הרבה סיבות למסיבה בשווקים; האם יהיה לה המשך ב-2018?

רגע לפני שמסתיימת שנה מוצלחת במיוחד בשווקים הגלובליים, נדמה שגם במבט קדימה יש למה לחכות. האומנם? ■ אז במה והיכן כדאי להשקיע ב-2018, וממה רצוי להיזהר?

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

שנת 2017 כבר כמעט תמה, והמשקיעים, כמו גם מנהלי ההשקעות, היו שמחים לסיים אותה השבוע ולשמר את תשואות השנה. כמעט עשור למשבר הגדול בשווקים של 2008 ורשמי הנפילות עדיין חקוקים בזיכרון רבים. זיכרון זה הופך רבים לסקפטים לגבי עוצמת העליות השנה, כמו גם לפוטנציאל המשך העליות והרווחים בשנה הקרובה.

כפי שהדברים נראים בשלב זה, מרבית התנאים שאיפשרו את התשואות הנאות של השנה, צפויים להמשיך ולתת רוח גבית לשוקי ההון: צמיחה חזקה כמעט בכל העולם ברבעון הנוכחי ובמחצית 2017, המשך שיפור ברווחי החברות, בנקים מרכזיים המנהלים מדיניות מוניטרית מרחיבה, אינפלציה נמוכה מיעד הבנקים המרכזיים במרבית העולם, אג"ח ואלטרנטיבות השקעה בתשואות נמוכות, התאוששות במחירי סחורות רבות בדגש על מתכות ונפט, עלייה מתונה בעלויות ייצור וכוח אדם לחברות ועוד.

תמונת הצמיחה העולמית בשנה הקרובה משופרת. לאחר צמיחה של 3.2% בשנת 2016 וצמיחה משוערת של 3.5% השנה, צפויה הכלכלה העולמית לצמוח לפי ההערכות בכ-3.6%-4% בהובלת ארה"ב, שצפויה לצמוח בשיעור נאה של 2.5% לעומת כ-2.2% בשנה החולפת. 2017 הייתה שנה טובה מאוד גם עבור אירופה, כאשר הנתונים הכלכליים הממשיכים להתפרסם, מצביעים כי גם ברבעון הנוכחי יציגו המדינות צמיחה נאה. הצמיחה השנה תעמוד ככל הנראה על כ-2.3% בהובלת גרמניה שצמחה ב-2.2% וספרד שצמחה ב-3.1%. בשנה הקרובה ככל הנראה תיחלש הצמיחה לכ-1.9%, צמיחה גבוהה כשלעצמה עבור אירופה. בשווקים המתעוררים צפויה צמיחה מואצת גם כן והם צפויים לצמוח בשנה הקרובה בכ-5%-5.5% לעומת כ-4.5% השנה. את הצמיחה בשווקים המתעוררים תוביל הודו, עם צמיחה צפויה של 7.6% לעומת 6.2% השנה וסין עם צמיחה של 6.5% לעומת כ-6.8% השנה.

רווחי החברות
 רווחי החברות

שנת מבחן באג"ח

האינפלציה, הפרמטר המרכזי לפיו קובע הפד את הריבית, צפויה להישאר מתונה בכל העולם. הסוגיה נידונה רבות בשנים האחרונות ונחשבת לאחת ההפתעות המאקרו כלכליות הגדולות של העשור האחרון. אינפלציה נמוכה זו, המאפשרת לבנקים המרכזיים להמשיך במדינות האולטרה מרחיבה הדוחפת את השווקים, צפויה לעמוד בארה"ב מעט מתחת ליעד 2%, באירופה להיוותר כ- 1%, ואפילו ביפן להגיע לכ-1%, לאחר שנים של אינפלציה אפסית ואף דפלציה.

2018 תהיה שנת מבחן כמעט בכל שוקי האג"ח, לאחר העליות של השנה החולפת. בארה"ב הפד עם נגיד חדש יתחיל את תהליך צמצום רכישות האג"ח תוך המשך העלאות ריבית. באירופה צפוי הבנק המרכזי לצמצם רכישותיו, ביפן עשוי הבנק המרכזי להפסיק ולבלום עליית תשואות האג"ח וגם בישראל צפוי השוק להתחיל לגלם את תהליך העלאות הריבית הצפוי ב-2019. נראה שרק בשווקים המתעוררים צפויה שנה נוספת של עליות נאות, בהנחת המשך צמיחה כלכלית ודולר חלש יחסית.

