חוק ההמלצות: ח"כים מהאופוזיציה הגישו כ-1,000 הסתייגויות

לא ברור עדיין אם נתניהו ישתתף בהצבעה על החוק, שלא יחול על חקירות קיימות ובהן הנוגעות אליו, אף שלפי חוות-דעת משפטית הוא אינו מנוע מכך

דוד ביטן ודוד אמסלם / צילומים: איל יצהר ויצחק ההרי דוברות הכנסת
דוד ביטן ודוד אמסלם / צילומים: איל יצהר ויצחק ההרי דוברות הכנסת

ועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) התכנסה הבוקר (ב') כדי להמשיך להכין את חוק ההמלצות לקריאה שנייה ושלישית. בנוסח האחרון הוכנסו מספר שינויים כך שהוא לא יחול חקירות קיימות, ובכלל זה תיקי 1000,2000 ו-3000 - שבאחרון בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו חשוד. גם חקירות משטרה נגד יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לא יהיו כפופות לחוק אשר אינו מתיר למשטרה לפרסם את השורה התחתונה של חקירותיה.

יצוין כי בגרסאות קודמות החוק אף אסר על המשטרה לסכם את החומר הראייתי, אך סעיף זה בוטל. בנוסף, החוק ייכנס לתוקף רק כעבור 3 חודשים מיום קבלתו.

היום בשעות הבוקר ישבה ועדת הפנים על כ-1,000 הסתייגויות שהגישו חברי הכנסת של האופוזיציה. עד השעה 12 הצביעו חברי הכנסת על כ-750 הסתייגויות. לקואליציה היה רוב של 7 לעומת 5 במשך רוב שעות ההצבעה.

אל הכנסת הגיע היום ח"כ ביטן כדי להמשיך את עבודתו, אך הדברים אינם כרגיל מבחינתו. אתמול (א') אמר נתניהו (בעת תדרוך לעיתונאים המלווים אותו) כי הוא מחבב מאוד את ביטן ומעריך את עבודתו הקשה, וכי עומדת לו חזקת החפות.

חוק ההמלצות בנוסחו העדכני אמור לחול על חקירות חדשות, ולכן במידה שמדובר בחקירה שנפתחה זה מכבר ומתווספים לחקירה נחקרים - החוק לא יאסור פרסום המלצות לגביהם. כך לפי פרשנות סבירה לטקסט החוק כפי שעומד לעלות להצבעה.

נתניהו הנמצא בבריסל אמור היה להמריא בשעות הצהריים המוקדמות כדי להספיק להגיע חזרה לכנסת הערב  בין השאר על-מנת להתמודד עם היעדרו של ביטן בשבוע האחרון מאז נודע כי הוא חשוד בעבירות פליליות חמורות.

בשיחה עם כתבים ביום ראשון סירב נתניהו להתייחס לשאלת "גלובס" בנוגע להמשך קידומו של חוק ההמלצות. לא ברור אם נתניהו ישתתף בהצבעה עצמה. היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, קבע כי אחרי השינויים שהוכנסו בחוק, אין לכך מניעה, אך ייתכן שנתניהו מעדיף להימנע מלהיות מצולם בעת הצבעה על חוק, שמטרתו היא הצרת צעדיה של המשטרה (גם אחרי שצומצם החוק).

במוצאי שבת, לפני המראתו, כינס נתניהו את ראשי סיעות הקואליציה וביקש מהם להפגין אחדות ועבודה בשיתוף-פעולה בחקיקה כדי שהקואליציה לא תתפרק. אף על-פי כן, חברי כנסת של כולנו אינם כפופים למשמעת קואליציונית בנושא חוק ההמלצות . בעניינים אחרים אשר על סדר היום, חוקי השבת בעיקר, חברי כנסת מתוך הקואליציה - שרן השכל, יהודה גליק, רחל עזריה - מבקשים דיון יותר מעמיק, התחשבות בצורכי תושבים מקומיים ודחיית ההצבעה.