טבע: 14,000 יפוטרו, 1,750 מהם בישראל; 560 במטה בפ"ת

(עדכונים שוטפים) - טבע תחסוך 3 מיליארד דולר בשנתיים ■ הדיבידנד יושהה מיידית ■ שני המפעלים של טבע בירושלים ייסגרו; שני מפעלים נוספים המעסיקים 700 עובדים, בהם המפעל בקריית שמונה, יעמדו למכירה ■ מרבית המפוטרים - בארה"ב, ממחלקות המו"פ ■ עלות הפיטורים: 700 מיליון דולר

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

הסוף למחול השדים: ענקית התרופות טבע   מדווחת היום (ה') באופן רשמי כי החליטה על פיטורי 14,000 עובדים בכל העולם. 25% מכוח העבודה של החברה יפוטר, מה שיביא לחיסכון של 3 מיליארד דולר בשנתיים. הפיטורים ייצאו לדרך תוך 90 יום. 

הודעת טבע אינה כוללת נתונים על מספר המפוטרים בישראל, אך מסתמן כי בישראל יפוטרו 1,750 מעובדי החברה. 1,200 איש יפוטרו בישראל כבר ב-2018. שני המפעלים של טבע בירושלים ייסגרו. שני מפעלים נוספים המעסיקים 700 עובדים, בהם המפעל בקריית שמונה, יעמדו למכירה. 

560 עובדים יפוטרו במטה החברה בפתח-תקווה. כולם נקראו לשיחה במחלקת משאבי אנוש בשתי קבוצות בשעה הקרובה. 

במקביל הודיעה טבע על השהייה של הדיבידנדים באופן מיידי. כך, טבע תשעה באופן מיידי תשלום דיבידנדים על מניות רגילות (ADRs). תשלום הדיבידנד בגין מניות בכורה הניתנות להמרה ייבחן מדי רבעון, על-פי הנוהג הקיים. 

עוד עולה מההודעה ששיגרה טבע לבורסה כי מרבית המפוטרים יהיו מארה"ב, בעיקר ממחלקות המחקר והפיתוח. בנוסף, בחברה מבטלים את הבונוסים לעובדים לשנת 2017. 

לדברי המנכ"ל קאר שולץ, "לפני שבועיים הכרזנו על מבנה ארגוני והנהלה חדשים. היום אנו מודיעים על תוכנית רה-ארגון מקיפה, החיונית להשבת הביטחון הפיננסי והיציבות העסקית של טבע. אנו נוקטים פעולות מיידיות ונחושות כדי להפחית את בסיס העלויות של החברה בכל פעילותה העסקית הגלובלית, במטרה להפוך לחברה יעילה ורווחית יותר.

"אנו נבצע את התוכנית באופן שקול ומהיר ככל האפשר ונתמקד בשורת ההכנסות ובתזרים המזומנים, על-מנת להבטיח שטבע תוכל לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות. טבע תערוך אופטימיזציה מקיפה של בסיס העלויות, תוך שהיא מגנה על הכנסותיה ויכולות הליבה שלה בגנריקה ובנכסים ייחודיים נבחרים, כדי להבטיח צמיחה בטווח הארוך. ב-2018 אנו נתמקד בביצוע השקות מוצלחות של Austedo ו-fremanezumab".

מטבע נמסר כי תוכנית הארגון מחדש הדו-שנתית נועדה להפחית את בסיס העלויות הכולל ב-3 מיליארד דולר עד סוף 2019, מתוך בסיס עלויות משוער של 16.1 מיליארד דולר בשנת 2017. יותר ממחצית מההפחתה הכוללת צפויה להתבצע עד סוף שנת 2018. כתוצאה מיישום התוכנית החברה מצפה לרשום בשנת 2018 הפרשה בגין הארגון מחדש של 700 מיליון דולר לפחות, המיוחסים בעיקר לתשלום פיצויי פיטורים. ייתכנו הפרשות נוספות בעקבות החלטות אפשריות על סגירת פעילויות או מכירה של מפעלי ייצור, אתרי מו"פ, מטה ומשרדים. 

