מחקר: מנכ"לים שהם אבות לבת יקדמו יחס הוגן יותר לנשים

מחקר שממצאיו התפרסמו לאחרונה מראה כי אחת הדרכים לצמצם את מה שנתפס בציבור כאי שוויון במקום העבודה היא לשכור מנכ"לים שיש להם בת

משפחה/ צילום Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב' >
		<div class=משפחה/ צילום Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כמה מחקרים שבוחנים את תהליך קבלת החלטות של מנכ"לים, מחוקקים, שופטים ומשקיעי הון סיכון , מעלים כי למי שיש בת יש גם נטייה חזקה יותר לקבל החלטות שמקדמות יחס הוגן יותר לנשים.

מחקר שממצאיו התפרסמו במהדורת דצמבר של Journal of Financial Economic מראה כי מנכ"לים שיש להם בנות רשמו ביצועים טובים יותר בתחום האחריות החברתית התאגידית, לדברי אחד ממחברי דוח המחקר, הנריק קרונקוויסט, יו"ר המחלקה ללימודי פיננסים בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת מיאמי.

עצם העובדה שמנכ"ל הוא אב לבת פוקח את עיניו לסוגיות מגדריות שייתכן שלא היה מודע להן כלל לולא הייתה לו בת, לדברי ד"ר קרונקוויסט, שהשתתף בחיבור דוח המחקר עם פרנק יו, פרופסור לפיננסים ב-China Europe International Business School בשנגחאי.

המחקר העלה כי כאשר יש למנכ"ל בת, החברה שלו רושמת דירוג גבוה ב-9.1% לעומת החברה הממוצעת בתחום האחריות החברתית התאגידית - מדד צד שלישי של ביצועי החברה בתחומי הקהילה, הגיוון, יחסי העובדים ותחומים אחרים. המחקר ניתח מידע על מצבם המשפחתי של 416 מנכ"לים של חברות שכלולות במדד S&P 500.

"המחקר נועד להוכיח סיבתיות וללכת מעבר לסתם טענה לקיומו של מתאם", אמר ד"ר קרונקוויסט. כדי להוכיח את הסיבתיות, הוא מצביע על נתונים מהמחקר שמראים כי כאשר מנכ"ל חדש שיש לו בת מצטרף למועצת המנהלים, גוברת רמת האחריות החברתית של החברה. היפוכו של תהליך זה מתרחש כאשר מצטרף לחברה מנכ"ל שאין לו בת.

"ברור שלא לכל החברות יש גישה זהה", אומר ד"ר קרונקוויסט, אך חשוב שהחברות יהיו מודעות לכך ש"את המנכ"לים השונים מעצבות חוויות שונות". האבהות לבת אינה הגורם היחיד שמעצב את האופן שבו פועל מנכ"ל, אך היא "גורם חשוב", לדברי קרונקוויסט.

מומחים אחרים מסכימים עם זה. "אבות לבנות רוצים שלבנות שלהן יהיו הזדמנויות שוות בעולם", אומרת ברברה ג'יי. רישמן, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת אילינוי בשיקגו, שחוקרת סוגיות מגדריות. "הם רואים את חוסר הצדק כלפי נשים, וכתוצאה מכך מאמצים גישה פתוחה יותר לסוגיית חוסר הצדק באופן כללי".

השפעת המגדר על קבלת החלטות הורית משתקפת גם במחקרים אחרים. בדוח מחקר שהתפרסם ב-American Economic Review ב-2008 נאמר כי חברים בקונגרס של ארה"ב הצביעו באופן "ליברלי יותר", בייחוד בסוגיות שקשורות לנשים, כשמספר הבנות של אותם חברי קונגרס היה רב יותר. שופטים פדרליים (בייחוד הרפובליקאים מביניהם) שהיו אבות לבנות, הצביעו באופן עקבי "באופן פמיניסטי יותר" בסוגיות מגדריות מאשר שופטים שהיו אבות לבנים בלבד, על פי דוח מחקר שהתפרסם ב-2015 ב-American Journal of Political Science. כמו כן, נייר עבודה שחיברו שני פרופסורים מאוניברסיטת הרווארד מכיל ראיות נוספות לכך שהורות למספר רב יותר של בנות גורמת לראשי חברות הון סיכון לשכור מספר רב יותר של שותפות.

אפקט הבנות מוכיח את חשיבות מערכות היחסים האישיים בעיצוב ההעדפות הפוליטיות, האידיאולוגיה וההחלטות, לדברי מאיה סן, פרופסור למדיניות ציבורית בהרווארד ואחת ממחברות דוח המחקר על השופטים.