נאמני מגה: אין ברירה - הממשלה חייבת לחלץ את טבע

הנעת תוכנית הבראה בסיוע ממשלתי משמעותי, נחוש ומהיר יכולה לייצב את הספינה, לחזק את האמון של הנושים שטבע תעמוד בהתחייבויותיה במועדן ולמנוע מימוש היסטרי של נכסים וסגירת מפעלים ■ דעת אורח

הפגנת עובדי טבע. צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע. צילום: דוברות ההסתדרות

הממשל בישראל יכול ללמוד דבר או שניים מהקולגות האמריקאים.

בשנת 2008 ספינות הדגל של התעשייה האמריקאית - ג'נרל מוטורס (GM), פורד וקרייזלר - היו על סף קריסה. עומס חוב אדיר בשילוב עם מוצרים לא-אטרקטיביים וזוללי דלק, דרדרו את יצרניות הרכב האמריקאיות לשפל וסכנת חדלות פירעון. עימותים עם האיגודים המקצועיים כמעט שחיסלו את מה שנשאר. אז, כנגד כל הסיכויים והודות לתוכנית הבראה וסיוע ממשלתי אדיר בסך 85 מיליארד דולר, הן הצליחו להתאושש ולהבריא, ובקצב מהיר מהמצופה. המכירות עלו, מספר המשרות גדל בהדרגה, והיצרניות השתקמו, ממה שנראה בזמנו כמוות וודאי.

כנגד ההשקעה והעמדת המימון, הממשל קיבל מניות בחברות ואף מינה "צאר רכב", סטיבן רטנר, שדאג כי יעדי ההבראה וההתייעלות יתבצעו בזמן. לימים החברות החזירו את חובותיהם לממשל, שגם מכר ברווח את המניות שהיו בידיו. פעולת החילוץ הנחושה של ממשל אובמה זכורה כאחד מהישגיו הגדולים ביותר. הנשיא אובמה נימק זאת ברצון להגן על משרותיהם של אלפי העובדים ועל תעשיית הרכב.

אמריקה, שמקדשת את אלוהי הקפיטליזם, לא נרתעה, לאורך השנים, להושיט יד לחברות משמעותיות בעתות משבר, הגם שהן חברות שנשלטות על ידי גורמים פרטיים, שמשלם המסים לא "אמור" לסייע להן. באמצעות העמדת מימון, קווי אשראי וערבויות בהיקף של עשרות מיליארדים, מנע הממשל האמריקאי, בעשור האחרון, את קריסתן של ענקיות דוגמת AIG  UBS, גולדמן זאקס, הארלי דיווידסון, ג'נרל אלקטריק ועוד.

"האמנתי בעובדים האמריקאים, האמנתי בתעשייה האמריקאית, וכעת היא התעוררה לחיים בגדול", אמר אובמה בנאום בקולורדו והדף את קולותיהם של אלו שרצו לתת ליצרניות הרכב לגווע.

אין ספק שהנהלת טבע טעתה בגדול בעסקאות הביש של אלרגן ורימסה המקסיקנית, שהותירו אותה עם חוב עצום בסך של 40 מיליארד דולר, בדיוק בעיתוי האומלל שבו גם הכנסותיה יורדות ותזרים המזומנים פוחת, בעיקר עקב איבוד הבלעדיות בתרופת הקופקסון. חוב אדיר כזה קשה מאד לשרת ואט-אט טבע מאבדת את האמון של שוק ההון וחברות דירוג האשראי ונחסמות בפניה האפשרויות לגייס חובות חדשים ולמחזר את חובותיה.

הנהלת טבע , בראשות המנכ"ל החדש, קאר שולץ, נאלצת לנקוט בפעולות נואשות ואגרסיביות של מימוש נכסים והקטנת עלויות. מכירה באילוץ אף פעם איננה יעילה. ומימוש הנכסים הטובים של טבע, אלה שיכולים להכניס לקופתה כסף רב בטווח הקצר - כמו פטנטים, תרופות רבות-מכר ומפעלים עתירי ידע - יגבו מחיר גדול בטווח הארוך. גם עובדי מפתח ומוקדי ידע צפויים לנטוש את הספינה הטובעת ולעבור למתחרים. כנראה שטבע כבר לא תשוב להיות מה שהיתה. מפעלים יסגרו, פטנטים ימכרו וימומשו לרווחת מתחריה, פסי ייצור ירכשו ויעברו מעבר לים. בשנים הקרובות טבע תעסוק בעיקר בהישרדות ותשתדל להחזיק את הראש מעל המים. ספק אם תישאר ישראלית.

במצב כזה צריך להביט קדימה ולהתמודד עם המשבר. השבתת המשק על ידי ההסתדרות, התעסקות קטנונית בסוג המכונית של המנכ"ל, קריאות פופוליסטיות של פוליטיקאים בדרישה שטבע תחזיר מענקי השקעה, שביתות עובדים במפעלי היצור של טבע ופגיעה בהזמנות, כל אלה לא יוציאו את טבע מהבוץ, אלא להפך. 

זה הזמן להושיט יד לטבע ולא להפנות לה עורף. טבע היא ספינת הדגל וגאוותה של התעשייה הישראלית ואלמלא שתי העסקאות הפיננסיות, הכושלות והמסוכנות שביצעה הנהלתה, הייתה כזאת גם היום.

"תוכנית התייעלות", "ארגון מחדש" ו"חילוץ ממשלתי" הם הכרח בל-יגונה. בממשל האמריקאי מכונה פעולת חילוץ כזאת של חברה במשבר, "סיוע בזק". משרד האוצר, ההסתדרות והתעשיינים הקימו קרן למפעלים במצוקה בישראל, אך פעילותה מצומצמת ומסורבלת. הנעת תוכנית הבראה בסיוע ממשלתי משמעותי, נחוש ומהיר יכולה לייצב את הספינה, לחזק את האמון של הנושים שטבע תעמוד בהתחייבויותיה במועדן ולמנוע מימוש היסטרי של נכסים וסגירת מפעלים. טבע מצדה תתחייב להישאר ישראלית ולהמשיך לקיים את מפעליה ומרכזי המחקר והפיתוח בישראל.

בטווח הארוך החברה הישראלית תצא נשכרת מהבראה של טבע ושימור פעילותה התעשייתית, המתקדמת מבחינה טכנולוגית, והענפה בישראל. תוכנית הבראה משולבת בסיוע ממשלתי, כמו שהנהיג ממשל אובמה בעניין יצרניות הרכב, תאפשר לטבע ליטול מחדש את מעמדה כיצרנית תרופות גנריות מובילה בעולם. עלות החילוץ עשויה להתברר כנמוכה מהעלות למשק של אלפי מובטלים ואיבוד תוצר של טבע והמעגל המקיף אותה, של ספקים ונותני שירותים של תעשיית התרופות. היא וודאי תהיה נמוכה מהאפקט הכולל, שעלול להיגרם אם טבע תמשיך להידרדר ותקרוס. לכן חילוץ של טבע הוא אקט תועלתי ורציונלי, אך גם מוסרי.

טבע רק בתחילת המשבר, הקשיים הגדולים עוד לפניה, גלים נוספים של מפוטרים מבצבצים מעבר לאופק וספק אם טבע תוכל לשלוט בסיטואציה לבדה. לחלץ מהר, בנחישות ומנהיגות, לפני שיהיה מאוחר. אם כך יעשה, סיפור הצלתה של טבע עשוי להיות בעתיד קלף אלקטורלי מרכזי בקמפיין הבחירות הבא של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ומזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן.

■ הכותבים הם נאמני רשת מגה.