המנכ"ל קאר שולץ אמר בשיחת הוועידה: "יש לפנינו ארבעה אתגרים עיקריים: חוב משמעותי שיש לשרת, תחרות גנרית לקופקסון שתפחית את המכירות, שחיקת מחירים בגנריקה בארה"ב, פחות השקות גנריות בארה"ב מאשר בעבר.

"כל אלה הביאו אותנו לבחון את העסק ולהציג תוכנית רה-ארגון שתפחית משמעותית את בסיס ההוצאות שלנו. אנו מאמינים שנוכל בטווח הקצר והבינוני להפחית משמעותית את בסיס ההוצאות, תוך ניהול ההתחייבויות שלנו ומכירת נכסים שאינם בליבת העסקים שלנו.

"המטרה היא להפחית את בסיס העלויות ב-3 מיליארד דולר, כאשר רוב השינויים יתבצעו כבר ב-2018. החסכונות האלה יאפשרו לנו להיות יותר יעילים ולעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלנו". 

ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, סיפר היום ל"גלובס" כי בתוכנית הקיצוצים שהוא תכנן הוסיף רכיב של שיתוף-פעולה בין הממשלה לבין החברה, לצורך הפחתת הנזק למפוטרים ולמשק. התוכנית, שעדיין ניתן לממש, כוללת את הרכיבים הבאים: הבטחת שכר המפוטרים (בעיקר החלשים מביניהם) ל-6-12 חודשים; מימון הכשרה מחדש בתחומים כמו חקלאות מודרנית, חשמל ונגרות; תמיכה בחברות צעירות הקולטות את העובדים. "הייתי מעדיף שלא לראות את העובדים הללו נקלטים במשרת שכר מינימום אחרת שמחר גורלה יהיה דומה", אמר. "ישראל צריכה את העובדים המיומנים ולא עובדי צווארון כחול".

מקבוצת ניאופרם נמסר כי תשמח לקלוט עובדים למפעל dpl המייצר בין היתר את מותג החיתולים והמגבונים "בייביסיטר" ומוצרי הניקוי "קוויק". המפעל , השוכן בקיבוץ עמיר בקרבה למיגדה (מפעל טבע בקריית שמונה), מחפש עובדים לתפקידי: מפעילי מכונות, מהנדסי ייצור, הנדסאים בתחום התעשייה והייצור, אנשי איכות, אנשי מעבדה, עובדי ייצור וטכנולוגים. 

גורם בכיר בטבע אמר ל"גלובס": "ההתרשמות שלנו מקאר שולץ בינתיים מצוינת. הוא לא רק מפטר". 

עוד אמר שולץ בשיחת הוועידה: "אנחנו מבטיחים בתוכנית זו את הצמיחה ארוכת הטווח של טבע. הייתה דינמיקה שנוגעת לתמחור התרופות הגנריות בארה"ב בשנה האחרונה. לפעמים יש סיכון שחלק מהמוצרים שלך לא יציגו רווח בר קיימא. אנחנו בוחנים כל מוצר ברחבי העולם ונבצע התאמות מחירים. במקרים מסוימים, ייתכן שנחליט שיש להפסיק את ייצור המוצר. נבצע אופטימיזציה של המו"פ שלנו ובכך נייצר אופטימיזציה של הרווחיות של סל המוצרים שלנו". 

עוד ציין שולץ כי טבע תמכור מוצרים שאינם בליבת העסקים שלה, אבל רק במחירים ראויים. שולץ ציין כי טבע מציבה יעד מינוף (יחס חוב ל-EBITDA) של מתחת ל-4 עד שנת 2020 (לעומת יעד של 5 לשנה זו), והדגיש כי החברה אינה מתכננת כל הנפקת הון. "אנחנו ממוקדים בהורדת המינוף ובהחזר חוב. נמשיך בכך בשנים הבאות. יש לנו צורך בנזילות גבוהה לשרת החוב והמטרה היא להבטיח זאת".

שולץ נשאל מאיפה יגיעו הקיצוצים, והשיב כי "14 אלף אנשים שעוזבים את החברה מכל הפונקציות, יש הפחתה בכל הפונקציות. גיאוגרפית זה בכל מקום. זה סט נרחב של פעולות שאנו נוקטים. אנחנו מסתכלים על הכול ומנסים לעשות אופטימיזציה להכול". 

