רפק הבורסאית חתמה על הסכם להספקת גז מחברת אנרג'יאן

הגז יסופק ממאגרי כריש ותנין ■ העסקה מיועדת לתפעול שתי תחנות כוח שרפק מקימה בצפון הארץ ■ ההודעה מגיעה יום לאחר חתימה על הסכם דומה אך גדול בהיקפו של אנרג'יאן עם 3 חברות של עידן עופר

אסדת קידוח / צילום: רויטרס
אסדת קידוח / צילום: רויטרס

חברת אנרג'יאן הודיעה היום (ה') על חתימת הסכם עם קבוצת רפק - לאספקת 5.1 BCM גז טבעי למשך 17 שנים ממאגרי כריש ותנין. העסקה מיועדת לתפעול שתי תחנות כוח שמקימה רפק בצפון הארץ, אלון תבור ורמת גבריאל, שכל אחת מהן תהיה בעלת הספק של 73 מגה-ואט.

עד היום חתמה אנרג'יאן על החוזים לאספקת הגז בכמות כוללת של יותר מ-4 BCM לשנה. לדברי מנכ"ל החברה מתיוס ריגס, "חוזי האספקה שנחתמו גבוהים מכמות המטרה הראשונית של 3 BCM לשנה שקבענו, ומעידים על עוצמת הביקוש בשוק המקומי ואנחנו מצפים למצות את הפוטנציאל המשמעותי הנוסף שאנו מאמינים שקיים במאגרים. אנחנו מוכנים להתקדם עם ההכרזה על פיתוח המאגרים בתחילת 2018 ומיקוד המאמץ שלנו כעת הוא בהתקדמות בכל אבני הדרך הנדרשות על מנת לספק גז מהמאגרים במועד."

נזכיר כי אתמול דווח על חתימת הסכם נוסף של אנרג'יאן עם חברות כיל, בזן ו-OPC - שלוש חברות ציבוריות שבליטת עידן עופר - לרכישת 39 BCM של גז טבעי מהמאגרים כריש ותנין למשך 15 שנה. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו בחודשים האחרונים נע סביב 4.1 דולר ליחידת חום, בכ-20% נמוך יותר מההסכמים שנחתו מול "לוויתן" ובכ-30% נמוך יותר מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל ל"תמר".

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. השלב הבא בתכנית הפיתוח של מאגרי כריש ותנין, לפיה הגז צפוי לזרום בסוף שנת 2020, הוא החלטת השקעה בפרויקט (FID), שצפויה להסתיים עד סוף החודש. החברה מינתה את בנק מורגן סטנלי כיועץ הפיננסי לפרויקט, שכולל השקעה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר לפיתוח מאגר "כריש" ומתכוננת להנפקה בבורסה בלונדון.

פיתוח מאגר כריש יכלול הצבת צינור להובלת הגז מהמאגר באמצעות מערכת הולכת הגז הטבעי הלאומית של ישראל. פיתוח מאגר "תנין", שמתוכנן לביצוע לאחר מכן, יכלול קידוח של 6 בארות שיחוברו למתקן צף (FPSO).

מנכ"ל החברה ריגס הוסיף: "בתוך שנה אחת בלבד מאז אישרה ממשלת ישראל את מכירת שדות כריש ותנין, הצליחה אנרג'יאן להבטיח את כמות המטרה המינימלית הנדרשת להקטנת הסיכון בפיתוח המאגרים. כמה מהחברות המובילות במשק השכילו לנצל את ההזדמנות לרכוש גז במחיר אטרקטיבי ואנרג'יאן הצליחה לפתוח את משק הגז לתחרות אמתית לטובת צרכני הקצה וכלכלת המדינה".