משפחת נמרודי מכרה מניות הכשרת הישוב ב-58 מיליון שקל

המכירה נעשית לשם הגדלת החזקות הציבור כדי להישאר במדד ת"א 125 ■ לאחרונה בוצעו מהלכי מימוש גם בחברות ישרס, אדגר וישראל קנדה

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

משפחת נמרודי מצטרפת לגל מימושים של בעלי עניין בבורסה בת"א, המוכרים נתחים משמעותיים מהחזקותיהם בחברות הציבוריות על רקע רמות המחירים הגבוהות בבורסה, ולקראת עדכון המדדים. בסוף בשבוע מכרה חברה פרטית של יעקב נמרודי, בעל השליטה בהכשרת הישוב, כ-7% ממניותיו בחברת הנדל"ן תמורת כ-58 מיליון שקל. מחיר העסקה עמד על קרוב ל-30 שקל למניה - דומה לשוויה בפתיחת המסחר של אותו יום (ונמוך בכ-7% משוויה הבוקר). הכשרת הישוב  נסחרת כיום בשווי של כ-900 מיליון שקל, לאחר שמנייתה זינקה בכ-150% בשלוש השנים האחרונות.

מניית הכשרת הישוב
 מניית הכשרת הישוב

בד בבד עם מכירת המניות, התקשר יעקב נמרודי (באמצעות חברת יעקב השקעות) עם הבנק שבאמצעותו התבצעה המכירה, בעסקת החלף (swap), לפיה בתום תקופה של עד שנתיים ממועד העסקה תבוצע התחשבנות בין יעקב השקעות לבין הבנק, ביחס להפרש בין מחיר המכירה של המניות הנמכרות לבין ערכן כפי שיהיה במועד ההתחשבנות (אשר ייקבע לפי המחיר בו יימכרו המניות הנמכרות, כולן או חלקן, באותו מועד על ידי הרוכשים).

בהכשרת הישוב מסרו כי מכירת המניות "בוצעה במטרה לאפשר לחברה לעמוד בתנאי הבורסה לשיעור החזקות הציבור המינימלי שיידרש בחברות הכלולות במדד ת"א 125, החל מה-31.12.2017" - שיעור זה עומד על 30% בחברות הנמצאות כבר במדד, ועל 35% לחברות המעוניינות להצטרף אליו. עדכון המדדים הקרוב צפוי להתבצע בחודש פברואר, על בסיס נתוני סוף השנה.

בדומה להכשרת הישוב, עוד כמה חברות הפועלות בתחום הנדל"ן נקטו לאחרונה מהלכים של מכירה והנפקת מניות כדי להבטיח את מקומן במדדים המובילים, תוך שהן מנצלות את הביקושים הגבוהים למניותיהן, בחלק גדול מהמקרים תוך מכירת נתחים של בעלי השליטה והעניין.

כך היה בחברת ישרס , שבה מכרה בעלת השליטה, ערד השקעות של שלמה איזנברג, 4.4% מההון תמורת 95.5 מיליון שקל במחיר השוק, ובאמצעות עסקת החלף לתקופה של שנה לפחות. בחברת הייזום ישראל קנדה, שבשליטת אסי טוכמאייר וברק רוזן, מכרו השניים מניות תמורת כ-50 מיליון שקל, לצד הנפקת כ-2% נוספים מהון החברה. כך גם בחברת הנדל"ן המניב אדגר, שהשלימה בימים האחרונים הנפקת מניות בהיקף של כ-110 מיליון שקל (הנפקה שבה לקח חלק גם היו"ר ואחד מבעלי השליטה בחברה, דורון שנידמן).

"שעת כושר" לאיחוד ההון

לאחר מכירת המניות שביצע יעקב נמרודי, עומד חלקו בהון המניות של הכשרת הישוב על 35%, בשווי של כ-310 מיליון שקל, לעומת כ-42% קודם לכך. עופר נמרודי, בנו של יעקב ומנכ"ל הכשרת הישוב, מחזיק בכ-29% ממניות החברה בשווי של כ-260 מיליון שקל.