יישום תוכנית הרה-ארגון יביא לצמצום מצבת העובדים בישראל בכ- 1,200 משרות בשנת 2018, מתוכם כ-560 עובדי מטה, 320 עובדי אתר טבע-ירושלים, 185 עובדי מחקר ופיתוח והשאר ביחידות טבע השונות. בנוסף, עד סוף שנת 2019, עם סגירת הפעילות של מפעלי הייצור בירושלים, יסיימו את עבודתם כ-500 עובדים נוספים (כל המספרים הינם הערכה בלבד). 

מכתב לעובדים

לפי המכתב שנשלח לעובדי טבע, 1,750 עובדים בישראל יפוטרו בסך-הכול. כך, לפי המכתב, "יישום תוכנית הרה-ארגון יביא לצמצום מצבת העובדים בישראל בכ- 1,200 משרות בשנת 2018, מתוכם כ-560 עובדי מטה, 320 עובדי אתר טבע-ירושלים, 185 עובדי מחקר ופיתוח והשאר ביחידות טבע השונות. בנוסף, עד סוף שנת 2019, עם סגירת הפעילות של מפעלי הייצור בירושלים, יסיימו את עבודתם כ- 500 עובדים נוספים (כל המספרים הינם הערכה בלבד).

"נעשה כל שניתן למצוא רוכש למפעל מיגדה בקריית-שמונה ולחברת ההפצה ס.ל.א - שהינם עסקים רווחיים, אך אינם נמצאים בליבת פעילותנו. עסקים אלה אינם מיועדים לסגירה והעבודה בהם תימשך כסדרה.

"נעשה מאמץ משמעותי לאתר קונה פוטנציאלי עבור אתר טבע-אשדוד, שאף הוא אינו נמצא בליבת העסק. במקרה שלא נצליח בכך, נבחן את המשך פעילותו".

להלן המכתב שנשלח לעובדי טבע ע"י מרק סבג, סמנכ"ל בכיר ומנהל משאבי אנוש גלובליים בחברה, המתייחס לרה-ארגון בישראל:

"עובדות ועובדים יקרים,

בתקופה האחרונה, החברה ומנהליה עובדים לילות כימים על מנת לגבש תוכנית הוגנת ומכבדת, שתתמוך ותלווה את העובדים המושפעים מ תהליך הרה-ארגון הגלובלי, עליו דיווח היום מנכ"ל ונשיא החברה, קאר שולץ .

בשבוע האחרון נחשפתם באמצעות כלי התקשורת לחרושת שמועות ואי-דיוקים, אשר העלתה את מפלס הלחץ, הגבוה ממילא והגבירה את החששות ואי-הוודאות. עתה לאחר שעיקרי תוכנית הרה-ארגון דווחו, אני רשאי לשתף אתכם בפרטיה ובהשלכותיה על ישראל במטרה לייצר בהירות ושקיפות, ככל הניתן, בעת הזו.

טבע חייבת ליישם באופן מיידי תוכנית רה-ארגון גלובלית עמוקה ונחרצת, בשל מצבה העסקי והפיננסי המורכב, במטרה להבטיח את עתידה, ולאפשר לנו לשמור על טבע כחברה גלובלית חזקה, המנוהלת מבסיסה בישראל.

כפי שהשתקף בתוצאות הכספיות שפרסמה טבע ברבעון השני והשלישי של שנת 2017 החברה נמצאת במצב קשה ומורכב מאד, האתגרים הניצבים בפנינו כוללים ירידה במכירות תרופת הקופקסון עקב כניסת מוצר גנרי לשוק, ירידה במכירות וברווחים מעסקי הגנריקה בארה"ב, השוק המשמעותי ביותר שלנו, והתמודדות עם חוב כבד, בסך של 35 מיליארד דולר.

תוכנית הרה-ארגון המקיפה עליה הודענו היום חיונית להשבת הביטחון הפיננסי והיציבות העסקית של טבע, אנו מחויבים בנקיטת פעולות מידיות ונחושות כדי להפחית את בסיס העלויות של החברה בכל פעילותה העסקית הגלובלית, ובכלל זה בישראל, להגדיל את ההכנסות ואת תזרים המזומנים של החברה ולשרת את החוב הכבד. כל זאת במטרה להפוך לחברה יעילה ורווחית יותר. ללא נקיטת צעדים נמרצים טבע עלולה להפוך ליעד להשתלטות על ידי מוסדות פיננסים או גורמים אקטיביסטים בעלי אינטרס, והסיכון ממשי.

