סגן נשיא ארה"ב מסרב להתחייב על העברת השגרירות לירושלים

סגן נשיא ארה"ב נמנע מהתחייבות להעביר השגרירות לירושלים ■ מייק פנס: "הנשיא בוחן איך ומתי להעביר את השגרירות" ■ "יהיה צורך בפשרה כדי להשיג שלום, אך טראמפ מתחייב שלעולם לא יפקיר את ביטחון ישראל"

שגרירות ארה``ב ת``א  / צלם: תמר מצפי
שגרירות ארה``ב ת``א / צלם: תמר מצפי

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, נמנע הערב (ג') מהתחייבות ספציפית שארה"ב תעביר את שגרירותה מתל-אביב לירושלים, כפי שהבטיח הנשיא דונלד טראמפ.

פנס דיבר בטקס לציון מלאת 70 שנה להצבעת העצרת הכללית של או"ם בכ"ט בנובמבר 1947, לשים קץ למנדט הבריטי ולהקים שתי מדינות עצמאיות, יהודי וערבית. הטקס, שבו שוחזרה אותה הצבעה גורלית, נערך באולם המקורי שבו נערכה ההצבעה, בפארק פלאשימג מדוז, בקווינס, ניו-יורק.

פנס אמר, כי בעוד שנשיאים קודמים אמרו שיעבירו את השגרירות, "הנשיא טראמפ בוחן באופן פעיל מתי וכיצד להעביר את השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים". הוא לא נקב בתאריך, למרות שבמהלך מסע הבחירות הבטיח טראמפ שהעברת השגרירות תהיה אחד הצעדים הראשונים שינקוט בהיכנסו לבית הלבן.

החוק בארה"ב מחייב את נשיא מכהן להעביר את השגרירות לירושלים אלא אם כן הנשיא מצהיר, מיד שישה חודשים, שצעד כזה אינו משרת את האינטרסים האמריקאים. קודמיו של טראמפ עשו כן וביוני חתם טראמפ עצמו על הצהרה כזו. על פי הערכות בוושינגטון, הוא ימנע מהעברת השגרירות לפני חידוש מגעי השלום בין ישראל לפלסטינים. פנס עצמו התחייב ביוני שטראמפ יעביר את השגרירות בסופו של דבר.

פנס אמר עוד כי טראמפ מחויב לפעול לשלום בין ישראל לפלסטינים וציין שלהשגת שלום "יהיה צורך בפשרה". אך הוא מיהר להוסיף, כי טראמפ "לעולם לא יפקיר את ביטחון". זה פחות או יותר, המשפט הסטנדרטי שמופיע כמעט בכל נאום על ישראל שנשאו נשיאי ארה"ב בעשרות השנים שחלפו.

"זוועות השואה הזכירו לעולם, שביטחונו של העם היהודי לא יהיה מובטח בלעדי מדינה יהודית", אמר סגן הנשיא. "...בעוד שישראל נבנתה בידי אדם, אי-אפשר שלא לראות בהקמתה סימן להתערבות משמיים".

"אמריקה ניצבת לצידה של ישראל, מפני שתכליתה של ישראל היא תכליתה של ארה"ב, ערכיה הם ערכינו ומאבקה הוא מאבקנו", הוסיף פנס. הוא הכריז: היחסים בין ארה"ב לישראל עתה - בשיא".

הוא אמר עוד, כי חלפו הימים שבהם שימשה ישראל מטרה להלקאות מתימדות באו"ם הודות לפעילותה של השגרירה האמריקאית באו"ם, ניקי היילי.

בטקס נאמו עוד שגריר ישראל בא"ם, דני דנון, ונשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר.