לא רק טבע: פרוטרום תפטר רבע מכוח העבודה של אנזימוטק

העובדים המפוטרים הם בכל הדרגים בחברה, וההערכות הן כי עשרות מתוך כ-250 עובדי החברה יפוטרו ■ המפוטרים יוצאים לשוק רווי במחפשי עבודה דומים להם בשל הפרופיל הדומה למפוטרי טבע

 

כשבוע בלבד לאחר שבעלי המניות באנזימוטק אישרו באופן סופי את המיזוג שלה לתוך פרוטרום, החלו להגיע מכתבי השימוע לעובדי החברה הנרכשת. העובדים המפוטרים הם בכל הדרגים בחברה, וההערכות הן כי עשרות מתוך כ-250 עובדי החברה יפוטרו. עובדי אנזימוטק הם בעלי פרופיל דומה לעובדי טבע המפוטרים: עובדי ייצור בתחום הכימיה, כימאים בדרגים גבוהים, אנשי בקרת איכות וכדומה, כך שהם יוצאים לשוק רווי במחפשי עבודה דומים להם, למעט אולי חלק קטן מן העובדים שמתאימים להשתלב בתעשיית המזון. מטה ומפעל אנזימוטק בישראל נמצאים במגדל העמק.

מניית פרוטרום יורדת בשעה זו, והחברה נסחרת לפי שווי של 18.1 מיליארד שקל.

פרוטרום מסרה, כי "תהליכי המיזוג בין פרוטרום לאנזימוטק מתקדמים לפי התוואי המתוכנן והמוסכם, במטרה להאיץ את צמיחת תחומי הליבה האסטרטגיים לפרוטרום תוך שיפור והתייעלות מהותיים והכרחיים ברווחיה של אנזימוטק. בכוונתנו לפעול להשגת יעילות תפעולית ועסקית מירבית, לשיפור מבנה העלויות, להבראת החברה ולמיצוי הפוטנציאל הרב הטמון באנזימוטק".

פרוטרום ביצעה השתלטות שהחלה כעוינת על אנזימוטק, ולבסוף שידלה את בעלי המניות למכור את החברה ב-210 מיליון דולר. אנזימוטק, חברה תעשייתית חדשה יחסית, סבלה בשנים האחרונות מתנודות חזקות במכירות, ממגמה כללית של היעדר צמיחה וכן מהפסדים, וזאת בעיקר בשל בעיות של ירידת מחירים עקב התווספות תחרות באחד השווקים העיקריים שלה, שוק ה-Krill oil (תוסף מזון המכיל בעיקר אומגה 3, אך מיוצר מחיית ים בשם Krill ולא מדגים). הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2017 עמדו על 25 מיליון דולר, ירידה של כ-2%, וההפסד על 2.3 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

אנזימוטק סימנה כמנוע צמיחה את מוצרי Vaya, מותג עצמאי של תוספי מזון שהוכחו בניסויים קליניים קטנים, כיעילים לטיפול במצבים רפואיים מסוימים (הורדת כולסטרול, טיפול בהפרעות קשב ומניעת אובדן זיכרון בגיל מבוגר). אולם בעבר נמסר כי פרוטרום שוקלת לוותר דווקא על קו המוצרים הזה, שהוא שונה מיתר הפעילות שלה, שכן הוא מחייב שיווק ישיר לצרכן בארה"ב ומחקרי יעילות מקיפים.

כמו כן, פעילות Vaya רשמה בשנים האחרונות הפסדים, בעוד שהפעילות בתוספי המזון המשווקים לחברות גדולות, ולא ישירות לצרכן, הייתה רווחית. עלויות השיווק של אנזימוטק עמדו על 9.5 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2017, ורוב העלות נבעה מ-Vaya. לכן הגיוני להעריך כי רוב המפוטרים יהיו מקו המוצרים הזה, ויהיו ביניהם גם אנשי השיווק של החברה בארה"ב. לאנזימוטק היו 76 מיליון דולר בקופה נכון לסוף התקופה, ואלה יתווספו עתה לקופת פרוטרום.