המאבק בהתחמקות ממסים: האיחוד האירופי בעקבות איקאה

הנציבות האירופית צפויה לפתוח היום בחקירת הסדרי המס של החברה בחשד שקיבלה הטבות מס לא חוקיות בהולנד ■ דוח מ-2016: איקאה השתמטה מתשלום מס בסך מיליארד אירו ב-6 שנים

איקאה בהולנד    / צילום: רויטרס
איקאה בהולנד / צילום: רויטרס

הנציבות האירופית עומדת לפתוח היום (ב') בחקירה רשמית של הסדרי המס של איקאה בהולנד. החקירה היא המשך למדיניות היד הקשה שנוקט האיחוד האירופי ביחס להסדרי מס מיטיבים שמעניקות ממשלות באירופה לחברות רב-לאומיות גדולות. הסדרים כאלה הן לכאורה סיוע ממשלתי לא-חוקי.

"הנציבות הודיעה לאחרונה להולנד שהיא שוקלת לפתוח בחקירה מעמיקה של סיוע ממשלתי לכאורה לאינטר-איקאה גרופ (Inter IKEA Group), אמר פקיד הולנדי בכיר שעוסק בענייני אירופה והוסיף כי "הולנד תשתף פעולה באופן מלא עם החקירה כדי לקבוע אם הוענק סיוע ממשלתי". מאיקאה לא נמסרה תגובה לדברים.

שורה של חקירות

בדוח שפורסם ב-2016 ונכתב בהזמנת מפלגת הירוקים בפרלמנט האירופי, הואשמה איקאה בהשתמטות מתשלום מסים בסך 1 מיליארד אירו (1.17 מיליארד דולר) בתקופה של שש שנים. בדוח נכתב כי אחת השיטות של איקאה להשתמט מתשלום מסים היא להסיט לחברה-בת בהולנד תמלוגים מכל סניף של איקאה. באותה עת אמר אחד מבכירי איקאה שכמה מההנחות שעליהן התבסס הדוח היו כוזבות.

לפי אחד המקורות, כעת בודקת נציבות האיחוד האירופי, הגוף המוסמך לחקור עניינים אלה, החלטות מס שמתייחסות לתשלומים שהעבירה ישות הולנדית בבעלות איקאה, בשנים 2006-2010, תמלוגים לחברה-בת לוקסמבורגית שהחזיקה בקניין רוחני. החלטות מס אלה, המכונות comfort letters, הן מסמכים ששולחות ממשלות לחברות רב-לאומיות כדי להבהיר את האופן שבו יחושב מס מסוים. מסמכים אלה עלולים להיות לא-חוקיים אם הם מעניקים באופן סלקטיבי יתרונות לחברות מסוימות.

האיחוד האירופי בוחן את רכישת הקניין הרוחני בידי ישות הולנדית אחרת בבעלות איקאה, בעסקה שמומנה בהלוואה פנימית מליכטנשטיין במסגרת קבוצת איקאה, לדברי המקור.

בכמה מקרים הובילו חקירות כאלה לצווים שהורו לחברות להחזיר מיליארדי אירו. כך, ב-2016 הורתה נציבות האיחוד האירופי לאפל לשלם לאירלנד 13 מיליארד אירו בעקבות מסים שלא נגבו, כהגדרתה. אפל ואירלנד מערערות כעת על הצו.

אין זו הפעם הראשונה שהולנד נמצאת על הכוונת של האיחוד האירופי בגין הסדרי מס. ב-2015 הורה האיחוד האירופי לממשלת הולנד לגבות מיליוני אירו מסטארבקס על מסים שלא שולמו. הולנד מערערת על צו זה. כמו כן, האיחוד האירופי ממשיך לחקור את הסדרי המס של לוקסמבורג עם מקדונלדס ועם חברת האנרגיה הצרפתית Engie.

איקאה
 איקאה