הקרן הזרה שמאפשרת חשיפה לאינטרנט וסחר בשווקים מתעוררים

קרן הסל EMQQ, המנהלת נכסים בהיקף של 380 מיליון דולר, חושפת את המשקיעים לחברות אינטרנט בשווקים מתעוררים - תחום הנהנה מתנופה אדירה, עם פוטנציאל להמשך צמיחה בשנים הקרובות

מתחם של חברת עליבאבא / צילום: רויטרס China Stringer Network
מתחם של חברת עליבאבא / צילום: רויטרס China Stringer Network

זה לא סוד גדול שתחומי האינטרנט והסחר המקוון נמצאים בתנופה אדירה. זה גם לא סוד שתעשיות שלמות רואות את המודל העסקי שלהן מתפורר בעקבות התחרות מצד ערוצי הקמעונות באינטרנט, ונאלצות להמציא את עצמן מחדש במקרה הטוב, או להיעלם במקרה הרע.

סוד קטן מאוד הוא שהשקעה בשווקים המתעוררים מהווה, ברוב המקרים, פוטנציאל צמיחה גדול בהשוואה לשווקים המפותחים, יחד עם רמת סיכון גבוהה יותר. שילוב "הסודות" האלה מעלה רעיון השקעה מעניין: השקעה בחברות האינטרנט שפועלות בשווקים המתעוררים.

קרן הסל Emerging Markets Internet & Ecommerce ETF (סימול: EMQQ), מטעם חברת Big Tree Capital, מאפשרת חשיפה למניות בתחומי האינטרנט והסחר, המקוון שפועלות בשווקים המתעוררים.

חשיפה לחברות רוסיות וקוריאניות

הקרן הוקמה לפני כשלוש שנים, והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-380 מיליון דולר, עם היקף מסחר ממוצע של כ-140 אלף מניות. דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.86% בשנה.

הקרן מאפשרת חשיפה ל-43 חברות בתחומי האינטרנט והמסחר המקוון, הפועלות בשווקים מתעוררים (Emerging Markets) או בשוקי ספר (Frontier Markets). לפי הגדרת הקרן, נכללות בה רק חברות שמניבות 50% לפחות מהכנסותיהן משווקים אלה.

אגב, הקרן לא קובעת שחברות אלה צריכות להיות רשומות בשווקים המתעוררים או להיסחר בבורסות שלהן, ולכן יש בה נציגות גם לחברה גרמנית (Rocket Internet), ותיאורטית, יכולה להיות נציגות לחברות ממדינות מפותחות אחרות. באופן לא מפתיע, ההחזקות הגדולות של הקרן הן חברות מובילות ברמה הגלובלית, שמוכרות היטב גם למשקיעים שאינם ממוקדים במדינות המתפתחות.

ההחזקה הגדולה ביותר של הקרן היא של ענקית ה-eCommerce הסינית Alibaba (סימול: BABA, כ-9.3%) - אימפריה עולמית של קמעונות האינטרנט, בעלת שווי שוק של כ-450 מיליארד דולר, הנמנית במקום השביעי בין כל החברות הציבוריות בעולם במונחי שווי שוק. ההחזקה השנייה בגודלה של קרן EMQQ היא בחברת Tencent (סימול: 700 HK, כ-8.9%) - חברת אינטרנט, מדיה וגיימינג, שמפעילה בין השאר את הרשת החברתית הגדולה בסין, יחד עם אפליקציות מסרים ומסחר באינטרנט. ההחזקה השלישית בגודלה היא בחברת Baidu (סימול: BIDU, כ-7.6%), גם היא חברה סינית ענקית, מפעילת מנוע החיפוש הגדול במדינה.

עם זאת, הקרן מבצעת עדכון חצי-שנתי ומגבילה בו את ההחזקה המקסימלית בחברה מסוימת ל-8% (לאחר העדכון, משקל זה יכול כמובן לעלות, ותלוי בביצועים היחסיים של המניה). לכן, להוציא כמה חברות ענק מוכרות, הקרן גם מאפשרת חשיפה לא מבוטלת לחברות שהן פחות מוכרות למשקיע הממוצע.

