בעלי משאבי טבע: "מדובר בעסק רציני, שוק של חצי טריליון ד'"

רועי סבג מגיב לדברי יו"ר רשות ני"ע הבוקר: "יש מגמה של חברות חקייניות, מצפים להמשיך לדווח על התוכניות העסקיות; רשות ני"ע צריכה להתמקד בסוחרים שעושים שורט על המניה"

רועי סבג  / צילום: David Lee
רועי סבג / צילום: David Lee

רועי סבג, יו"ר ומנכ"ל חברת משאבי טבע , מסר היום (ג') ל"גלובס" בתגובה לדבריו של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר: "אף שיש לי כבוד רב לבורסת לניירות ערך בתל-אביב, לרשות ניירות ערך ואף לפרופ' האוזר, אני סבור כי הרגולציה על ניירות ערך צריכה להיות מוגבלת להסדרה של שוקי ניירות הערך, ולא צריכה לעסוק בשיפוט של הערכות שווי של מניות. אף אדם, גם לא רשות ניירות ערך, אינו יכול לשלוט ביד הנעלמה של השוק.

"אחרי שבע שנים של תמיכה בעובדים ובמשקיעים הישראלים, משאבי טבע בחרה לעבור מבעלות על מכרות מחצבי טבע לבעלות על משאבים דיגיטליים. המטבעות הדיגיטליים שהחברה תכרה, באמצעות רכישת 75% ממניות חברת באקבון, הם שוק ששווה כיום חצי טריליון דולר. הכרייה נעשית במסגרת של תאגיד עסקי, הפועל תחת תקן הדיווח החשבונאי הבינלאומי, משלם מסים ומייצר משרות. איני רואה כיצד חוקי ישראל יוכלו למנוע מעסק כזה לפעול. איני רואה כיום אף חוק או כלל של בורסת תל-אביב שימנע רישום של מניה כזאת בבורסה, כל עוד היא עומדת בסטנדרטים הכמותיים.

"אמנם יש מגמה מדאיגה של חברות חקייניות, שהן עטיפות ריקות מתוכן, המנסות להיכנס לתחום הבלוקצ'יין. ואולם במשאבי טבע עמלנו ללא לאות בחודשים האחרונים כדי לחתום על עסקה משמעותית מאוד עבור בעלי המניות של החברה. הראינו במסגרת דיווחינו לבורסה כי מדובר בעסק רציני, עם הכנסות ורווחים משמעותיים. ככל שהתהליך המתחייב יימשך, אנו מצפים להמשיך לדווח לבורסה על תוצאותינו הכספיות ועל תוכניותינו העסקיות.

"התחום שבו הבורסה ורשות ניירות ערך צריכות להתמקד, הוא גילוי של מכירת ניירות ערך בחסר ("שורט") בבורסה. בתוך דקות מנאומו של האוזר בכנס הבוקר, מאות אלפי מניות של משאבי טבע, המשקפות 3%-5% מהחברה, נמכרו באגרסיביות, ללא כל התחשבות במחיר. אף בעל מניות הגיוני לא היה נוהג כך. אני חושד כי סוחרי ה'שורט' ממשיכים להרוויח מהספקנות של התקשורת הכלכלית בישראל וגם מהערותיו האחרונות של הרגולטור. בינתיים, המשקיעים לטווח הארוך, כמוני, ימשיכו לשמור על פרופיל נמוך ולבנות את העסק שלנו לטווח הארוך".