גיוס ענק לסטארט-אפ הישראלי למונייד: 120 מיליון דולר

סופטבנק היפנית שוב משקיעה ביזמים ישראלים ■ הסבב הנוכחי (C) מביא את החברה לסך גיוסים כולל של 180 מיליון דולר ■ הסטארט-אפ המבוסס בינה מלאכותית, גייס לשורותיו את פרופ' דן אריאלי, המומחה לכלכלה התנהגותית

אחרי השקעות הענק ב-WeWork וקומפס של אורי אלון, קבוצת סופטבנק היפנית שוב משקיעה סכום גדול ביזמים ישראלים - חברת הביטוח מבוססת הבינה המלאכותית למונייד (Lemonade) הודיעה היום על גיוס סבב C בהיקף 120 מיליון דולר, בהובלת סופטבנק ובהשתתפות מרבית המשקיעים הקודמים. הגיוס מביא את החברה, שהוקמה ב-2015, להיקף גיוסים כולל של 180 מיליון דולר, ממגוון רחב של קרנות, בהן Aleph, גוגל ונצ'רס (GV), סקויה, ו-General Catalyst.

כספי הגיוס צפויים להיכנס לחברה ברבעון הראשון של 2018, בכפוף לאישורים רגולטוריים והתמלאות תנאים אחרים שנכללו בעסקה. למונייד ממתכוונת להשתמש בגיוס להרחבת הפעילות בארה"ב ומחוץ לה. החברה מעסיקה כיום כ-60 עובדים, מחציתם במרכז הפיתוח בתל אביב ומחציתם בניו יורק, ובשונה מחברות אחרות שמשלימות גיוסים משמעותיים אינה מכריזה בשלב זה על כוונה להכפיל את מצבת העובדים.

למונייד השיקה את פעילותה בניו יורק בספטמבר 2016. מאז תחילת הפעילות קיבלה למונייד רישיון לפעול כחברת ביטוח ב-25 מדינות המאכלסות שני שליש מתושבי ארה"ב, שב-8 מהן כבר השיקה פעילות. מייסדי החברה הם שי וינינגר, המשמש נשיא, ודניאל שרייבר המכהן כמנכ"ל, שניהם בעלי ניסיון רב. וינינגר הוא בין השאר אחד ממייסדי Fiverr, ושרייבר כיהן כבכמה תפקידי סגן נשיא בכיר בסנדיסק. אליהם הצטרף פרופ' דן אריאלי כמנהל תחום פסיכולוגיה התנהגותית.

מלבד העברת תחום הביטוח לאפליקציה מבוססת בינה מלאכותית, וצמצום במספר המתווכים והניירת, למונייד מציעה מודל תמחור ייחודי: עמלה קבועה של 20%. מה שנותר מעבר לעמלה, לאחר תשלום פוליסות, עובר לארגונים חברתיים לפי בחירת המבוטחים. בכך שואפת החברה לצמצם את מספר הונאות הביטוח - משום שכל הונאה גורעת כסף ממטרות שחשובות למבוטח - ולמנוע את ניגוד העניינים המובנה בתעשיית הביטוח המסורתית. למונייד מדווחת כי בשנת הפעילות הראשונה שלה העבירה יותר מ-10% מההכנסות למטרות חברתיות.

"כל דולר שהמבטח משלם לך הוא דולר פחות לרווחים שלו", מסביר אריאלי באחד מהסרטונים של החברה את הבעיה בתעשייה הקיימת. "כך, שכשדבר רע קורה לך, האינטרס של המבטח מתנגש ישירות עם שלך. אתם נאבקים על אותו מטבע. למעשה, אם אתם מנסים ליצור מערכת שתוציא את הרע ביותר מאנשים, מה שתקבלו זאת מערכת שדומה במידה רבה מאוד לתעשיית הביטוח הקיימת".

