צפון קוריאה: הטיל מכסה את ארה"ב; הפך אותנו למעצמת גרעין

פיונגיאנג הודיעה כי הטיל ששיגרה אמש, לראשונה מזה חודשיים של הפסקה בניסויים הבליסטיים, הוא מדגם חדש: "הוואסונג 15" ■ מדובר בשיגור שלישי של טיל בין-יבשתי מאז יולי. הטיל עבר כ-1,000 ק"מ בטרם נחת בשטח הימי של יפן ■ טראמפ: "נטפל בזה"

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית הודיעה הלילה כי הטיל הבליסטי ששיגרה אמש (ג') הוא מדגם חדש המכסה את כל שטחה של ארה"ב. על-פי ההודעה, הטיל מדגם "הוואסונג 15" הוא טיל ארוך טווח בין-יבשתי שטס במשך 53 דקות למרחק של 950 קילומטרים והגיע לרום של 4,475 קילומטרים.

עוד נמסר כי שליט המדינה המבודדת קים ג'ונג און הכריז על ארצו כעל "מעצמה גרעינית אחראית" וכי השיגור הביא להשלמת "המטרה ההיסטורית הגדולה" של בניית הכוח הגרעיני של המדינה.

כבר לאחר השיגור אמש העריכו בפנטגון כי הטיל ששוגר, הוא מדגם מתקדם בעל יכולת לכסות טווחים בין-יבשתיים. בהודעת הפנטגון נמסר עוד כי הטיל נחת בשטחה הימי של יפן וכי "הוא לא היווה סכנה בשום שלב לארה"ב".

בעקבות השיגור, הראשון אחרי הפסקה של יותר מחודשיים, כינס ראש ממשלת יפן שינזו אבה ישיבת חירום. הטיל הקודם ששיגרה פיונגיאנג, בתחילת ספטמבר, חלף בשמי האי הצפוני של יפן והפעיל אזעקות שקראו לתושבים להיכנס למקלטים. ארה"ב ביקשה דיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם. 

סיאול הודיעה זמן קצר לאחר השיגור כי היא ערכה תרגיל טילים המדמה פגיעה במטרות בשכנה בצפון. נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ין-אה כינס דיון חירום של מועצת הביטחון המקומית.

מהבית הלבן נמסר כי הנשיא דונלד טראמפ, שהחריף את הטון בחודשים האחרונים נגד פיונגיאנג ואיים "להשמיד" את המדינה הקומוניסטית, תודרך על שיגור הטיל בעודו היה באוויר. "זאת סיטואציה שאנחנו נטפל בה", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן, מבלי לפרט מעבר לכך. שר ההגנה ג'יימס מאטיס אמר כי הטיל הגיע לגובה הרב ביותר שאליו הגיע טיל צפון קוריאני.

בהמשך הלילה שוחח טראמפ עם אבה ולדברי טוקיו השניים החליטו "להעצים" את תגובתם לתכנית ה טילים של קוריאה הצפונית ולהאיץ ב סין להגביר את מאמציה גם כן. "שני המנהיגים שוחחו בטלפון והסכימו לחזק את יכולות ההתרעה שלהם נגד האיום של קוריאה הצפונית", סיפר בכיר בממשלת יפן במסיבת עיתונאים. "הם גם הסכימו שסין צריכה לקחת חלק פעיל יותר במאבק מול איום זה", הוסיף. אולם, לדבריו השניים לא דנו בנקיטת אופציות צבאיות מול קוריאה הצפונית.

נשיא קוריאה הדרומית מון גינה בתוקף את שיגורי הטילים הבליסטיים האחרונים של הצפון. בכינוס של המועצה לביטחון לאומי בסיאול שהתקיים מיד לאחר השיגור הוסיף מון כי מהלך זה היה צפוי וכי ממשלתו התכוננה לכך מראש. "לקהילה הבינלאומית אין ברירה אלא להמשיך ולהפעיל לחץ וסנקציות מול קוריאה הצפונית", קבע. בשיחת טלפון עם טראמפ הוסיף מון כי יכולותיה הבליסטיות של פיונגיאנג השתפרו.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה אף הוא את שיגור הטיל וקרא לקוריאה הצפונית "לחדול מצעדים שיפרו את היציבות בחצי האי הקוריאני".

שיגור שלישי של טיל בין-יבשתי בארבעה חודשים

זאת הפעם השלישית שבה קוריאה הצפונית עורכת ניסוי בטיל בליסטי בין-יבשתי (ICBM), שיכול להגיע לחלקים משטחה של ארה"ב וכן לטריטוריות שלה באוקיינוס השקט. השיגור הראשון היה ביולי, והוא נחשב לפריצת דרך בניסיונה של המדינה המבודדת להשיג יכולת לפגוע בשטחה של ארה"ב עם טיל בעל ראש קרב גרעיני.

הלילה, דיווח גורם ממשל ביפן כי המדינה זיהתה אותות רדיו שמצביעים על כך שקוריאה הצפונית עשויה להיערך לשיגור נוסף. שני גורמים אמריקאים אמרו זמן קצר לפני השיגור כי נראה שפיונגיאנג אכן נערכת לניסוי נוסף, כפי שקרה בסופו של דבר.

מאז הגבירה ארה"ב את הלחץ על קוריאה הצפונית, וניסתה לגייס גם את סין, בעלת בריתה הקרובה. האיום מצדה של קוריאה הצפונית עלה גם במהלך המסע קיים בתחילת החודש טראמפ באסיה, שבו היה אורח כבוד גם של נשיא סין שי ג'ינפינג.

עם שובו לארה"ב, הכריז טראמפ על הכנסתה מחדש של קוריאה הצפונית אל המדינות המממנות טרור, שם נמצאות איראן, סוריה וסודאן. פיונגיאנג הוצאה מהרשימה ב-2008, תחת ממשלו של הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש, במטרה להתניע את המשא ומתן עם המשטר בפיונגיאנג, שנשלט אז על-ידי קים סונג איל, אביו של קים ג'ונג און.

הכנסתה של פיונגיאנג לרשימה, צעד שאותו כינתה "פרובוקציה מסוכנת", חושפת אותה לסנקציות נוספות מצד הממשל האמריקאי. עם זאת, מומחים חלוקים אם אכן לצעד יש משמעות מעבר לסמלית מאחר שקוריאה הצפונית נתונה כבר עתה לעיצומים כבדים מצד הקהילה הבינלאומית וושינגטון בפרט - מה שלא הניא אותה מהמשך פיתוח תכנית הגרעין והטילים שלה.

נאט"ו: "השיגור פיגוע בביטחון העולמי"

בקהילה הבינלאומית מיהרו לגנות את הפרובוקציה האחרונה של קוריאה הצפונית. נאט"ו מסרה כי השיגור פוגע בביטחון האזורי והבינלאומי וכי על פיונגיאנג לשוב לדיאלוג עם הקהילה הבינלאומית. "אני מגנה בתוקף את השיגור האחרון של קוריאה הצפונית. זאת הפרה נוספת של שורת החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם, הפוגעת בביטחון האזורי והבינלאומי", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג.

דוברת מטעמה של שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני אמרה כי "זאת הפרה בלתי-מתקבלת על הדעת" של מחויבויותיה הבינלאומיות. "זהו איום חמור על הביטחון הבינלאומי", מסרה.