ד"ר ג'קיל ומיסטר ליברמן

האמירה של שר הביטחון להחרים את ערביי ישראל היא צינית וחסרת אחריות

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

אחד היתרונות הגדולים של השר אביגדור ליברמן הוא הפער הגדול בין "ליברמן הפוליטיקאי", שמשחרר הצהרות חסרות כיסוי למען קידום האינטרסים האלקטורליים הצרים שלו - לבין "ליברמן שר הביטחון", שנמנע מלממש את ההצהרות הללו ופועל למען האינטרסים של מדינת ישראל.

ליברמן הפוליטיקאי מאיים שישראל תחסל את בכיר חמאס איסמעיל הנייה אם לא יוחזרו גופות הישראלים החטופים? ליברמן שר הביטחון יודע שצעד כזה הוא מסוכן וגם לא יעיל, ולכן הוא נמנע אפילו לנסות לממש את האיום; ליברמן הפוליטיקאי מאיים להפציץ את סכר אסואן? ליברמן המדינאי לעולם לא יחשוב לממש איומים כאלה.

אבל יש אמירות שלליברמן אסור לומר אותן גם אם הוא יודע היטב שהן חסרות כיסוי ורק נועדו לאוזני בוחריו או בוחריו הפוטנציאליים. בעקבות המהומות בסוף השבוע באזור ואדי ערה, הצהיר אתמול (א') ליברמן כי "תושבי ואדי ערה לא שייכים למדינת ישראל. אין להם שום קשר. הם לא חלק ממדינת ישראל". בהמשך קרא ליברמן "לכל אזרחי מדינת ישראל לעשות חרם על ואדי ערה".

הקריאה של ליברמן לחרם על כלל העסקים של תושבי ואדי ערה היא למעשה קריאה לפעולה בניגוד לחוק, שכן בישראל אסור להפלות אדם בשל מוצאו או השתייכותו החברתית/דתית/עדתית. הזכות לשוויון היא אחת מזכויות היסוד של האדם, והיא הוכרה הן במסמכים בינלאומיים והן במגילת העצמאות של מדינת ישראל, בה נקבע כי המדינה "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין".

האמירה של ליברמן כי תושבי ואדי ערה לא שייכים למדינת ישראל, היא גם לא נכונה עובדתית: בין אם ליברמן רוצה בכך, ובין אם לא - תושבי ואדי ערה הם אזרחי מדינת ישראל, וככאלה הם זכאים לזכויות ומחויבים בחובות שמוטלים אל אזרחי המדינה על-פי חוק.

האמירה של שר הביטחון ש"תושבי ואדי ערה לא שייכים למדינת ישראל" היא גם מסוכנת, שכן מדובר בהסתה נגד ציבור שלם שחלקו הגדול לא היה מעורב בדרך כלשהי בהפגנות, והיא עלולה להתפרש כהתרת הדם של חפים מפשע רק בשל השתייכותם לאזור גאוגרפי מסוים במדינה ולציבור מסוים.

ואולי מעל הכול - האמירה של ליברמן היא צינית וחסרת אחריות. למרבה האירוניה, דקותיים קודם לקריאה שלו לחרם על תושבי ואדי ערה אמר ליברמן כי "התקווה שלנו היא שהכול נרגע ושאנחנו חוזרים לחיי שגרה ולמסלול ללא מהומות ואלימות". אם ליברמן באמת היה מייחל לרגיעה ולשקט, הוא היה נוהג באחריות ונמנע מלהסית. גם אם זה יפגע לו באלקטורט.