מי ולמה צריך החזרת גופות

מדוע הופכת הממשלה את בית המשפט העליון לאויב?

פיגוע ירושלים  / צילום: רויטרס
פיגוע ירושלים / צילום: רויטרס

זה בסדר גמור אם הממשלה מסרבת לקבל את פסיקת בג"ץ בנושא החזרת גופות מחבלים. זו זכותה כמי שמנהלת את המשא ומתן עם הפלשתינים כאשר זה מתקיים. ואני מניח שיש לעניין הזה גם שיקולים ביטחוניים, שהם בוודאי בתחום אחריותה של הממשלה. מה שלא תקין זה שמיד עושים מכל דבר מלחמה. הופכים את בית המשפט העליון לאויב והנושא הופך לכותרות, כמו "המדינה נגד הבג"ץ".

היסטריה אורן חזנית

האם זה נכון? בוודאי שלא. כל אחד עושה את תפקידו. בג"ץ פוסק בהתאם לחוק ולהלכות. ואם לממשלה יש עמדות נוגדות, בשביל זה יש דיון נוסף ושאר אמצעים משפטיים. מה שחשוב זה לעשות את הדברים בלי היסטריה אורן חזנית. לא להיגרר אחר העשבים השוטים בכנסת ובתקשורת, שוטים בכל המובנים. זה נושא שצריך לבוא אליו בצורה רצינית, לא מתלהמת. לממשלה יש מספיק דרכים לנסות לשנות את החלטת בג"ץ באמצעים משפטיים ואין צורך ביצירת אווירת עליהום על בית המשפט העליון.

חשיבות החזרת גופות

לגופו של עניין, החשיבות שמיחסים אצלנו לפרשה גורמת לנו יותר נזק מאשר לשכנינו בכך שאנחנו מעצימים את חשיבותה. התוצאה היא תמיד העלאת המחיר כאשר מנהלים מקח וממכר. הבקשה של משפחות המחבלים להחזיר את גופות ילדיהם היא לגיטימית - אבל לא מקובלת על רוב הציבור, בוודאי כאשר גופות של לוחמים שלנו נמצאות עדיין בשבי האויב. זה ברור.

תכבלו את ידינו

בג"ץ עצמו הראה לממשלה את הדרך הנכונה: לכו ותסדירו את העניין בחקיקה. או במילים אחרות, תכבלו בבקשה את ידינו כך שלא יתאפשר לפסוק נגד החזרת גופות מחבלים. אחרת אין לנו ברירה אלא להחליט כפי שהחלטנו.

אז אני באמת לא מבין. לאחרונה הורידה הקואליציה על הכנסת מבול של הצעות חוקים מיותרות, אישיות ומבזות. והכול נעשה בחופזה ובמהירות כדי שהחוקים יחולו גם על החשודים ראש הממשלה בנימין נתניהו והח"כ דוד ביטן. אז מה הבעיה להעביר עוד חוק, שכנראה מובטח לו רוב משכנע?

אולי קצת רגיעה?

נא להתעשת, קואליציה נכבדה. הפרשיות שעוטפות אתכן משבשות, כך נראה, את שיקול דעתך. דברים חשובים מושלכים הצידה והטפל הופך לעיקר. בנוסף למשחקים של המחוקקים ביטן-אמסלם, אתם עסוקים עכשיו עם השגיונות של שר הביטחון אביגדור ליברמן. עכשיו שר הביטחון רוצה להפוך אותנו למדינה פרימיטיבית עם חוק בלתי אנושי. רק טיפש יכול להאמין שעונש מוות ירתיע את המחבלים.

עובדה, ליברמן האיום הוציא גזר דין מוות כמעט מיידי על מנהיג החמאס ברצועת עזה, איסמעיל הנייה, והאיש ממשיך לחיות בנחת. במקום להיות כל כך מתוחכמים בתחום ההרג, נראה אתכם עושים משהו למען חיים של רגיעה.