וול סטריט; טבע זינקה בכ-7% לאחר פרסום על פיטורים נרחבים

שוק העבודה האמריקאי הוסיף בנובמבר 228 אלף מקומות עבודה חדשים, מעל התחזיות ■ מניות הפארמה הובילו את העליות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בניו-יורק הסתיים היום (ו') בעליות שערים. בבורסות אירופה נרשמה מגמה חיובית, לאחר ששוקי אסיה ננעלו בעליות שערים.

 

הנתון המרכזי אליו נשאו עיניים המשקיעים ברחבי העולם הוא נתוני התעסוקה העולמיים כשהנתונים האמריקאים, מטבע הדברים, בראש סדר הקדימויות. דוח התעסוקה לחודש נובמבר העלה כי נוספו 228 אלף משרות חדשות במגזר הלא חקלאי בעוד התחזיות צפו תוספת של כ-200 אלף.

החשיבות של נתוני התעסוקה הם בהמשך ה"חזרה לנורמליות" של הכלכלות המערביות כשמחד המגמה היא שהבנקים המרכזיים יעלו את הריבית, כך שתשקף טוב יותר את מחיר הכסף והסיכונים בשווקים ומאידך תוכניות להפחתות מס כשהגדולה מכולם היא התוכנית של טראמפ שאמורה להזריק זריקת מרץ לכלכלה הגדולה בעולם.

שוק המניות בוול סטריט סגר, כאמור, בעליות שערים כשמניות הפיננסים הגדולות מובילות את המגמה. יש לציין כי שיפור בכלכלה עושה טוב בראש ובראשונה למערכת הפיננסית כשבצד אחד גדלים הסיכויים שלווים יחזירו את הכסף שלוו ומאידך יתדפקו על דלתות המערכת הבנקאית לקוחות נוספים עם סיכויי גבייה טובים יותר. לכל אלה יש כמובן את העליות בשווקים שמניבות, אף הן רווחים למערכת הפיננסית. ריכזו עניין מניות בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ  וג'י.פי מורגן צ'ייס .

מניות הפארמה ריכזו עניין והמשיכות לתקן. מניות הפארמה סובלות בתקופה האחרונה משינויים משמעותיים בשוק האמריקאי. בשלב זה, קשה לנתח את השלכות הרפורמות השונות (מסים, אישורים מהירים של תרופות, קונסולידציה של חברות רכש וכניסה של אמזון לשיווק תרופות) בענף עד הסוף ולכן מניות הסקטור סובלות מתנודתיות בתקופה האחרונה.

סוכנות הידיעות בלומברג פרסמה הערב כי טבע שולת לפטר 10,000 עובדים ברחבי העולם וזאת מתוך מצבת כוח אדם של כ-57 אלף עובדים. הקיצוצים יביאו לחיסכון ש ל1.5-2 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. עיקר הפיטורים יבואו מפעילות המחקר והפיתוח של החברה. טבע , מיילן  ופריגו  ריכזו עניין.

לאחר 6 חודשי מו"מ אינטנסיבי בין בריטניה לאיחוד האירופי, הושג סיכום באשר לסכום שתשלם בריטניה עם עזיבת האיחוד, וכן בנוגע לזכויות שיינתנו לאזרחי הממלכה ונושא הגבול עם אירלנד. לאחר עיכוב של חודשיים בלו"ז המו"מ בשל אי-הגעה להסכמות סביב הנושאים האמורים, חששות רבים הובעו באשר למידת ההיתכנות של מהלך הברקזיט כולו. כעת, נראה שהוסר מכשול משמעותי בדרך לרגע היציאה מהאיחוד, שנקבע ל-29 במארס 2019.