התעניינות מועטה בקידוחים: רק אנרג׳יאן וקבוצה הודית זכו בבלוקים

 בקרוב - עוד מכרז על בלוקים נוספים לחיפושי נפט וגז במים הכלכליים של ישראל

מאגר תמר. היקף מכירות הגז עולה בקצב אטי מהצפוי / צילום: בן יוסטר
מאגר תמר. היקף מכירות הגז עולה בקצב אטי מהצפוי / צילום: בן יוסטר

 ההליך לפתיחת הים לתחרות בתחום חיפושי הגז הטבעי והנפט במים הכלכליים של ישראל מגיע לקו הסיום. היום (ב') אישרה מועצת הנפט את ההצעות הזוכות במכרז: חברת אנרג'יאן ישראל לימיטד תקבל רישיונות חיפוש בבלוקים 12, 21, 22, 23 ו-31, שנמצאים בקרבת המאגרים כריש ותנין, וקונסורציום של חברות ממשלתיות הודיות, שכולל את החברות IOL, IOCL ,BPRL ,ONGC יקבל רישיון חיפוש בבלוק 32 .

המכרז הסתיים באמצע נובמבר ואליו ניגשו חברות משתי מדינות בלבד: אנרג'יאן היוונית, שכבר אחראית על הפיתוח של שני מאגרים ישראלים כריש ותנין והקונסורציום ההודי. המכרז היה הראשון מסוגו בישראל ונקבעה בו האסדרה לחיפושי גז טבעי ונפט במים הכלכליים של ישראל. זאת, לאחר שהים היה סגור לחיפושים למעלה מארבע שנים .

על מנת לסיים את הליכי קבלת הרישיון ולאשר את ההצעות באופן סופי, על החברות להשלים פרטים טכניים, כגון תשלום בונוס החתימה ואגרת רישיון וכן להעביר למשרד ערבויות עבור הרישיונות. כמו כן, צריכה חברת ONGC - המפעילה בקבוצת החברות ההודיות, למנות נציג רשמי בישראל ולהירשם כחברה זרה בישראל. על החברות המציעות להשלים את הדרישות עד 30 יום משליחת הודעה על זכייתה ברישיון .

מועד הסיום של הגשת השתתפות במכרז תוכנן לאפריל השנה ונדחה פעמיים בשל חוסר התעניינות מצד המועמדים הפוטנציאליים. למרות הדחיות, המכרז הניב תוצאות דלות. המכרז כלל 24 בלוקים ימיים, מתוכם ניתנו כעת רק שישה. לכן, כבר עכשיו מתכננים במשרד האנרגיה לצאת בהליך התחרותי חדש במהלך 2018. במשרד האנרגיה ציינו היום בשיחה עם 'גלובס', כי מדובר תהליך ראשון ומעריכים שבהליך הבא ייראו היענות גבוהה יותר .

מבין הסיבות אותן מציין משרד האנרגיה שהקשו על ההליך המכרזי - המצב הגאופוליטי, חוסר ודאות רגולטורי בענף האנרגיה וגם אי הבנה של הליך עד הסוף, היות ומדובר בפעם הראשונה בו המשרד מארגן מכרז בינלאומי בסדר גודל כזה .

בנוסף, קיימת מורכבות נוספת שמשפיעה על מספר המעוניינים לחפש גז ונפט בישראל - מדובר בקידוח במים עמוקים, שמביא איתו סיכון עסקי כתוצאה מההשקעה פיננסית גבוהה. גם מחירי הנפט שירדו בעולם לא מעודדים את החברות להשקעות גבוהות בתחום הקידוחים .

שר האנרגיה, ד'ר יובל שטייניץ אמר היום: 'מדובר בתחילתו של הליך ארוך טווח, שיוביל למימוש הפוטנציאל של מאגרי גז טבעי ונפט של ישראל. אני מברך על כניסתן של חברות מהודו ויוון למשק האנרגיה הישראלי. יחד עם זאת, העובדה שרק חלק מאזורי החיפוש זכו לביקוש, מחייבת אותנו להפיק לקחים לגבי העתיד. אני מאמין, שמזכר ההבנות שנחתם בשבוע שעבר להקמת צינור גז טבעי מישראל לאיטליה יהפוך את חיפושי הגז בישראל ליותר אטרקטיביים '.

מפת הצעות זוכות
 מפת הצעות זוכות