יועמ"ש הכנסת: נתניהו וחיים כץ לא יצביעו על חוק ההמלצות

עו"ד איל ינון סבר כי ראש הממשלה ושר הרווחה עלולים להימצא בניגוד עניינים בכל הנוגע לחוק לאיסור המלצות המשטרה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, מסר הערב (ה') תשובה לפניית התנועה למען איכות השלטון, לפיה נבחרי ציבור שמתקיימת נגדם חקירה פלילית, כגון ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הרווחה חיים כץ, עשויים להיות בניגוד עניינים בהצבעה על חוק ההמלצות המשטרה, אך לאור הודעת יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, כי ממילא שניהם לא מתכוונים להשתתף בהצבעה - הוא לא מכריע בסוגיה לגופו.

עו"ד ינון ציין כי בנוגע לח"כ דוד ביטן, לא ידוע לו על פתיחת חקירה פלילית באופן פורמלי, והמידע נסמך כרגע רק על פרסומים בתקשורת.

לדברי עו"ד ינון, ועדת האתיקה של הכנסת במהלך השנים קבעה כלל מנחה, שלפיו כאשר מדובר בהחלטה שיש בה משום "הטבה לקבוצה שעליה נמנה חבר הכנסת, יש לבחון את גודל הקבוצה. ככל שמדובר בקבוצה גדולה ורחבה - כך ניגוד העניינים פוחת, וככל שמדובר בקבוצה מצומצמת - ניגוד העניינים גובר".

עוד מציין ינון כי במקרה של חברי הכנסת, הדיונים אינם תלויים בחבר כנסת בודד, "אלא הם תוצאה של דיונים והחלטות קולקטיביים שמטבעם מעניקים השפעה מוגבלת לכל אחד מחברי הכנסת בנפרד…. פעמים רבות עמדתו והצבעתו של חבר הכנסת נובעות מעמדת סיעתו או משמעת סיעתית ואינן בהכרח מבטאות הכרעה אישית של חבר הכנסת".

ינון מציין כי ראש הממשלה נתניהו והשר חיים כץ לא השתתפו בהצבעה על הצעת החוק בקריאה הראשונה, ולדברי יו"ר הכנסת ביטן, "הם גם לא נלקחים בחשבון על-ידו לצורך ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית ולא יטלו בהן חלק", ולכן הוא לא צריך להכריע בנושא ניגוד העניינים לגופו.