט כדי לחזק את השילוב בין וייבר ורקוטן?

"הצעד הראשון בשבילי הוא להיות קרוב יותר לרקוטן באמצעות מיתוג וייבר מחדש כרקוטן-וייבר, ולנסות להשתמש בפלטפורמה של וייבר להפצת יותר שירותים של רקוטן - ולהפך, למנף את הנכסים של רקוטן כדי לתמוך בצמיחה של וייבר. למשל בארה"ב שבה רקוטן ממוצבת במקום משמעותי, הן בחסויות למשל לגולדן סטייס ווריירס מה-NBA והן בשירותים, או ביפן. אנחנו מנסים להשתמש בעמדה החזקה של רקוטן כדי לצמוח, ובמקומות שבהם וייבר מאוד חזקה, כמו במזרח אירופה, אנחנו מנסים להציע ללקוחות שלנו חלק מהשירותים שרקוטן יודעת להציע".

- אתה יכול לתת דוגמאות?

"בנינו בגרסה של וייבר בארה"ב הרחבה למקלדת לפי תחומי עניין, שמאפשרת חיבור לעולם המסחר של רקוטן (לחנות המקוונת). עם אחת החברות של רקוטן בארה"ב, OverDrive, שמספקת פתרונות של ספרים אלקטרוניים לספריות ציבוריות, אנחנו בונים עכשיו תוכניות מנויים על בסיס וייבר, שמאפשרות לנהל את פעילויות מועדוני הקריאה של הספריות. בחלק ממדינות מזרח אירופה אנחנו מתחילים להציע שירותים של רקוטן בעולמות של לקוח ללקוח (C2C)".

- אתם מעורבים בשירותי הנסיעות השיתופיות שבהן השקיעה רקוטן?

"בתחום הזה עדיין לא עשינו דברים, אבל יש הרבה תוכניות. אנחנו מדברים עם מנהלי ליפט (Lyft) ואנשי קביפיי (Cabify) כדי לבדוק אפשרויות לחיבור בין השירותים".

- מה התפקיד של צ'ט בוטים בפעילות של וייבר? זה נחשב לתחום שאתם מתמחים בו, אבל נכון לעכשיו הטכנולוגיה לא ממש ממריאה.

"צ'ט בוטים הם טכנולוגיה חשובה, אבל הדרך שבה הם התחילו - בעיקר על ידי פייסבוק, שפתחה את הדלת בפני כל אחד שיכול לפתח צ'ט בוט - גרמה לכך שהיו הרבה צ'ט בוטים גרועים שחוללו תגובת נגד חזקה. מיליוני צ'ט בוטים נוצרו ורובם המכריע היו חסרי תועלת. בווייבר החלטנו על אסטרטגיה שונה, ובמקום לפתוח את התחום למפתחים חיצוניים אנחנו מנסים להיות מאוד בררנים.

"אנחנו מנסים לבחור רק צ'ט בוטים שיכולים להיות שימושיים. אנחנו עצמנו מפתחים צ'ט בוטים ומציעים אותם לשותפים שלנו, למשל בוט למועדון הכדורגל ברצלונה, שמאפשר לאוהדים להצביע לשחקן המצטיין במשחק ועל דברים אחרים. בנינו צ'ט בוט גם לשאקירה. זה פיצ'ר חשוב, אבל צריך להשתמש בו בצורה מדויקת".

המספרים של וייבר רקוטן
 המספרים של וייבר רקוטן

מנכ"ל רקוטן בביקור בישראל: "יש לכם מדענים ומהנדסים מעולים"

הירושי (מיקי) מיקיטני, 52, הוא המייסד, המנכ"ל והיו"ר של קבוצת רקוטן (Rakuten), המתחרה הגדולה ביותר של אמזון ביפן. סקר שערכה באפריל השנה חברת המחקר DI Marketing העלה שרקוטן מנצחת בנקודות. 70.2% מהיפנים אמרו שהם מבצעים רכישות באתר המסחר של רקוטן, לעומת 66.7% הרוכשים באתר המקומי של אמזון.

רקוטן, שהעלתה בשנה האחרונה הילוך שיווקי בזירה הבינלאומית, עם חוזי חסות לקבוצת הכדורגל של ברצלונה ולגולדן סטייס ווריורס מה-NBA, מנסה להיות הרבה יותר מזה. מאז אמצע העשור הקודם ביצעה החברה מסע רכישות אגרסיבי, שהפך אותה לתאגיד ענק המספק יותר מ-70 שירותים ב-190 מדינות.