באג"ח חברות בארה"ב ובאירופה מרווחי תשואות האג"ח בכל הדירוגים בשפל או קרוב לו, עובדה שלא מותירה מרווח טעות רבה. המשך עליית הריבית בארה"ב צפויה להביא לעליית תשואות לאורך כל העקום, כאשר ירידת השיפוע בעקום הממשלתי בארה"ב בתקופה האחרונה לרמת שפל של עשור, נראית מעט מוקדמת, וזאת לאור הצמיחה הגבוהה והאבטלה הנמוכה.

תמחור מדד S&P 500
 תמחור מדד S&P 500

העלאת ריבית בחודש הקרוב כמעט ודאית, כאשר מרבית האסטרטגים מעריכים שתיים עד שלוש העלאות ריבית בשנת 2018 לעומת העלאת ריבית אחת בלבד המגולמת בשוק האג"ח. תשואות העשר שנים צפויות לזחול מעלה במהלך השנה לקראת העלאות הריבית ובתנודתיות מעט יותר גבוהה מהשנה ולהגיע בסוף השנה ל-2.7%, ואפילו 3% לפי חלק מהמעריכים. באירופה עיקר עליית התשואות תתרכז בגרמניה, שם צפויות התשואות לעשר שנים להגיע לכ-0.9%, לאור הצמצום הצפוי ברכישות האג"ח על-ידי הבנק האירופי המרכזי (ECB). בתחום האג"ח בדירוג השקעה בדולר מומלץ להתמקד במח"מ קצר יחסית, של 3 עד 4 שנים תוך החזקת אג"ח מקבוצת ה-BBB. המינוף הגדול שלקחו על עצמן החברות בדירוגים הנמוכים, כמו גם רפורמת המס שצפויה לפגוע בחלק מהן, מחייבת החזקת מח"מ אג"ח קצר בתחום זה דרך קרנות ייעודיות או תעודות סל. תחומים נוספים שמומלץ למשקיעים מתוחכמים לבדוק, הם קרנות ותעודות אג"ח ריבית משתנה בתחומי הפיננסים, קרנות אג"ח הלוואות וכן אג"ח שווקים מתעוררים נקוב דולר.

לא לצריכה בסיסית, כן לפארמה ואנרגיה

שוקי המניות בארה"ב ממשיכים לשבור שיאים בזה אחר זה. בכל הפרמטרים נסחרות המניות בארה"ב ב-5% העליונים ההיסטוריים: מכפילי רווח נוכחיים ועתידיים, מכפילי מכירות, מכפילי הון, מכפילי EV/EBITDA ועוד. לעומת נתונים אלה, 2018 צפויה להיות שנה שנייה של שיפור רווח דו-ספרתי, שעשוי לשמר מחירי מניות גבוהים כל עוד תישמר הצמיחה המהירה בכלכלה וברווחים. צמיחה של 10% ברווחים ועלייה של 10% במדד S&P 500, משמעותם שהמכפיל העתידי של 18 בו נסחרות חברות S&P 500 יישמר. ברור לכל שהשונות בין החברות ובין הסקטורים רבה, כאשר כל סקטור מושפע מסט שונה של פרמטרים. ככלל בארה"ב, S&P 500 הינו מדד המשקף את הכלכלה האמריקאית, כאשר 71% מהכנסות החברות במדד מגיעות מארה"ב ולכן המגמות בכלכלה, בריבית, בשער החליפין ובתוכניות הפיסקאליות של ממשל טראמפ, משפיעות יותר מכל על רווחי החברות ועל ביצועי המניות. מנגד, סקטורים כטכנולוגיה, אנרגיה וחומרי גלם מושפעים ממגמות גלובליות ותמחור יחסי של החברות בשווקים השונים.

