"המהפכה לא תהיה בסמארטפונים; דור 5 בסלולר ישנה התעשייה"

ריקארדו מאסקולו, מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי באריקסון, מעריך כי ב-2026 הדור החמישי יניב רווחים של 5.8 מיליארד דולר לתעשייה הישראלית ■ נישאנט בטרה, ראש תחום תשתיות רשת המוצר: "כל מדינה צריכה לחשוב איך להפיק מהדור החמישי את המיטב"

 נישאנט בטרה וריקארדו מאסקולו. / צילום: אריקסון
נישאנט בטרה וריקארדו מאסקולו. / צילום: אריקסון

מומחים בתחום הסלולר מעריכים שהדור החמישי, שיושק מסחרית, ככל הנראה, לראשונה באולימפיאדת החורף בדרום קוריאה ב-2018, הוא לא פחות ממהפכה. לא שדרוג, לא קפיצת מדרגה, אלא מהפכה שתשנה את חיינו. לדבריהם, עוצמת הדור החמישי תבוא לידי ביטוי בזכות השילוב המרתק שמתרחש במקביל עם עולמות ה-IOT (האינטרנט של הדברים) והתפתחות הענן.

חברת אריקסון ישראל, שעוברת שינויים ארגוניים מקיפים שכוללים התייעלות ופיטורים על רקע התחרות העזה בשוק, מנסה בכל כוחה לשמור על מעמדה כמובילת השוק העולמי בתחום רשתות הסלולר, והייתה שמחה לראות את ישראל מצטרפת מוקדם ככל האפשר למגמות העולמיות שקורמות עור וגידים. זו גם הסיבה שהיא משתפת פעולה עם משרד התקשורת ומציעה לו מידע חשוב במסגרת ועדת התדרים שהקים לקראת היערכות לשחרור תדרים לטובת הדור החמישי.

לאחרונה, חשפה אריקסון ישראל את החזון שלה ואת האופן שבו היא רואה את ההתפתחות הצפויה בענף בשנים הקרובות, ובראיון ל"גלובס" מגדיר ריקארדו מאסקולו, מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי של אריקסון בדרום מזרח-אירופה, את הכוחות הפועלים לדחיפת הדור החמישי. "לשיטת אריקסון, מדובר ב-4 כוחות שוק שדוחפים את ההתקדמות. האלמנט הראשון הוא הפס הרחב בכל מקום, דהיינו, הדרישה הבלתי נגמרת לרוחב פס ולמהירות. יותר אפליקציות ויישומים, יותר תוכן וידאו, הלקוחות ימשיכו לדרוש קצבים גבוהים - וזה אומר רשתות שחייבות להיות מותאמות כדי להתמודד עם הביקוש.

"הכוח השני שדוחף הוא ה-IOT. כשרוצים שכל דבר יהיה מחובר לרשת - החל מפח הזבל והמשך במכונית האוטונומית - נדרשת רשת סלולרית שמסוגלת לתרגם מידע ממיליארדי חיישנים שיעטפו את חיינו ויהיו מסוגלים להעביר את המידע בזמן אמת. זה מביא את אריקסון לכוח השלישי שהוא המהפכה הדיגיטלית, והכוח הרביעי הוא שבעקבות תהליכי הדיגיטציה הכול הופך להיות שירותי".

הדור החמישי בסלולר
 הדור החמישי בסלולר

מאסקולו קורא לזה "Servitization". לדבריו, הדור החמישי הוא לא סמארטפון, אלא בראש ובראשונה חיבור של התעשייה. זה אומר לעבוד בדרך חדשה לגמרי מאיך שהכרנו. "עשינו מחקר על 10 סוגי תעשיות", הוא מספר, "חקלאות, קמעונאות, מכונית מקושרת, מדיה ובידור, תחבורה ציבורית, בריאות, שירותים פיננסיים, ייצור, ביטחון ציבורי ואנרגיה. לקחנו את התעשיות האלה ובחנו מה הדור החמישי יתרום להן ולתפוקה שלהן, והגענו למסקנה שב-2026 הוא יתרום להן מיליארדים. נכון שזה מחייב השקעות, אבל התמורה מאוד מובהקת.

"גם עבור השוק הישראלי המספרים הם דרמטיים ומגיעים ל-5.8 מיליארד דולר גידול בתפוקות שהדור החמישי יביא עמו ב-2026. זה יקרה, בין היתר, בגלל שבדור החמישי הרשת מאוד גמישה ואז ניתן להקצות משאבים מובטחים מראש לטובת תעשייה מסוימת. כך למשל, בתעשיות מסוימות שדורשות שיהוי נמוך, כמו המכונית האוטונומית שמחייבת זמן תגובה מהיר מאוד למידע הנקלט, ניתן יהיה להקצות חלק מהרשת לטובת זה ולהתחייב לביצועים".

