מכוניות אולטרה-יוקרתיות הפכו לאפיק השקעה במפרץ הפרסי

ערכם של כלי רכב במהדורות מוגבלות נוטה לעלות והופך אותם לנכסים אטרקטיביים באקלים השקעות לא יציב ■ שוק הרכב הכולל באזור המפרץ דווקא סובל מחולשה

לקוחות בוחנים פורשה בדובאי / צילום: רויטרס
לקוחות בוחנים פורשה בדובאי / צילום: רויטרס

20% - היקף ההתכווצות של שוק המכוניות הכולל בשנה החולפת במפרץ הפרסי: בימי שישי לפנות ערב אפשר לראות חלק מהמכוניות היוקרתיות ביותר בעולם לאורך 25 ק"מ של כביש החוף ג'ומיירה בדובאי. דגמי בנטלי זוחלים לאיטם לצד בוגאטי, וישנן פרארי ולמבורגיני. בתנועה הכבדה, רובן יכולות להאיץ לכל היותר עד הרמזור הבא, אבל לרבים מהבעלים שלהן, ביצועי הכביש הם לא העיקר.

מכוניות אולטרה יוקרתיות, שחלקן עולות מאות אלפי דולרים, זוכות לגאות בפופולריות במפרץ הפרסי. השייחים המקומיים העשירים והזרים שמרוויחים היטב להוטים אחרי כלי רכב נדירים יחסית, יחד עם תכשיטי מעצבים, יאכטות מיוחדות ופנטהאוזים בלונדון ובניו-יורק.

חברת המכוניות מקלארן אוטומוטיב יצרה לאחרונה גרסה חד-פעמית של דגם 720S האחרון שלה ללקוח באמירויות המפרץ הפרסי. עם ריפודי קטיפה שחורים בשיבוץ קישוטי זהב, לרכב הזה יש מגן חימום מנוע מזהב במשקל 24 קראט, גלגלים בציפוי זהב וקליגרפיה ערבית שמתארת את קו הרקיע בדובאי על בלם האוויר. המחיר? חצי מיליון דולר.

"לא סביר שתראה מקלארן במראה האחורית שלך ברמזור בשוק של המפרץ הפרסי", אמר אנדראס באריס, מנהל מקלארן במזרח התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית. "זו אטרקציה גדולה".

השוק מספר אחת

הפגנה ראוותנית של עושר קשורה לסטטוס חברתי בכל מקום. אבל גוש המדינות שמייצאות נפט במפרץ הפרסי הפך לשוק מספר אחת בעולם למכוניות אולטרה יוקרתיות - שרובן עולות לפחות 250,000 דולר - במונחי מספר מכוניות כאלה לגודל האוכלוסייה, לפי מנהלים של כמה יצרניות כלי רכב כאלה שעוקבים אחרי נתוני מכירות עולמיים. ארה"ב וסין נשארו שוקי רכב היוקרה הגדולים בעולם במונחים מוחלטים.

הנטייה של כלי רכב רבים שמיוצרים במהדורות מוגבלות להתייקר הפכה אותם לאטרקטיביים עוד יותר באקלים ההשקעות התוסס של מפרץ הפרסי, שמשתנה עם מחירי הנפט הגולמי והעימות הפוליטי יחד עם המסע הנרחב נגד השחיתות שמתנהל בימים אלה בסעודיה.

"כשאתה קונה מכוניות שהן הקטע העליון של השוק, זו השקעה", אמר כריסטופר שפרד, מנכ"ל היצרנית אסטון מרטין במזרח התיכון ובצפון אפריקה. "אלה הם נכסים שמוסיפים לעצמם ערך".

דגם ונטאג' זגאטו של אסטון מרטין, לדוגמה, שעלה כ-440,000 דולר ב-2013, מחליף כעת ידיים ביותר מ-1.1 מיליון דולר, אמר שפרד.

