Plus500 הישראלית שוב על הכוונת של הרגולטור האירופי

רשות ני"ע האירופית שוקלת להגביל שיווק, הפצה ומכירה של CFD (חוזי הפרש) ושל אופציות בינאריות

דווקא בעיצומה של תקופת שיא בעסקיה, צנחה היום מניית חברת Plus500 הישראלית במסחר בבורסה של לונדון, על רקע דיווח הנוגע לרגולטור האירופי. פלוס500 מפעילה פלטפורמת מסחר מקוון בחוזי הפרש (CFD) על מדדי מניות מובילים בעולם, מטבעות (ובאחרונה גם על המטבע הדיגיטלי ביטקוין) וסחורות, וכן על מניות בולטות, והיא גובה עמלה על ההפרש בין מחיר הקנייה למחיר המכירה. בסוף השבוע פרסם הרגולטור - ESMA (רשות ניירות ערך האירופית), עדכון הנוגע לעבודתו בנושא שיווק CFD, אופציות בינאריות ומוצרים ספקולטיביים אחרים ללקוחות קמעונאים.

לפי העדכון, ברשות האירופית מודאגים זה זמן משיווק "מוצרים ספקולטיביים כגון CFD" וכן אופציות בינאריות ללקוחות, ופועלים לייצר ניטור ופיקוח על התחום. הם מזכירים שרשויות אחרות בעולם כבר אימצו צעדים בנושא זה, והוסיפו כי הם שוקלים בין היתר לאסור את השיווק, ההפצה והמכירה של אופציות בינאריות, וכן להגביל את השיווק, ההפצה והמכירה של CFD ומוצרים דומים ללקוחות קמעונאיים. זאת, בין היתר, על-ידי הגבלות על המינוף הנדרש ופרסום אזהרות. עדכון נוסף בנושא יפורסם בחודש הבא. לפי דיווחים בלונדון, גם הרשות הבריטית תפעל בדומה לרשות האירופית.

פלוס500 עדכנה הבוקר על הנושא, וציינה כי היא מקבלת בברכה את העדכון ואת התשתית הרגולטורית החזקה שהשינוי בתחום יביא לתעשייה. "פלוס500 חוזרת על כך שהחברה מעולם לא הציעה אופציות בינאריות", נכתב בדיווח. "בשלב זה, החברה ממתינה לסיכום הצפוי בינואר 2018, במטרה להבין היכן היא תצטרך להטמיע שינויים במודל העסקי שלה". מנכ"ל החברה, אסף אלימלך, ציין כי מדובר בעדכון חיובי שמספק יותר שקיפות בנוגע לשינויים הרגולטוריים הצפויים. כאמור, בשוק התקשו להצטרף לאופטימיות של החברה, והמניה צנחה, כמו גם מניות של חברות אחרות העוסקות בתחום.

כבר נפגעה מצעדים רגולטוריים ב-2015

פלוס500 הגיעה רק לפני מספר שבועות לשווי שיא, וכיום היא נסחרת בשווי 893 מיליון ליש"ט (1.2 מיליארד דולר). בתשעת החודשים הראשונים של 2017 רשמה החברה הכנסות של כ-305 מיליון דולר - גידול של 29% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח של כ-143 מיליון דולר - קפיצה של 103% לעומת התקופה המקבילה.

בעבר כבר נתקלה פלוס500 בקשיים מצד הרגולציה, כאשר ב-2015 הרגולטור הבריטי בחן מחדש חלק ממסמכי האימות והזיהוי של לקוחותיה, בשל חשש לעבירות של הלבנת הון. כתוצאה מאותה בדיקה הוקפאו חלק מחשבונות הלקוחות, והחברה עצרה צירופים של לקוחות חדשים. המהלכים הללו הביאו לצניחה של יותר מ-50% במניית פלוס500 תוך ימים אחדים.

הנפילה החדה הזו משכה את תשומת לבו של מיליארדר ההייטק והנדל"ן טדי שגיא, שניסה לנצל את קריסת המניה להשתלטות על החברה. שגיא הציע לרכוש את פלוס500 באמצעות חברת פלייטק שבשליטתו - ספקית פלטפורמות מבוססות תוכנה לאתרי הימורים מקוונים - לפי שווי של 460 מיליון ליש"ט (כ-700 מיליון דולר - הרבה מתחת לשוויה הנוכחי), ואף רכש קרוב ל-10% ממניות פלוס500 בשוק כדי למצע את מחיר העסקה.

ההצעה אף זכתה לתמיכה גורפת של בעלי המניות של פלוס500. אלא שחלומו של שגיא להפוך לאימפריה גם בתחום הפורקס נגוז בנובמבר אותה שנה, לאחר שהחברות דיווחו כי הן לא הצליחו לקבל את אישור הרגולטור הבריטי (FCA) לעסקה, ולכן הסכימו לבטל את ההסכם ביניהן.

מניית פלוס 500
 מניית פלוס 500