תחומי העיסוק של רקוטן כוללים, לצד פלטפורמת המסחר המקוון גם עסקי תיירות, ספרים אלקטרוניים, בנקאות, ביטוח, מסחר, טלפוניה ותקשורת, תוכן בפלטפורמות דיגיטליות, ספורט, נסיעות שיתופיות ואפילו משלוחי רחפנים.

החברה מתהדרת במועדון לקוחות של כמעט 1.2 מיליארד איש בכלל שירותיה, ועל פי הדיווחים האחרונים, 950 מיליון מהם משתמשים בווייבר, החברה הישראלית שרכש ב-2014 התאגיד היפני בכ-900 מיליון דולר.

וייבר, שמחצית מעובדיה יושבים בישראל, פועלת בתחום המסרים המידיים, שיחות הקול והווידאו, מול מתחרות כמו ווטסאפ, סקייפ, מסנג'ר של פייסבוק וגוגל הנגאאוט. בשנה האחרונה הורידו את האפקליציה של וייבר 100 מיליון משתמשים חדשים. מדובר בצמיחה של יותר מ-300% בבסיס המשתמשים מאז 2014.

"כשהקמתי את רקוטן ביפן והתחלתי להתפשט לתחומים כמו תיירות ופיננסים, אנשים אמרו 'מה הבחור הזה עושה'", אומר מיקיטני בראיון ל"גלובס", במהלך ביקור בזק בישראל. "יש לנו נוכחות משמעותית בארה"ב, שירות הספרים האלקטרוניים שלנו מאוד חזק בקנדה, איטליה, צרפת, הולנד, ספרד וגרמניה. וייבר היא תוכנת מסרים מידיים מאוד חזקה ברוסיה, מזרח אירופה, המזרח התיכון ובחלק ממדינות מזרח אסיה. התפקיד שלי הוא לחבר את הנקודות, ופתאום זה נראה הגיוני לאנשים. לכן אני נוסע הרבה. אנחנו לא צריכים רק לחבר את השירותים אלא את הארגון כולו".

מיקיטני, אחד האנשים העשירים ביפן, עם הון שמוערך ב-6 מיליארד דולר, הגיע לישראל לפחות מיממה כדי לבחון דרכים לבצע סינרגיה בין וייבר לשירותים אחרים של החברה, דוגמת ביצוע תשלומים מקוונים, הזמנת נסיעות שיתופיות, ושיתוף אוהדי ברצלונה בבחירת שחקנים מצטיינים ובתכנים אחרים הקשורים לקבוצה. למשרדי וייבר בבני ברק הוא הגיע בטישירט שחורה וסווטשירט תואם, והשאלה מדוע בחר לדבר עם התקשורת המקומית מוציאה ממנו פרץ צחוק והפניית אצבע מאשימה למנהלת התקשורת שמלווה אותו. "אתה צריך לשאול אותי למה לקח לי כל כך הרבה זמן להגיע לכאן שוב", הוא אומר בסופו של דבר, ומבהיר שחשיבותה של וייבר לרקוטן מצדיקה ביקורים תכופים יותר.

על השאלה האם הביקור שלו בישראל נועד לבחון רכישות נוספות או עסקים נוספים, מעבר לפעילות וייבר, משיב מיקיטני: "ברור שזה אחד ממרכזי הטכנולוגיה החשובים ביותר בעולם, יש לכם מדענים ומהנדסים מעולים, זה חשוב מאוד לעתיד של קבוצת רקוטן".

דג'אמל אגואה

אישי: יליד צרפת

תפקיד: מנכ"ל רקוטן וייבר

רזומה: מנכ"ל MobPartner (טכנולוגיות הפרסום במובייל), סגן נשיא Cheetah Mobile

רקוטן וייבר

תחום פעילות: שיחות וידאו וקול ומסרים מידיים

מנכ"ל: ד'גמאל אגואה

שנת הקמה: 2010

מספר עובדים: 400, מהם 200 בבני ברק

בעלי מניות: החברה נמכרה ב-2014 לרקוטן היפנית תמורת 900 מיליון ד'