רפורמת המס שצפויה להביא לקיצוצי מס מצטברים של 1.5 טריליון דולר, צפויה לשפר בשנה הקרובה את רווחי חברות ה-S&P 500 בכ-5%, כאשר הנהנות המרכזיות יהיו חברות האנרגיה, התקשרות והתשתיות. תזת ההשקעה בחברות המחלקות דיבידנדים, צפויה להמשיך ולתת תשואת יתר, כאשר המשקיעים מחפשים עוגנים של שפיות בתוך התמחור הגבוה הכולל. צמיחת הרווח המהירה ביותר בשנה הקרובה בארה"ב צפויה בסקטורי האנרגיה (של כ-40%), חומרי הגלם (כ-23%), הפיננסים (כ-15%) והטכנולוגיה (כ-12%), כאשר הסקטורים המומלצים על-ידינו במשקל יתר הם הטכנולוגיה בצורה סלקטיבית, האנרגיה, הפארמה והפיננסים, על חשבון החזקת חסר משמעותית בתחום הצריכה הבסיסית, שם החברות נסחרות במחירים יקרים, והצריכה המחזורית שם נאבקות החברות בתחרות מחירים ובמעבר המסחר לאינטרנט, תוך התרחבות מספר המתחרים מחד וגידול בכוחן של חברות כאמזון מנגד. ככלל, מומלצות המניות בארה"ב במשקל חסר מתון, כאשר יש לזכור שחלקה של ארה"ב במדד המניות העולמי עומד על 52%. את המשקל החסר ברמה של 5% ניתן לפזר בין אירופה ואף ביפן, המהוות בהתאמה 15.6% ו-7.6% במדד המניות העולמי. את משקל היתר של אירופה ניתן לממן גם ממשקל חסר בבריטניה, המ הווה 5.9% ממדד המניות העולמי. השווקים המתעוררים מומלצים במשקל שוק ברמה של 15.5%, תוך הטיה לכיוון אסיה.

ספרד ויפן מומלצות, קראתם נכון

מדדי המניות באירופה היו תנודתיים השנה יותר מבארה"ב וביצועיהם באופן כולל במונחי אירו היו דומים לאלה שבארה"ב. ברור שלאור תיסוף של 12.7% באירו, התשואה הדולרית הייתה גבוהה בהרבה. לאחר שבע שנים של צמיחת רווח נמוכה, אם בכלל, דיווחו החברות באירופה על צמיחת רווח גבוהה של כ-15% וזאת למרות התחזקות האירו. גם באירופה צפויה 2018 להיות שנה שניה של צמיחת רווח דו-ספרתית, כאשר מכפיל הרווח עומד על הממוצע מאז שנת 2000, אך נמוך לעומת המכפיל ששרר בשנות ה-90. המבנה הבלתי הומוגני של הגוש, מביא כאמור לתנודתיות רבה במחירי המניות ולשונות בין ביצועי מדדי המניות במדינות, כאשר המדינות המומלצות יותר במשקל יתר הן ספרד וצרפת ובצורה סלקטיבית גם גרמניה. מבין הסקטורים הנסחרים ברמה אטרקטיבית תוך שכלול פרמטרים שונים, ניתן לציין את הרכב, הנדל"ן, הפיננסים, התיירות והטכנולוגיה. עוד מומלץ לבחון בחיוב הגדלת השקעות בשווקים במזרח אירופה, הנהנים מהצמיחה הכלכלית באירופה ומדיניות מוניטארית מקלה.

עליית מדד המניות ביפן מפתיעה רבים, כאשר זה עלה במצטבר בצורה החדה בארבע השנים האחרונות מכל השווקים המפותחים. נראה שגם 2018 תהיה שנה חיובית למניות ביפן, לאור המשך הגידול בביקושים המקומיים והמדיניות הפיסקאלית והמוניטארית המרחיבות, שהביאו לצמיחת רווח של 12% השנה. וגם כאן, כבארה"ב ואירופה, צפויה צמיחת רווח דו-ספרתית גם ב-2018. הצפי להיחלשות המטבר היפני לרמה של כ-120 ין לדולר ו-144 ין לאירו, ממשיך לחזק את תזת גידור המטבע בעת ההשקעה.

