הדלק לנסיקת הביטקוין: מיליוני משקיעים קטנים באסיה

התרחבות ההון הפרטי, בייחוד בסין ובדרום קוריאה, והקושי לאתר הזדמנויות השקעה מפתות הם בין הסיבות לעלייתו של הכוח החדש מאחורי הבועה המסחררת של הביטקוין

לוח אלקטרוני שמציג שערי מטבעות ויטואלים בסיאול/ צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
לוח אלקטרוני שמציג שערי מטבעות ויטואלים בסיאול/ צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

על אף שתשומת הלב התמקדה בהשקת שוק חוזים עתידיים על ביטקוין בארה"ב בסוף השבוע האחרון, מרכז הכובד של המסחר במטבע הווירטואלי במונחי נפח פעילות הוא במזרח - החל בסין, ואחר כך, מוקדם יותר השנה, המעבר ליפן, ולאחרונה לדרום קוריאה כמוקד העכשווי של האקשן.

שלא כמו בשיגעונות פיננסיים קודמים - כמו בועת הדוט קום בסוף שנות ה-90, שבה המשקיעים הקטנים בארה"ב היו האחרונים להצטרף לחגיגה. משקיעים פרטיים הם במוקד חגיגות הביטקוין, שהעלו אותו השנה ב-1,600%.

"ביטקוין הוא אחד השווקים המעטים שהיו לנו בהיסטוריה שבו רואים עליות אסטרונומיות בכל רחבי העולם, והמשקיעים הקטנים באסיה הם אלו שמניעים אותו", אמר כריס ווסטון, אסטרטג השוק הראשי בקבוצת IG, אחת מפלטפורמות המסחר המקוון הגדולות בעולם. "ההרגשה היא שכל הדבר הזה מונע על ידי משקיע ממוצע שאינו משכיל מבחינה פיננסית כמו מנהל קרנות מקצועי".

כמה גורמים ליבו את קדחת הביטקוין באסיה. ההון הפרטי אמנם התרחב בה בשנים האחרונות, בייחוד בסין ובדרום קוריאה, אבל הזדמנויות השקעה מפתות הן קשות לאיתור, כאשר שוקי הנדל"ן יקרים ושוקי המניות בתמחור מלא.

עדויות של אנקדוטות מראות שהאסיאנים חשים יותר בנוח עם התפיסה של מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין, בייחוד צעירים שגדלו בעולם של מסחר אלקטרוני ותשלומים באמצעות הניידים.

סין ריכזה בשנה שעברה את רוב המסחר בביטקוין, לפני שהרשויות שלה החלו לפעול נגדו השנה. בסוף החודש שעבר (נובמבר), יפן, דרום קוריאה ו-וייטנאם ריכזו קרוב ל-80% מהמסחר העולמי בביטקוין, לפי חברת המחקר CryptoCompare. ארה"ב ריכזה 20% מהמסחר העולמי, אך בשבועות האחרונים חלקה בשוק העולמי עולה.

בעוד שהנתונים כפופים לתנודות יומיות משמעותיות, דרום קוריאה היוותה בלב מסוים בשבוע שעבר רבע מהמסחר העולמי בביטקוין, יותר מאשר ארה"ב, לפי Coinhills, חברת נתונים שמתחקה אחרי מטבעות דיגיטליים. אוכלוסיית דרום קוריאה היא כ-51 מיליון נפש, מול 323 מיליון בארה"ב.

"באסיה באופן כללי יש הרבה יותר התעניינות במסחר במטבעות מוצפנים. הם נחשבים לדבר המגניב הבא שהצעירים מתלהבים ממנו", אמר ויטאליק בוטרין, היוצר של המטבע הווירטואלי את'רום, בראיון בסיאול מהתקופה האחרונה.

לי סנג-צ'ול, בן 32, הוא אחד ממיליוני דרום קוריאנים שהתאהבו בביטקוין. לין, שמנהל עסק רחיצת רכב בעיר הנמל הדרומית בוסאן, השקיע 100 מיליון וון מקומיים (בערך 92,000 דולר) במטבע הווירטואלי באוקטובר. זו הייתה החלטה ששינתה את חייו בגלל הרווחים שהוא עשה מאז, לדבריו.

"לפני הביטקוין הייתי בעסק שלי מהבוקר עד הערב. כעת אני סוגר אותו כשיש לי פגישה או עוזב מוקדם. המטרה שלי היא לצבור כמה שיותר ביטקוינים", אמר לי, והוסיף שהוא צופה שהמטבע הזה יחליף בעתיד את המטבעות הרגילים.

בהונג-קונג, חסידי המטבעות המוצפנים התכנסו באחד מלילות שישי האחרונים ל"מסיבת בועת הביטקוין". אגודת הביטקוין המקומית ארגנה את האירוע בעזרת אתר המסחר BitMEX, שעזר לקנות פיצות, חטיפים, בירה ויינות כדי לחגוג את "השנה המוצלחת ביותר (שוב פעם!) עד כה בתולדות הביטקוין", לפי ההזמנה לאירוע. קרוב ל-200 איש נרשמו, כולל מורים, סוחרי מניות וסוכני ביטוח.

