הנטייה בעולם: הטלפוניה הסיטונאית לא רלוונטית לתחרות

הרגולטור הבריטי Ofcom לקראת הוצאת הטלפוניה הסיטונאית מפיקוח, בניגוד לישראל שהולכת בכיוון ההפוך

הטלפון האדם/ קרדיט: שאטרסטוק
הטלפון האדם/ קרדיט: שאטרסטוק

בזמן שבישראל מתמקדים בשוק הסיטונאי בטלפוניה, מתברר שבעולם כבר מזמן הבינו שמדובר במוצר אנכרוניסטי שהשפעתו על התחרות פחות ופחות רלוונטית. לפני כמה ימים החליט הרגולטור הבריטי, Ofcom, הנחשב לאחד מקובעי המדיניות המרכזיים בעולם בתחום התקשורת, לבטל את הרגולציה בשוק הטלפוניה הסיטונאית במדינה. המסקנה אליה הגיעו ב-Ofcom, היא כי אין השפעה מהותית לטלפוניה הסיטונאית על התחרות, ועדיף לתחרות בשוק לצעוד קדימה ולהפסיק את העיסוק ברגולציה זו שאינה אפקטיבית עוד.

ב-Ofcom נסמכים על החלטה מ-2014 של רשות התקשורת של האיחוד האירופי, להפחתת הרגולציה על השוק הסיטונאי בטלפוניה. באותה החלטה של האיחוד האירופי נאמר כי, "כמות שיחות הטלפון הקוויות פחת כיוון שלקוחות פנו פתרונות חדשים כמו טלפון על גבי האינטרנט ועוד. גם לאלו שרוצים להמשיך ולהחזיק טלפון קווי יש מבחר רב של אפשרויות ותחרות".

יש לציין כי בישראל יש היום מאות אלפי לקוחות המחוברים לטלפון של סלקום פרטנר ואחרים, באמצעות שירות טלפון קווי המבוסס על רשת האינטרנט, וחברת הכבלים הוט מציעה שירות דומה למאות אלפי לקוחות נוספים, כך שאפשרויות החיבור עבור הלקוחות בישראל קיימת, כשנתח השוק של בזק מתקרב ל-50% בלבד. מעניין יהיה לראות אם ההחלטה האחרונה של Ofcom תשפיע על משרד התקשורת הישראלי, שבניגוד למגמה העולמית, על אף התחרות בשוק הטלפוניה בישראל, ולמרות הנטייה שלו להתמקד לעיתים בתהליכים מורכבים ולא יעילים, יחליט גם הוא להפחית את המיקוד בתחום הטלפוניה הסיטונאית, או שיתעקש ליישמה כפי שמסתמן.