כך למשל, 4.7% ו-4% מהקרן מושקעים בחברות Yandex הרוסית (סימול: YNDX) ו-Naver הדרום-קוריאנית - שתי המקבילות של גוגל כמפעילות מנוע החיפוש המרכזי והפופולרי ביותר במדינות אלה. חברת MercadoLibre (סימול: MELI, 3.9% מהקרן) היא חברת מסחר אלקטרוני ארגנטינאית, בעלת כ-175 מיליון משתמשים במדינות אמריקה הלטינית, ובהן ברזיל, ארגנטינה, ונצואלה ומקסיקו. חברה מעניינת נוספת היא NCSOFT - מפתחת משחקי וידאו מקוריאה הדרומית, שמתמחה במשחקי אונליין.

פיזור גיאוגרפי של החזקות הקרן

אנו סבורים כי יתרון מרכזי של קרן EMQQ הוא במבנה מפוזר יחסית, ובכך שהיא מאפשרת חשיפה לחברות ענק בתחומי האינטרנט והסחר המקוון, יחד עם חברות שעוברות מתחת לרדאר של "המשקיע הממוצע".

החשיפה הגיאוגרפית הגדולה ביותר של הקרן היא לסין (כ-64%), כשאחריה קוריאה הדרומית (12%), רוסיה (8.5%) ודרום אפריקה (8%). בשנה האחרונה הקרן החזירה תשואה של כ-54% - גבוהה משמעותית ממדדים כלליים של השווקים המתעוררים (ר' גרף).

EMQQ-MSCI
 EMQQ-MSCI

החברות הפעילות בתחומי האינטרנט וה-eCommerce במדינות המתפתחות נהנות מכמה יתרונות עיקריים. ראשית, חברות אלה פעילות במדינות בעלות פוטנציאל עצום, עם אוכלוסייה גדולה מאוד ופוטנציאל צרכני אדיר. לפי הערכות, בשנת 2025 היקף הצריכה בשווקים המתעוררים יסתכם בכ-30 טריליון דולר - כ-47% מהצריכה העולמית. זאת, לעומת כ-32% בשנת 2010.

במקרה של הצלחה, הפעילות המקומית מספקת לחברות אלה עוגן משמעותי של הכנסות ורווחים, שאותו ניתן לנצל כדי להתרחב גלובלית. Alibaba, לדוגמה, יכלה לנצל את הרווחים האדירים שיצרה בשוק הסיני, כדי להשקיע בחדירה לשווקים גלובליים אחרים ולהפוך למובילה עולמית בשוק הסחר המקוון.

יתרון נוסף הוא העובדה שבכמה מהמדינות, התערבות רגולטורית-ממשלתית מקטינה מאוד את התחרות. כידוע, חברות האינטרנט המובילות גוגל ופייסבוק אינן פעילות בסין, ובכך מותירות מקום לצמיחה עבור חברות מקומיות מקבילות.

כמובן שהתמקדות בחברות משווקים מתעוררים אינה חפה מסיכונים. ניתן לטעון שהחיבוק הרגולטורי-ממשלתי שמקבלות חברות האינטרנט והסחר המקוון במדינות המוצא, הוא בעצם "חיבוק דב", בכך שהוא לא מתרגל את החברה בתפקוד בסביבה תחרותית ומאתגרת - ולכן קיים סיכוי שהחברה תתקשה להתחרות בשוק החופשי, כשתצטרך לעשות כן.

נוסף על כך, חברות האינטרנט בשווקים המתעוררים בהחלט מושפעות מהמחזור הכלכלי במדינות אלה, וחשופות גם לגורמי סיכון נוספים שנכונים להשקעה בשווקים המתעוררים, כמו שינויים בשערי מטבע, כללי חשבונאות ונהלי ממשל תאגידי, סיכונים פוליטיים וגיאו-פוליטיים ועוד.

למרות גורמי הסיכון האלה, אנו סבורים כי קרן הסל EMQQ מספקת חשיפה אטרקטיבית לתחום האינטרנט והסחר המקוון בשווקים המתעוררים - תחומי צמיחה הנמצאים בתנופה אדירה, עם פוטנציאל ניכר להמשך התרחבות בשנים הקרובות.

קרן הסל Emerging Markets Internet & Ecommerce ETF

סימול: EMQQ

מגזר ההחזקות: חברות אינטרנט בשווקים מתעוררים

היקף נכסים מנוהלים: 380 מיליון דולר

מחזור מסחר יומי ממוצע: 140 אלף מניות

דמי הניהול: 0.86% בשנה

תשואה בשנה האחרונה: 54%

ההחזקות הגדולות בקרן: Alibaba, Tencent ו-Baidu הסיניות

* הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.