"הכפלתי את הכסף שלי. זה רק עולה. אני מתעשר במהירות", אמר אדם שהשתתף באירוע. אנשים כמוהו ברחבי אסיה הקפיצו את מחיר הביטקוין השנה. אנליסטים מעריכים שאנשי המקצוע מוול סטריט לא יהפכו לכוח המניע העיקרי של השוק הזה בעתיד קרוב.

"זו הבועה הראשונה אי פעם ללא בנקאים", כתב ג'ושוע בראון, מנכ"ל חברת ייעוץ ההשקעות ריתהולץ וולת מנג'מנט מניו יורק, בבלוג שלו החודש. "מעולם לא הייתה תופעה כזו שבה הציבור הרחב מכה את 'הכסף הגדול' ... יש כאן שיגעון בקנה מידה מלא, ואילו וול סטריט מצויה עדיין ליד לוחות השרטוט".

הפופולריות של ביטקוין בדרום קוריאה גרמה למטבע הזה להיסחר שם במקרים רבים במחיר גבוה יותר בהשוואה למקומות אחרים בעולם. כשהביטקוין דהר מעבר ל-17,000 דולר בשבוע שעבר, לפי CoinDesk, הוא הגיע לכמעט 25,000 דולר ב-Bithumb, בורסת המטבע הווירטואלי הגדולה ביותר בדרום קוריאה. שתי בורסות אחרות במדינה זו, Coinone ו-Korbit, הציגו גם הן מחירים של יותר מ-20,000 דולר. המרווחים הללו התכווצו מאז.

קדחת הביטקוין באסיה עוררה תגובת נגד של רגולטורים ופוליטיקאים. סין כבר אסרה השנה על פתיחת בורסת ביטקוין ועל הנפקת מטבעות וירטואליים, ICO's לצורך גיוסי הון בדומה למניות.

שלשום הזהירה רשות ניירות הערך בהונג-קונג שכמה בורסות למטבעות מוצפנים מציעות באופן לא חוקי חוזים ומוצרי השקעה שקשורים למטבעות הללו.

מוקדם יותר החודש הזהיר סגן נגיד הבנק המרכזי הסיני, פאן ג'ונגשנג, את המשקיעים מפני הביטקוין. "יש רק דבר אחד שאנחנו יכולים לעשות - לצפות בו מגדת הנהר. יום אחד אתם תראו את גופת הביטקוין צפה במים לפניכם", אמר.

גם ראש ממשלת דרום קוריאה לי נאק-יון השמיע אזהרה. "אם נניח לדברים להימשך, אני מרגיש שזה יוביל לתופעות מעוותות או פתולוגיות", הוא אמר בנאום בחודש שעבר.

יו"ר רשות השירותים הפיננסיים בדרום קוריאה, צ'וי ג'ונג-קו, אמר שלשום לכתבים שהממשלה לא תכיר רשמית בשום בורסת ביטקוין ולא תתיר מסחר בחוזי ביטקוין.

דרום קוריאה חוששת מהתמכרות לביטקוין: שוקלת הטלת מס רווחי הון על מסחר במטבעות מוצפנים

ממשלת דרום קוריאה יוזמת חוקים חדשים לריסון הספקולציה במטבעות הדיגיטליים שגרפה אחריה את המדינה הזו השנה, בעקבות ישיבת חירום של פקידים ורגולטורים שנערכה היום (ד').

האמצעים המוצעים נעים בין הטלת מס רווחי הון על מסחר במטבעות מוצפנים לבין הגבלת חברות פיננסיות בכל הנוגע להחזקה, רכישה והשקעה במטבעות הללו.

הרגולציה החדשה באה על רקע חששות גוברים בדרום קוריאה מפני האפשרות שאנשים יתמכרו למסחר בביטקוין. ראש הממשלה לי נאק-יון הזהיר לאחרונה שהעלייה בהתעניינות במטבעות המוצפנים עלולה "להוביל לכמה תופעות מעוותות או פתולוגיות".

הישיבה היום באה אחרי שהמפקח על התקשורת בדרום קוריאה אמר אתמול שהוא יטיל קנס של כ-54,000 דולר על BTC Korea.Com, המפעילה מסיאול של Bithumb, בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה במדינה. החברה הזו הואשמה בהתרשלות בהגנה על פרטים אישיים של 36,000 משתמשים כשהיא נפרצה על ידי האקרים מוקדם יותר השנה.

Bithumb הגיבה בהודעה שלפיה היא מקבלת את החלטת המפקח "בלב כבד". היא הוסיפה שהפריצה פגעה במחשב אישי של עובד שלה, ולא במערכת הפנימית של הבורסה.

לפי החוקים שמציעה הממשלה, בורסות עם יותר ממיליון משתמשים והכנסות בסך 10 מיליארד וון (9.2 מיליארד דולר) יחויבו לקבל אישור תפעול מהשנה הבאה. תלמידי תיכונים וזרים שאינם תושבי המדינה לא יוכלו לפתוח חשבונות מסחר במטבעות דיגיטליים בבורסות המקומיות.

נציגי תעשיית המטבעות המוצפנים במדינה קיבלו בדרך כלל בברכה את הודעת הממשלה, מאחר שהם חששו מעיצומים נוקשים יותר. "חששנו שהממשלה תפרסם איסור גורף", אמר קים ג'ין-הואה, המנכ"ל לשעבר של בורסת המטבעות Korbit ונשיא משותף של איגוד עשר בורסות המטבע המוצפן במדינה.