המדינה: לפרסם שוב את הגרלת מחיר למשתכן בשוהם

זאת ללא שינוי בעדיפות לבני המקום ■ המדינה לבג"ץ: "עמדת המשיבים היא שהעתירה דנן אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית, וכך מתבקש ביהמ"ש להורות" ■ דיון בעתירת בני המקום מסדרה ב' צפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב

הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media
הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media

ימים ספורים לפני ששופטי בג"ץ עתידים לדון בעתירת זכאי מחיר למשתכן בני המקום מסדרה ב' ביישוב שוהם, העבירה המדינה התייחסות מעודכנת לבית המשפט. במסגרת תגובתה המעודכנת טוענת המדינה, באמצעות הפרקליטות, כי לאחר שהחליטה לדחות את ההגרלה ביישוב כדי לנסות ולהגדיל את מספר יחידות הדיור המוזלות ביישוב לבני המקום, מאמציה לא נשאו פרי.

"התקיימו דיונים בין ראש המועצה המקומית שוהם לבין נציגי מטה הדיור באוצר ונציגי משרד הבינוי והשיכון, במטרה לבחון האם קיים פוטנציאל להגדיל את סך יחידות הדיור שייכללו בהגרלות במועצה המקומית שוהם", כך נכתב בהתייחסות המדינה, "על אף מאמצים למציאת פתרון אשר יאפשר הגדלה של סך יחידות הדיור כאמור, הדיונים מול מועצת שוהם מוצו, וכעת ניתן לעדכן כי למרבה הצער לא נמצא פתרון". מסיבה זו טוענים המשיבים לעתירה (המדינה) כי בכוונתם לחזור ולפרסם את ההגרלה המיועדת לזכאי סדרה א' כפי שתוכננה במקור. "בנסיבות אלו, בכוונת המשיבים לקיים הגרלה ביישוב שוהם לנרשמי סדרה א', וזאת בתקופה הקרובה והכל כמובן בהיעדר החלטה שיפוטית המונעת זאת...לנוכח כל האמור בכתבי הטענות שהוגשו על ידם, עמדת המשיבים היא כי העתירה דנן אינה מגלה עילה להתערבות שיפוטית וכך מתבקש בית המשפט הנכבד להורות".

כלומר, המדינה טוענת כי לאחר שניסתה להגדיל את מספר יחידות הדיור כדי לאפשר גם לסדרה ב' לגשת להגרלה, ונכשלה, אין מנוס מפרסום ההגרלה שנדחתה באותה המתכונת כפי שהייתה אמורה להיות במקור. נזכיר כי העותרים, זכאי סדרה ב' בני המקום ביישוב, חששו בדיוק מהתוצאה הזו כאשר לפני קצת יותר מחודש, כאשר הודיעה המדינה על הקפאת ההגרלה וביקשה למחוק העתירה, סרבו לעשות כן. באותו המועד, העבירו העותרים באמצעות עורך דינם אפי מיכאלי, התייחסות לבית המשפט בה נאמר כי כל עוד ההגרלה לא בוטלה אין הם מוכנים למחיקתה. ואכן, תגובת המדינה כעת מאשרת כי ההגרלה עומדת להתפרסם שוב ללא שינוי. כעת בית המשפט יצטרך להכריע האם המדינה תוכל לפרסם שוב את ההגרלה עם עדיפות לזכאי סדרה א' או לא.

"העותרים מצרים על כך שלא נמצא פתרון מידתי, סביר וראוי שיביא את העתירה לסיומה וכי המדינה עומדת על דעתה לקיים את ההגרלות באופן המפלה בו ביקשה לקיימן בטרם ניתן צו הביניים", מסר היום עו"ד אפי מיכאלי המייצג את העותרים. "לפיכך, יבקשו העותרים להמשיך ולברר את העתירה בבית המשפט, ויעמדו על זכותם כי ינהגו בהם באופן שוויוני עת מדובר בחלוקת משאבי המדינה המצויים במחסור".

דיון בעתירה עתיד להתקיים ביום חמישי הקרוב. נזכיר כי תושבים מהיישוב שוהם עתרו כנגד משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל בטענה שההגרלה לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב אינה מאפשרת לבני מקום מסדרה ב' של מחיר למשתכן להגיש מועמדות. העותרים טענו בעתירה כי בשל העובדה שבשוהם לא צפוי להיות פרויקט נוסף במסגרת התוכנית הממשלתית לדירות מוזלות, על המדינה לאפשר גם לבני המקום מסדרה ב' להירשם להגרלה. במקביל, זכאי סדרה א' בני המקום מהיישוב הגיבו גם הם לבית המשפט במהלך השבועות האחרונים וטענו כי אין לקבל את העתירה ויש לאפשר למדינה להמשיך עם ההגרלה כפי שנקבע. זכאי סדרה א' בני המקום כתבו לבית המשפט כי הם פעלו על פי הכללים שהכתיבה המדינה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, וחלקם אף ביטל זכיות אחרות ולא ניגש להגרלות ביישובים אחרים כדי להגדיל את סיכויי הזכייה בהגרלה האמורה.