שוק העבודה האמריקאי מפגין עוצמה: תוספת של 228 אלף משרות

נתוני התעסוקה האמריקאים טובים מהתחזיות המוקדמות ■ שיעור האבטלה נותר על 4.1%

טראמפ בביקור במפעל של Carrier באינדיאנאפוליס / צילום: רויטרס
טראמפ בביקור במפעל של Carrier באינדיאנאפוליס / צילום: רויטרס

שוק העבודה האמריקאי מפגין עוצמה, ובחודש נובמבר נוספו לכלכלה האמריקאית 228 אלף מקומות עבודה במגזר הלא חקלאי, זאת לעומת התחזיות המוקדמות שצפו תוספת של 198 אלף מקומות עבודה והנתון הקודם (אוקטובר) שאז נוספו 261 אלף מקומות עבודה.

שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 4.1%, בהתאם לתחזיות המוקדמות והשכר השעתי הממוצע עלה ב-0.2% לעומת התחזיות שצפו עלייה של 0.3%.

נתוני שוק העבודה האמריקאי הם משמעותיים מאוד להמשך ההתפתחות הכלכלית בארה"ב וכמובן גם בשאר העולם. ארה"ב נמצאת בשני תהליכים שקורים במקביל: רפורמת מס משמעותית במקביל למדיניות מוניטרית מרסנת שאמורה להחזיר את העולם למצב נורמלי.

ג'נט ילן אמרה בכל הנאומים האחרונים שלה כי מדיניות העלאת הריבית תיבחן בהתאם להתפתחות שוק העבודה והאינפלציה. ניתן להניח כי המדיניות של מחליפה, ג'רום פאואל, תהיה דומה ותביא כבר החודש את הפדרל ריזרב להעלות את הריבית בארה"ב.

פרשנים בארה"ב מעריכים כי ככל ששוק העבודה יתפתח ויתווספו עוד מקומות עבודה (ההערכות הן שהכלכלה האמריקאית צריכה להוסיף מידי חודש 230 - 250 אלף מקומות עבודה כדי לגשר על הגידול הטבעי של האוכלוסייה והצטרפות של עובדים חדשים למערכת) יתאפשר לפדרל ריזרב להעלות את הריבית בשנה הבאה אפילו 5 פעמים (פרשנות זו אינה מקבלת ביטוי במסחר בשוק האג"ח) ולהחזיר את הנורמליות לכלכלה האמריקאית.

בין כך או כך הרפורמה של טראמפ בכל הנוגע למדיניות המס בארה"ב אמורה לקבל היום רוח גבית מהנתונים החיוביים של שוק העבודה.