תוכנית הרה-ארגון צפויה להביא לצמצום של כ-14,000 משרות ברחבי העולם במהלך השנתיים הקרובות. משרות אלו מהוות מעל 25% מכוח העבודה בטבע. מספר זה אינו כולל משרות שיושפעו ממכירה עתידית של נכסים. תוכנית הרה-ארגון הדו-שנתית נועדה להפחית את בסיס העלויות הכולל של טבע בכ-3 מיליארד דולר עד לסוף שנת 2019.

ברצוני לפרט את עיקרי תוכנית הרה-ארגון והשלכותיה בישראל:

· מצבת כוח האדם בישראל תצומצם בפונקציות המטה וההנהלה.

· נתחיל בתהליך תכנון מדורג של סגירת אתר הייצור בירושלים, עד סוף 2019.

· פעילות המו"פ בישראל תצומצם באופן חלקי בעקבות בחינה יסודית של כל תוכניות המו"פ בחברה ותעדוף פרויקטי ליבה.

· חשוב לי להדגיש כי הנהלת טבע מחוייבת לשמר בישראל מו"פ חזק, תוך איתור הזדמנויות להגדילו ולחזקו בעתיד, לצד ביסוס מטה החברה הגלובלי בישראל וחיזוקו.

· יישום תוכנית הרה-ארגון יביא לצמצום מצבת העובדים בישראל בכ- 1,200 משרות בשנת 2018, מתוכם כ-560 עובדי מטה, 320 עובדי אתר טבע-ירושלים, 185 עובדי מחקר ופיתוח והשאר ביחידות טבע השונות. בנוסף, עד סוף שנת 2019, עם סגירת הפעילות של מפעלי הייצור בירושלים, יסיימו את עבודתם כ- 500 עובדים נוספים (כל המספרים הינם הערכה בלבד).

· נעשה כל שניתן למצוא רוכש למפעל מיגדה בקריית-שמונה ולחברת ההפצה ס.ל.א - שהינם עסקים רווחיים, אך אינם נמצאים בליבת פעילותנו. עסקים אלה אינם מיועדים לסגירה והעבודה בהם תימשך כסדרה.

· נעשה מאמץ משמעותי לאתר קונה פוטנציאלי עבור אתר טבע-אשדוד, שאף הוא אינו נמצא בליבת העסק. במקרה שלא נצליח בכך, נבחן את המשך פעילותו.

על בסיס תוכנית זו התחלנו בתהליך ההיוועצות עם ההסתדרות ועם הוועדים השונים מתוך אחריות משותפת ומחויבות לעתידה של טבע בישראל. נפעל ברגישות המרבית, בהגינות ובכבוד - כפי שאנו נוהגים תמיד - כלפי העובדים שיסיימו את תפקידם בחברה ונמשיך לתקשר עמכם בשקיפות.

עיניכם הרואות, כי משמעויותיו של תהליך הרה-ארגון בנוגע לפעילות החברה בישראל ועובדיה בישראל הינן כבדות משקל וכואבות מאד. נאלץ להיפרד מעובדים רבים וטובים ומיחידות ועסקים, אך לאחר בחינה מדוקדקת של החלופות, אין לנו ברירה אחרת - אנחנו חייבים להציל את טבע, וכך נעשה.

"צפויים לנו ימים לא פשוטים, כולנו מחוייבים להמשיך לעשות את עבודתנו על הצד הטוב ביותר, כל אחד בתחומו וביחידותו ולוודא כי נמשיך לספק תרופות איכותיות למטופלים הרבים אותם אנו משרתים מידי יום, תוך שאנו עומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של ציות ואכיפה.

המהלך הכרחי ועוסק בהבטחת עתידה של טבע כחברה גלובלית הפועלת מבסיסה בישראל ומשפרת את בריאותם של מיליוני אנשים ברחבי העולם".