טכנולוגיית הבינה המלאכותית שמשמשת את החברה הביאה אותה לשבור לפני שנה שיא, כשהזמן שעבר בין אישור דיווח על גניבה באפליקציה של למונייד להעברת הכסף לחשבון הבנק של המבוטח היה 3 שניות. בזמן הזה בדקה המערכת של למונייד את הפוליסה של המבוטח, הריצה 18 אלגוריתמים שמיועדים למנוע הונאות, והעבירה הוראת תשלום בניכוי השתתפות עצמית, שמתווספת לעמלה הקבועה. בשיחה עם "גלובס" אמר וינינגר כי כיום, כ-30% מהתביעות שמשלמת החברה מאושרות בתוך שלוש שניות או פחות. מדובר בתביעות על חפצים קטנים יחסית. גם הליך ההרשמה ללמונייד מהיר מהמקובל, ויכול להסתכם בדקות ספורות.

"מותגי הביטוח שאנחנו מכירים היום קמו בעידן שבו עדיין נסעו ברחובות עגלות רתומות לסוסים", אומר שרייבר, "למרות שהביטוח הטוב ביותר הוא זה שמבוסס על בינה מלאכותית ופסיכולוגיה התנהגותית. זאת הסיבה שאנחנו מאמינים שחברות שמוקמות מאפס על בסיס טכנולוגיה, עם משימה חברתית, ייהנו בעתיד מיתרון מובנה". כחלק מהגישה הזאת מאוגדת למונייד בארה"ב כ-Public benefit corporation, כלומר תאגיד למטרות רווח בעל מנדט לשקול גם שיקולים חברתיים.

לדברי וינינגר, "2017 היא השנה המלאה הראשונה שלנו בשוק. התוכנית המקורית היתה לסגור אותה עם 13 אלף בתים מבוטחים, ואני שמח לבשר שאנחנו עומדים לסגור אותה עם קרוב ל-100 אלף בתים. הדבר השני שאנחנו מכריזים עליו היום הוא הכוונה להתרחב למדינות נוספות מחוץ לארה"ב. זה מאוד מעניין כי אם אתה מסתכל על חברות ביטוח מסורתיות, מעט מאוד מהן פועלות ביבשות שונות. זה מראה איך הטכנולוגיה החדשה והעבודה הישירה מול הלקוחות מאפשרים לעשות דברים שהתעשייה הקלאסית, שמבוססת על סוכנים והרבה פעילות אופליין, מאפשרים להתפתח בקצבים יוצרי דופן".

וינינגר מסרב לספק פרטים על המדינות הנוספות שבהן החברה רוצה לפעול, או להשיב לשאלה אם ובאילו מדינות החברה קיבלה כבר אישורים רגולטוריים לפעילות. "אנחנו כל הזמן פעילים בהרבה מאוד מישורים, חלק אנחנו מפרסמים וחלקם שומרים קרוב לחזה. אנחנו נפרסם את זה ברגע שנרגיש שזה הזמן הכי נכון מבחינת ההכנה של השוק, מבחינת התהליך שאנחנו עושים, כמובן שכל כניסה לשוק חדש דורשת אישורים והקמת מבנה נכון של חברות".

במסגרת ההודעה על הגיוס מסר וינינגר ש"סופטבנק היא שותף אידיאלי", משום שהיא חולקת עם למונייד את ההנחה שהטכנולוגיה צפויה לחולל שינוי עמוק בתעשיית הביטוח. דיוויד תוונסון (David Thevenon), בכיר בסופטבנק, מסר כי באמצעות השילוב בין ביג-דאטה, בינה מלאכותית וממשק משתמש נוח, "למונייד מחוללת מהפכה אמיתית בתעשיית הביטוח. התרשמנו מאוד מהגישה היצירתית של הצוות לשיבוש המודל המסורתי של הביטוח. אנחנו מצפים לתמוך בצמיחה המהירה של החברה".

Lemonade

תחום פעילות: ביטוח

מייסדים: דניאל שרייבר (המנכ"ל) ושי וינינגר

שנת הקמה: 2015

מספר עובדים: 60, מתוכם 30 בתל אביב

גיוסי הון: 180 מיליון דולר

משקיעים: Aleph, Allianz, General Catalyst, GV (Google Ventures),

Sequoia Capital, Sound Ventures, Thrive Capital, Tusk Ventures, and XL Innovate, SoftBank