בעלי מניות אנזימוטק אישרו את רכישתה ע"י פרוטרום

בניכוי מזומנים, פיקדונות וניירות ערך שבקופת אנזימוטק נסגרה עסקת הרכישה, ה-11 של פרוטרום השנה, במחיר של כ-210 מיליון דולר לאנזימוטק

מרכז החדשנות של פרוטרום בציריך/ צילום: פרוטרום
מרכז החדשנות של פרוטרום בציריך/ צילום: פרוטרום

פרוטרום  , ה"פאקמן של שוק ההון", עומדת "לבלוע" את אנזימוטק . זאת, לאחר שעסקת הרכישה של אנזימוטק על ידי פרוטרום אושרה אמש (ב') ברוב של כמעט 100% מבעלי מניות החברה.

כיום מחזיקה פרוטרום, הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, בכ-19% ממניות אנזימוטק, המתמחה בתחום הרכיבים התזונתיים ותוספי התזונה, אותן רכשה במחיר ממוצע של 9.6 דולר למניה (בהשקעה כוללת של 42 מיליון דולר) והיא צפויה להשקיע במהלך הרכישה הנוכחי עוד כ-235 מיליון דולר, לפי שווי של כ-290 מיליון דולר לאנזימוטק.

בניכוי מזומנים, פיקדונות וניירות ערך שבקופת אנזימוטק נסגרה עסקת הרכישה, ה-11 של פרוטרום השנה, למעשה במחיר של כ-210 מיליון דולר לאנזימוטק.

המיזוג יתבצע לפי מחיר של 11.9 דולר למניית אנזימוטק שישולם לבעלי מניותיה עם השלמת העסקה, שצפויה בתוך כחודש, ולאחריה תהפוך אנזימוטק לחברת בת בבעלות מלאה של פרוטרום, ומניותיה יימחקו מהרישום בנאסד"ק. את הרכישה תממן פרוטרום באמצעות נטילת הלוואה מגוף בנקאי או פיננסי.

בפרוטרום מתכננים למזג את פעילות אנזימוטק עם חטיבת חומרי הגלם הטבעיים הייחודיים של החברה, בכדי לנצל את הסינרגיות הקיימות בין שתי החברות, במטרה לשפר את מבנה ההוצאות לצד האצת קצב הצמיחה של אנזימוטק.

עוד מתכננים בהנהלת החברה להפוך את אנזימוטק למרכז מחקר ופיתוח מקומי, שירכז את פעילויות המו"פ הקיימות של שתי החברות בתחום חומרי גלם ייחודיים למזון ובריאות.

אנזימוטק, שנוסדה ב-1998, מפתחת, מייצרת ומשווקת חומרי גלם ייחודיים לתחום התזונה והמזון הרפואי בהתבסס על טכנולוגיה חדשנית. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית לעיבוד של ליפידים (תרכובות אורגניות שכוללות שומנים), התומכים בפונקציות ביולוגיות חשובות.

החברה מעסיקה 235 עובדים בישראל ובארה"ב, מתוכם 30 אנשי מחקר ופיתוח, ויש לה מפעל באזור התעשייה במגדל העמק, שהוקם ב-2007 והורחב ב-2013, בהשקעה כוללת של כ-40 מיליון דולר.

לאנזימוטק שני מגזרי פעילות: מגזר התזונה, שהיה אחראי ל-77% מהכנסותיה אשתקד; ומגזר מוצרי VAYA, שבמסגרתו היא מפתחת, מייצרת ומשווקת מוצרי תזונה קלינית. הכנסות ראשונות של פעילות ה-VAYA נרשמו ב-2011. מאז הפעילות צמחה, אך היא עדיין הפסדית.

מניית פרוטרום הגיבה להודעת החברה בעלייה של כ-1% והשלימה התקדמות של יותר מ-50% בשנה האחרונה. שוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-18.5 מיליארד שקל.

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום, ציין היום כי "אנו נמצאים בשלבי סיום של בניית תכנית המיזוג המלאה של כל פעילויות אנזימוטק עם פרוטרום שתאפשר שילוב מלא מהיר ויעול של הפעילויות הגלובליות של שתי החברות בתחומי ההנהלה, המו"פ, השיווק, המכירות, היצור ושרשרת האספקה. במסגרת המיזוג וההתייעלות המירבית יחובר מטה פרוטרום בישראל עם אנזימוטק במפעלה החדש במגדל העמק".

עוד הוא הוסיף "אנו רואים במיוחד במגזר התזונה (Specialty Nutrition) של אנזימוטק חלק חשוב באסטרטגיית הצמיחה העתידית שלנו, שתתרום להרחבת סל הפתרונות הכוללים ללקוחות שתי החברות בתחומי התרופות, תוספי התזונה, המזון הייעודי לתינוקות בתחום תחליפי חלב האם והמזון הייעודי לקשישים". בנוגע לפעילות תחום המזון הרפואי (קו מוצרי VAYA) ציין יהודאי כי "אנו מתקדמים בבחינת חלופות אסטרטגיות לפעילות זו".

בחודש שעבר, במקביל לפרסום הדוחות הרבעוניים, העלה יהודאי את יעד המכירות של פרוטרום לשנת 2020 בכ-250 מיליון דולר, לרמה של 2.25 מיליארד דולר.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה פרוטרום עלייה של 16.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, והן הגיעו לכמיליארד דולר. המכירות של פעילויות הליבה של החברה (טעמים וחומרי הגלם היחודיים) גדלו בכ-17%, והגיעו לשיא של 938 מיליון דולר. השורה התפעולית הצביעה על צמיחה של 35%, לרמה של 158 מיליון דולר, והרווח הנקי התרחב ב-34% לרמה של 110 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת צמח ב-44%, ועמד על כ-139 מיליון דולר.