המשקיעים במניות החברות בשווקים מתעוררים, מסכמים שנה חלומית, שהצדיקה את ההשקעה בהם לאחר שנים של ביצועי חסר ונבעה מהזרמת שיא של ביקושים לנכסים פיננסיים בשווקים אלה. למרות עלייה חדה של המניות באסיה השנה, לאור עלייה חדה ביותר בחלק ממניות חברות הטכנולוגיה, עדיין מומלץ האזור במשקל יתר לעומת שווקים מתעוררים אחרים. צמיחת רווח שעמדה על 21% בשנת 2017, צפויה להאט לרמה גבוהה כשלעצמה של 15% בהובלת שיפור הרווח בסין, הודו וקוריאה. המניות נסחרות בשווקים אלה במכפיל עתידי ממוצע על 13.7, נמוך משמעותית מהממוצע העולמי וברף העליון של ממוצע העבר לשווקים אלה. שנה נוספת של צמיחה מהירה בכלכלות וברווחי החברות, עשויה להביא להמשך צמצום בפער המכפילים. הסקטורים הצפויים לדווח באסיה על הצמיחה המהירה ביותר ומהם כדאי לשקול השקעה בחברות, הם הרכב ורכיביו (צמיחת רווח של כ-30% ב-2018), תחום שירותי המחשוב (כ-23%) והבריאות (כ-20%). עליית המניות השנה כמעט בלא מימושים, מחייבת זהירות ועדיפות לרכישה במימושים אם יהיו בחודשים הקרובים.האירועים האקסוגנים החשובים לשווקים בשנה הקרובה מעטים יחסית, כאשר מביניהם ניתן לציין את החלפת הנגיד ביפן בתחילת אפריל, הבחיר ות הכלליות באיטליה ב-20 במאי ובחירות אמצע הקדנציה בתחילת נובמבר בארה"ב. המתיחות בין ארה"ב וצפון קוריאה, כמו גם בין סעודיה ואיראן והמשך התחזקות רוסיה בזירה הבינ"ל, גם הן ימשיכו ללוות אותנו חודשים רבים.

הסיכונים של 2018

להלן הסיכונים המרכזיים לשווקים, אותם כדאי לבחון באופן שוטף:

1. גידול המינוף בקרב הצרכנים בארה"ב, שהגדילו את חובותיהם מעל רמתם טרום משבר 2008. הלוואות הבנקים באופן כללי ולתחום הנדל"ן בפרט קטנו כלקח מן המשבר, אולם הלוואות חברות כרטיסי האשראי והלוואות פלטפורמות שונות, הביאו לגידול בהלוואות בעיקר בתחום הרכב.

2. גידול החובות בקרב חברות, בדגש על חברות בסיכון גבוה (HY), שהנפיקו אג"ח בסך 1.75 טריליון דולר בשנים האחרונות. עליית הריבית הצפויה, כמו גם רפורמת המס הפוגעת בחלקן, חושפות את המשקיעים לסיכון מעל המגולם היום בשווקים.

3. בניגוד לשנת 2000, אז התמקדה הבועה בקרב חברות הטכנולוגיה באלו הבורסאיות, נראה כי הכסף הזול המחפש השקעות, הביא לבועה בתמחור חברות טכנולוגיה פרטיות. פשיטת רגל של חברת טכנולוגיה פרטית מובילה, עשוי לעצור את זרם ההשקעות לקרנות הון סיכון ולגרור תגובת שרשרת לחברות הבורסאיות, שגם הן בחלקן עדיין מפסידות.

4. סיכון שמלווה לאורך השנים אך יתחדד בשנה הקרובה לאור הצמיחה והאבטלה היורדת, הוא האינפלציה. עלייה מהירה מהצפוי עשויה להביא לזינוק במחירי החוב ולאפקט כדור שלג שיפיל את מחירי האג"ח ובהמשך גם את המניות. כולנו תקווה כי "פלא תבל שמיני" זה לא יסתיים לעולם.

5. תחת סעיף זה ניתן לכלול סכנות רבות שימשיכו ללוות אותנו, ובראשן גידול האשראי ועליית מחירי הנדל"ן בסין, שמביאה בימים אלה לעליית תשואות אג"ח החברות והבועה במחירי מטבעות וירטואליים, הנראים ברובם כתרמית פירמידה.

לסיכום, האופטימיות הנוכחית ביחס לצמיחה הכלכלית וצמיחת רווחי החברות בשנה הקרובה קובעת רף גבוה של ציפיות ובמקרים רבים גם תמחור גבוה של מחירי נכסים. מומלץ למשקיעים לבחון את חשיפת תיק הנכסים הסחיר שלהם בתחומי המניות והאג"ח תוך ביצועי איזונים מתאימים, הורדת רמת סיכון מתבקשת והטיית חלק מההשקעות לכיוון השקעות אלטרנטיביות ופחות סחירות, שצפויות להתמודד טוב יותר עם שווקים יורדים כאשר תתהפך המגמה.

מדד מנהלי הרכש העולמי
 מדד מנהלי הרכש העולמי

■ הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth service advisory. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.