- מה אנחנו צריכים לעשות כדי שזה יקרה?

"מהירות שווה רוחב תדרים, וכדי לקבל מהירות גבוהה יותר צריך יותר ויותר תדרים ויותר אתרים. הספקטרום חשוב כדי לאפשר לפתח דור חמישי, בלי זה אי-אפשר, אבל לא פחות חשוב זה לייצר תפיסה כוללת של היתרונות של הדור החמישי עבור התעשייה. זה מהלך שמדינה צריכה להיערך אליו מראש, ואריקסון מובילה את זה בשיחות שלה עם רגולטורים בכל העולם. אנחנו עובדים עם מפעילים ותעשיות כדי להבין מה התעשייה צריכה, ויש לנו הסכמי הבנות עם עשרות מפעילים בנושא הזה.

"מצד שני, אנחנו עובדים גם עם שותפים עסקיים כדי שיבינו מה הפוטנציאל של הדור החמישי, וגם עם האקדמיה. זה אומר להתנסות. המפעילים צריכים להבין מה התעשיות צריכות מהרשת, להכין את עצמם מבחינה טכנית ואיך למכור את השירותים האלה. זה תהליך משולב וחשוב מאין כמוהו שמדינות צריכות להפנים. יש לנו ניסויים בדור חמישי בשבדיה, באיטליה ובמקומות נוספים באירופה, וכולם משתפים פעולה כדי להבין איך עושים את זה".

לדברי נישאנט בטרה, ראש תחום תשתיות רשת המוצר באריקסון, "כל מדינה צריכה לחשוב איך מפיקים מהדור החמישי את המיטב. זה חשוב להצלחה בישראל ובעולם בכלל".

- ממשלות בעולם כבר שחררו תדרים?

"ב-2019 צפויה להתכנס הוועדה העולמית WRC ועושים עכשיו הרבה עבודת הכנה כדי לתקנן את התדרים לדור החמישי. טלקום איטליה כבר מרשתת את טורינו, למשל.

- אילו מדינות מובילות?

"בארה"ב כבר שחררו תדרים לדור החמישי, בסין, ביפן ובקוריאה ישחררו בחודשים הקרובים. מדובר ב-4 מדינות שהן אגרסיביות בתחום הזה. התקן החדש לדור חמישי עצמאי יפורסם בהמשך 2018. זה שיפור והאצה של התקן בעקבות הביקושים של התעשייה".

דימיטרי פילקובסקי, סמנכ"ל ההנדסה באריקסון ישראל, מסביר שכדי לממש ולהגיע לדור החמישי מוכנים מתבקש לגבש תוכנית מקומית ולהיערך מבחינת תדרים ואתרים. "כרגע למפעילים בישראל בדור הרביעי יש מחסור. צריך לשחרר את אותם 2,600 מגה-הרץ שכבר פנויים ולהקצות אותם. לא יכול להיות שהאגרות על תדרים נמוכים יהיו זהים לתדרים גבוהים. על תדרים גבוהים צריך לשלם הרבה פחות ולשחרר אותם כמה שיותר מהר אם רוצים שהמפעילים יוכלו להאיץ השקעות".

- היכן אריקסון נמצאת בתחום הרכב האוטונומי?

"יש לנו פלטפורמה לרכב מחובר שכבר פעילה ואנחנו עובדים עם וולבו כדי לספק את הקישוריות. יש כאן שני נושאים: סיוע לנהג והרכב האוטונומי עצמו והתפעול שלו. הדור החמישי משחק כאן תפקיד מאוד חשוב כי ההשהייה מאוד קריטית. כל נושא התחבורה והקישוריות מאוד דומיננטי אצלנו ואנחנו עובדים עם שחקנים שונים כדי לפתח ולנצל הזדמנויות, כמו הקסדה הממוחשבת למשל".

- מה התפיסה של אריקסון לגבי התאים הסלולריים הקטנים? האם בדור החמישי נהיה חייבים שיהיה לנו נתב שהוא גם תא סלולרי מיניאטורי?

"בדור החמישי התאים האלה מאוד קריטיים. הספקטרום של הדור החמישי יהיה גבוה מאשר בדור הרביעי. ככל שהוא עולה, המרחק שתוכל לכסות יותר קטן. אנחנו רואים את המפעילים המובילים בעולם הולכים לכיוון של אספקת אינטרנט סלולרי מהיר לבתים כתחליף לסיב אופטי, וריזון, למשל, עובדת על זה מאוד חזק. זה לא שאנחנו חושבים שהדור החמישי הוא תחליף לסיב אופטי עד הבית, אבל במקומות שלמפעילים קשה לספק סיב פיזי, הדור החמישי יהיה שם ללא ספק ובצורה אפקטיבית מאוד".