עשרות אלפים הפגינו אמש בתל-אביב ב"צעדת הבושה"

על רקע חוק ההמלצות שקובע כי המשטרה לא תוכל לפרסם את המלצותיה בנוגע לכתבי אישום, התקיימה "צעדת הבושה" בשדרות רוטשילד בת"א ■ עמירם לוין: "כל חברי הממשלה והקואליציה - השתקנים, הפחדנים, החנפנים והיס-מנים - לא תוכלו להגיד שלא ידעתם"

ההפגנה הערב בשדרות רוטשילד בתל אביב / צילום: אודי פרידן
ההפגנה הערב בשדרות רוטשילד בתל אביב / צילום: אודי פרידן

בתל-אביב התקיימה אמש (שבת) הפגנת מחאה נגד הממשלה ונגד חוק ההמלצות. מדובר בהפגנה השבועית שנערכת בשנה האחרונה בפתח-תקווה באזור ביתו של היועץ המשפטי לממשלה. 

השבוע, על רקע חוק ההמלצות שקובע כי המשטרה לא תוכל לפרסם את המלצותיה בנוגע לכתבי אישום, הוחלט להעביר את ההפגנה לשדרות רוטשילד בתל-אביב, סמוך למקום שבו הוכרז על הקמת מדינת ישראל (מוזיאון העצמאות), ומשם נעו המפגינים לכיוון כיכר הבימה בתל-אביב. ההפגנה קיבלה את השם "צעדת הבושה".

על-פי הערכות, במקום שהו עשרות אלפי מפגינים שנשאו שורה של שלטים שקוראים "די לשחיתות". בין יוזמי ההפגנה - עו"ד אלדד יניב ואב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי.

אלפי המפגינים שרו "באנו חושך לגרש" ו"הון שלטון עולם תחתון", ואף "אנחנו בעיקרון בעד שמפניה ורודה וסיגרים - פשוט לכולם". מני נפתלי אמר כי "יש לנו ראש ממשלה שלא יודע כמה עולה לחם, זו בושה". נפתלי גם צייץ בטוויטר הכנה לסוף השבוע הבא: "שבוע הבא כיכר רבין בשעה 19:30".

אלדד יניב, מראשי המפגינים, אמר כי אחרי שנה שלמה של מחאה בפתח-תקווה, החל מהיום ההפגנות יתקיימו מדי שבוע בתל-אביב. לדבריו, "אנחנו נכנסים להפגנת חורף, אבל כל שבת נתכנס פה בתל-אביב, בשאיפה בכיכר רבין, ונמחה נגד השלטון המושחת".

עוזי ארד ועמירם לוין התרכזו בסוגיית הביטחון. ארד ציין כי השחיתות השלטונית הגיעה עד לקודש-הקודשים של רכש הביטחון של ישראל, ואמר "המקום אליו אתם וכולנו שולחים את ילדינו. עד לאן זה יימשך?" הוא סיפר כי צעד מרחק הליכה גדול, כאשר ראה נחיל אדם מצטרף להפגנה, והתרגש מאוד. "אני לא מורגל במעמד כזה, ומוזר לי לנאום כך. אבל השחיתות כה גדולה, שהאזרחים חייבים להתייצב".

"השחיתות אינה מחלה אלא סימפטום של ממשלה ונבחרי ציבור שנמצאים זמן רב מדי בשלטון ושבטוחים שלטעויות אין מחיר, סימפטום של הנהגה ששכחה מי משלם את שכרה ועבור מי היא עובדת", הוסיף לוין.

"אני מכיר את נתניהו, פיקדתי עליו. ואני קורא לו היום - עצור עכשיו. אלה לא הערכים עליהם נלחמנו. ההיסטוריה לא תשכח את מה שאתה מנסה לעשות. לכל חברי הממשלה והקואליציה - השתקנים, הפחדנים, החנפנים והיס-מנים - אני אומר לכם, לא תוכלו להגיד שלא ראיתם, שלא שמעתם ושלא ידעתם", סיים לוין את דבריו.

מדוברות המשטרה נמסר כי רחוב אלנבי נחסם לתנועת כלי רכב, מיהודה הלוי ועד מונטיפיורי. שדרות רוטשילד נחסמו לתנועת כלי רכב לכל הכיוונים.

עוזי ארד, שכיהן בעבר כראש המטה לביטחון לאומי, נאם בהפגנה. המפגינים נשאו שורה של שלטים ועליהם כתובות נגד ראש הממשלה נתניהו ונגד שחיתות. 

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר כי "הציבור אמר הערב בהמוניו את דברו על יד המקום בו הוכרזה עצמאותנו. המחאה והתסכול בקעו מלמטה מכל שדרות העם, לא מפוליטיקאים מקצועיים אלא מתחושה קשה של חוסר הוגנות, מסלידה מהשחיתות ומהתנגדות מוסרית קשה לחוק שתפור על מידותיו של אדם אחד.

"קהל האלפים הזה ועוד אלפי אלפים כמוהו - בואו לבלום את חוק ההמלצות ביום שני הקרוב! בואו לתת לנו גיבוי כשניאבק בוועדה ובמליאה כנגדו. בואו ותטילו מצור על הכנסת במחאה הגדולה להצלת הדמוקרטיה הישראלית".

שדרות רוטשילד, הערב
 שדרות רוטשילד, הערב

ח"כ יואל חסון צייץ בטוויטר כי "כל מי שיצביע בעד חוק ההמלצות של נתניהו יצטרך לתת הסבר ובעיקר להסתכל בעיני מאות אלפי אזרחי ישראל, שרבים מהם מוחים כאן ברוטשילד נגד הבושה. שום הסבר לא מתקבל". 

אחת מראשי המארגנים, עו"ד סיגלית קסלר, שלפה פלקט עם ציור הפצצה המפורסמת, תזכורת לנאום נתניהו באו"ם, וציירה עליה קווים אדומים לפי מספרי התיקים: 1000 מתנות, 2000 תקשורת, 3000 צוללות ו-4000 בזק.

עו"ד סיגלית קסלר עם פלקט הפצצה / צילום: טל שניידר
 עו"ד סיגלית קסלר עם פלקט הפצצה / צילום: טל שניידר

בשבוע שעבר אושר בקריאה ראשונה "חוק ההמלצות", שלא יאפשר למשטרה לפרסם את המלצותיה ביחס לכתבי אישום במעבר לפרקליטות. החוק יחול רטוראקטיבית מרגע שייכנס לתוקף, כלומר יחול גם על חקירות נתניהו.