רון-טל: "הוצאת כל היצור לידיים פרטיות זה לא סיכון, זה הימור"

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל אמר את הדברים בוועידת אנרגיה ועסקים בהתייחסו לרפורמה המתגבשת במשק החשמל ■ "חברת החשמל לא תתמוטט אם לא תהיה רפורמה, אבל היא תהיה פחות יעילה ותיתן שירות פחות טוב"

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

יפתח רון-טל, יו"ר הדירקטוריון של חברת החשמל, התייחס הבוקר לרפורמה המתגבשת בימים אלה במשק החשמל בוועידת אנרגיה ועסקים ואמר: "הוצאת כל היצור לידיים פרטיות - זה לא סיכון, זה הימור. אני לא הכרתי עוד גורם פרטי שמייצר מוצר שלא כדאי לו. לכן צריך גוף ממשלתי שישמור על התשתית בידיים ממשלתיות שייצר את התשתית גם כשזה לא כדאי".

אולם מתווה הרפורמה עליו מתנהל בימים אלה דיון אינטנסיבי בין משרדי האנרגיה והאוצר לעובדי חברת החשמל רחוק מההוצאה המוחלטת של הייצור מחח"י. מסתמן כי במסגרת הרפורמה תמכור חח"י ארבע אתרים ישנים לידיים פרטיות בהספק כולל של כ-4,000 מגוואט, כמחצית מיכולת הייצור שלה. דווקא האתרים עם התחנות החדשות של חח"י (גזר, צפית וחגית) ככל הנראה יוותרו בבעלותה. לפי הגורם המקורב לדיונים על הרפורמה, המדינה מתעקשת גם על הוצאת האתר צפית מחח"י, אך בינתיים ללא הצלחה.

עם זאת, רון-טל הבהיר כי "חברת החשמל לא תתמוטט אם לא תהיה רפורמה, אבל היא תהיה פחות יעילה ותיתן שירות פחות טוב. ביחד נצליח לגשר על הפערים".

בנוסף, יו"ר הדירקטוריון התייחס לתחום האנרגיה המתחדשת: "מאוד חבל לי שמטעמים אידיאולוגים בתחום הייצור, מונעים מחברת החשמל לעסוק באנרגיה ירוקה. אין דרך אחרת להגיע ליעדים שהממשלה קבעה. אנחנו בתחתית הסולם של המדינות המפותחות בתחום האנרגיה המתחדשת. צריך גופים חזקים שיסייעו לזה".