פנייה לחיים כץ: לאסור לחלוטין העסקת נערים באתרי הבנייה

זאת לקראת חופשת החורף בבתיה"ס הערביים ובעקבות מקרי מוות בתאונה של בני נוער ■ באתר בנייה בבית שמש נהרג אתמול בלילה פועל בן 28 - ההרוג ה-34 במספר בשנת 2017

תאונה באתר בנייה  / צילום: זקא
תאונה באתר בנייה / צילום: זקא

הקבוצה למאבק בתאונות בניין פנתה היום (א') במכתב לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בדרישה לשים סוף לתופעת בני הנוער שעובדים באתרי בנייה בישראל. "הרינו לפנות אליך בקריאה לעשות שימוש בסמכותך על פי סעיף 6 לחוק עבודת הנוער, ולהתקין במהירות האפשרית תקנות האוסרות באופן מוחלט על עבודתם של בני נוער באתרי בנייה", כך במכתב שעליו חתומה הדס תגרי, ממייסדות הקבוצה למאבק בתאונות באתרי הבנייה.

"עד להתקנת התקנות האמורות, הרינו לבקשך להורות למנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומנהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה לפעול בנחרצות לאכיפת האיסורים הנרחבים הקיימים על העסקת נערים באתרי בנייה, בפרט במהלך תקופות חופשות בית הספר, ובהן חופשת החורף בת השבועיים בבתי הספר הערביים שתחל ביום 24.12.17 וחופשת הקיץ, שבמהלך כל אחת מהן בשנתיים האחרונות נהרגו ונפצעו בני נוער".

תגרי מזכירה במכתבה את המציאות הבלתי נתפסת של התאונות בענף הבנייה ובעיקר את העובדה שבשנתיים האחרונות נהרגו לא פחות מחמישה בני נוער באתרי בנייה, ארבעה מהם לאחר שנפלו מגובה. קטינים נוספים נפצעו, בהם נער אחד שנותר משותק. "זאת, על אף שהעסקתם של קטינים בעבודה בגובה אסורה באופן מוחלט".

עוד כותבת תגרי במכתבה, כי "רק בחודש האחרון נהרג מחמוד כנאענה בן ה-17 לאחר שנפל מהקומה הרביעית באתר בנייה בטבריה ועוד שני קטינים נפצעו, בהם בן 16 ששיפוד ברזל חדר לפלג גופו התחתון באתר בנייה בתל אביב ובן 17 שנפל מגובה באתר בנייה בחריש. בחודש אוגוסט האחרון נהרג מוחמד אמארה בן ה-16 באתר בנייה בנהריה לאחר שפיגומים עליהם עבד קרסו תחת רגליו, ואת רשימות ההרוגים של השנים 2016 ו-2015 חותמים שמותיהם של עלי אלדגאמין בן ה-17 שנהרג לאחר שנפל מגובה ומוחמד עליאן בן ה-17 שהתחשמל למוות ממכונת טיח, שיצאו לעבוד במהלך חופשת החורף".

תאונה קטלנית נוספת אירעה אתמול בשעות הלילה בבית שמש, ובה נקבר פארס עזיז אלג'מאל, פועל בן 28 מבית צוריף, תחת תלולית עפר באתר בנייה ברחוב המסגר בעיר. זה העובד ה-34 שנהרג באתרי הבנייה ברחבי הארץ מאז תחילת השנה.

עוד טוענת תגרי כי אמנם מרבית העבודות באתרי הבנייה אסורות על בני נוער, אבל מכיוון שאין איסור מוחלט על העסקתם, אכיפת האיסורים הספציפיים היא "בלתי מעשית, כפי שמעידות נסיבות התאונות בהן נהרגו הנערים תוך הפרת האיסור על העסקתם בגובה".

היא מוסיפה בפנייה לשר העבודה כי "סעיף 6 לחוק עבודת בני נוער מעניק לך את הסמכות 'לאסור או להגביל, בתקנות, העסקת ילד או צעיר בעבודות, במקומות שהעבודה בהם עלולה לפגוע (בהם), אף אם העסקתם אינה אסורה על פי הסעיפים הקודמים'. אין הקשר מתאים יותר לשימוש בסמכותך על פי סעיף זה מהטלת איסור מוחלט על העסקתם של בני נוער באתרי הבנייה המסוכנים, אשר יאפשר לאכוף ביעילות את האיסורים הקיימים".