נציין כי מבנה ההון בחברה, שאותה רכשה משפחת נמרודי מידי הסוכנות היהודית ובנק לאומי ב-1989, מקנה לה מניות יסוד המהוות 50% מזכויות ההצבעה בחברה, נוסף על מניות ההון. בשל כך, בחודש שעבר החליטה הכשרת הישוב לפעול לשינוי מבנה ההון שלה ולבחון מתווים וחלופות אפשריים לצורך איחודו. בעבר נכשלו ניסיונות לאחד את מניות החברה תוך ויתור על הזכויות העודפות של מניות היסוד, בשל התנגדות בעלי השליטה, אולם כיום סבורים בהכשרת הישוב כי מהלך שכזה עשוי להצליח.

בחברה הסבירו כי "ההתפתחות המוצלחת בעסקי החברה בשנים האחרונות, שהובילה בין השאר לעלייה משמעותית בשווי השוק של הכשרת הישוב, מהווה רוח גבית משמעותית ויוצרת שעת כושר לקיום דיונים עם כלל הגורמים הרלוונטיים וגיוסם לביצוע פעולה משותפת, שתטיב עם החברה ועם כלל בעלי מניותיה".

הכשרת הישוב גם מקדמת בימים אלה הנפקת אג"ח, ומנתוני הגיוס עולה כי בשלב המוסדי, שבו הבטיחה סכום של כ-150 מיליון שקל, יותר מ-40% מהמוסדיים שהזמינו בהנפקה היו קשורים למפיציה. את ההנפקה מובילה פועלים אי.בי.אי, והעמלות וההוצאות הקשורות אליה עומדות על 1.3 מיליון שקל.

נכנסה לתחום של התחדשות עירונית

להכשרת הישוב נדל"ן מניב בישראל ובפולין (פארקים לוגיסטיים), שאותם היא מנהלת ומשכירה. נוסף על כך, החברה עוסקת בייזום ובהקמת פרויקטים למגורים, משרדים ומסחר למכירה והשכרה בישראל, בפולין וברומניה, ומחזיקה בשליטה ברשת בתי המלון רימונים באמצעות החברה הבורסאית מלונות הכשרת הישוב.

במהלך 2016 החלה הכשרת הישוב לפעול בתחום ההתחדשות העירונית, באמצעות החברה הבת הכשרה אלפא (לשעבר הכשרה אנרגיה, שפעלה בתחום חיפוש והפקת גז ונפט, ונכשלה בגילוי שדות כלכליים להפקה). נכון להיום, הכשרה אלפא מקדמת כמה פרויקטים הנמצאים בשלבים שונים של ייזום.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיכמה הכשרת הישוב עם שחיקה של 12% בהכנסותיה, שהגיעו ל-420 מיליון שקל בעיקר בהשפעת ירידה בהכנסות מפעילות המלונות שלה. אחרי ירידה בהיקף שערוכי נכסים ועלייה בהוצאות, הרווח התפעולי נשחק והחברה עברה להפסד של 27 מיליון שקל, אחרי רווח נקי דומה (27 מיליון שקל) בתקופה המקבילה אשתקד, ורווח נקי של 88 מיליון שקל ב-2016 כולה.

המהלכים האחרונים של החברות להצטרפות/הישארות במדד ת"א 125:

■ הכשרת הישוב: מכירת מניות בהיקף של 58 מיליון שקל ע"י יעקב נמרודי (עסקת החלף)

■ ישרס: מכירת מניות בהיקף של 95 מיליון שקל ע"י ערד השקעות (עסקת החלף)

■ אדגר: הנפקת מניות בהיקף של כ-110 מיליון שקל

■ ישראל קנדה: מכירת מניות ע"י בעלי שליטה והנפקת מניות בהיקף של כ-70 מיליון שקל