הביקוש בקצה העליון של השוק מנוגד למכירות רכב חלשות באופן כללי באזור המפרץ. ירידה חדה במחירי הנפט מאמצע שנת 2014 אילצה את מדינות המפרץ לקצץ בהוצאה הציבורית ולאמץ צעדי צנע, כמו ביטול סבסוד דלק לנהגים. שוק המכוניות החדשות הכולל של האזור התכווץ בכמעט 20% בשנה שעברה, והמכירות ירדו גם השנה, לפי אוטודאטה מידל איסט, חברת מחקר מדובאי שמקבלת נתונים מסוכנויות רכב.

צמיחה דו ספרתית

היצרניות אינן חושפות את נתוני מכירותיהן באזור המפרץ, אך מנהלים בתעשיית הרכב מעריכים ששוק היוקרה, בייחוד הדגמים שמיוצרים במהדורות מוגבלות, צמח בשנתיים האחרונות בשיעור דו-ספרתי גבוה.

אסטון מרטין אומרת שהמכירות שלה באזור המפרץ צפויות לגדול השנה ב-10%-15% לכ-250 מכוניות. מקלארן מצפה לגידול של 12% מהשנה שעברה, לכ-200 מכוניות. הסוכנות של רולס רויס בדובאי הייתה הגדולה ביותר במונחי מכירות בשנה שעברה, מסרה החברה הזו. מנהל מכירות מקומי אמר שהיא מכרה יותר מ-200 מכוניות עם סמל "הליידי המעופפת" המפורסם על מכסה המנוע שלה, לעומת כ-160 ב-2015.

חודשים לפני שהדגם האולטרה-יוקרתי החדש שלה יעלה על הכבישים בתחילת 2018, דגם רולס רויס פנטום 8 החדש כבר אזל מספר ההזמנות במפרץ הפרסי, לפי רולס רויס מוטור קארס מקבוצת ב.מ.וו. החברה לא חשפה את מספר המכוניות שנמכרו מראש, אבל מכונית כזו עם תוספות כמו מושבים בעבודת יד וציפוי פנימי מעץ עולה לפחות חצי מיליון דולר.

מהדורת ונקיש אס פרל של אסטון מרטין, עם גימורי פנינים בחלל הפנימי ותג מחיר של 450,000 דולר, מכרה את כל עשר היחידות שתוכננו להשקה שלה במפרץ נובמבר, לפי החברה.

דגם משוחזר לחלוטין של DB5 Volante מ-1965, המכונית הקלאסית שהתפרסמה בסרטי ג'יימס בונד, משך שני פונים לא מזוהים מהמפרץ הפרסי שמציעים שלם תמורתו 2.2 מיליון דולר כל אחד, לפי אסטון מרטין.

"זה מוסך מזהב", אמר בודו בושמן, מייסד ומנכ"ל Brabus Group, שעוסקת בשחזור דגמים היסטוריים של ביצועי כביש גבוהים, שחלקם עולה מעל מיליון דולר. "המחירים עולים בכל יום".

סעודיה מסירה עוד איסור מעל אזרחיה: תאפשר הפעלת בתי קולנוע

סעודיה ביטלה היום (ב') איסור בן עשרות שנים על קיומם של בתי קולנוע בשטחה. מהלך זה פותח את הממלכה השמרנית לבידור בסגנון הוליווד.

משרד התרבות והמידע של סעודיה הודיע כי בראשית 2018 יתחילו לפעול במדינה בתי קולנוע מסחריים, וכי ב-2030 יגיע מספר בתי הקולנוע ל-300 ומספר האקרנים ליותר מ-2,000.

ביטול האיסור על בתי קולנוע הוא האחרון בשורת שינויים גורפים שמתבצעים במדינה שממשיכה לדבוק בגרסה מחמירה של דת האסלאם. ההחלטה התקבלה על רקע מאמציו של נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן לבצע מודרניזציה של הכלכלה ולמשוך השקעות זרות רבות יותר. לדברי משרד התרבות והמידע, ההחלטה התקבלה במסגרת תוכנית "חזון 2030", שבאמצעותה מבקשת סעודיה לצמצם את תלותה בהכנסות הנפט. "זהו רגע מכונן בפיתוחה של כלכלת התרבות בממלכה", אמר עוואד אלעוואד, שר התרבות והמידע הסעודי. "פתיחת בתי קולנוע תפעל כזרז לצמיחה ולגיוון כלכליים".