הרפורמה של טראמפ תגדיל את חשבון המס של מיקרוסופט

מרבית החברות והעסקים בארה"ב ממתינים בקוצר רוח לאישור הקונגרס שיאפשר הפחתת מס החברות ל-21% ■ מצד שני, עבור ענקיות טק שיידרשו כעת למס מינימום גבוה יותר בחו"ל - מדובר במכה

סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס
סטיה נאדלה, מיקרוסופט / צילומים: רויטרס

בעוד שרוב העסקים בארה"ב ישלמו מס מופחת, על פי הצעת רפורמת המס שמוביל הנשיא דונלד טראמפ - כמה מחברות הטק העשירות בעולם צפויות לראות כי חשבון המס שלהן דווקא יעלה.

הצצה אל הדרך שבה משלמת היום מיקרוסופט חלק מהמסים שלה בחו"ל (מחוץ לארה"ב) מדגימה כיצד החקיקה המוצעת יכולה לשנות את היתרונות של החזרת כספים לארה"ב. ענקית התוכנה חוסכת מיליארדי דולר במסים על ידי אחזקת זכויות לרישוי תוכנה במתקנים שלה בפורטו ריקו, אירלנד וסינגפור - מדינות שבהן היא צוברת את הרווחים ומשלמת שיעורי מס מקומיים נמוכים. פורטו ריקו היא אמנם טריטוריה אמריקנית, אבל בחוק המס הנוכחי היא נחשבת מדינה זרה.

החוק המוצע של הקונגרס מוריד את מס החברות מ-35% ל-21%, אבל בו-זמנית קובע מס מינימום על רווחים בחו"ל. לטענת מומחים, הסידור הזה יאלץ ככל הנראה את מיקרוסופט לשלם 10.5% על רווחים עתידיים בחו"ל, ובכך יבטל כמה מהיתרונות של מתקני החברה מחוץ לארה"ב. עם זאת, למיקרוסופט ולענקיות טק נוספות עדיין יהיה תמריץ לרשום רווחים בחו"ל.

מיקרוסופט אינה מפרסמת את שיעורי המס שהיא משלמת בחו"ל, אבל טוענת כי היא תחויב במס בשיעור של 32% אם תחזיר לארה"ב את כל רווחיה בחו"ל. לפי האמירה הזאת של מיקרוסופט - מאחר ששיעור המס בארה"ב, כולל מסי מדינה, הוא בין 35% ו-39% - החברה שילמה 3% עד 7% מס על רווחיה הבינלאומיים בלבד.

הקלה חד-פעמית

מנהלים בתעשיית הטק ושדולות של התעשייה הזו תומכים באופן כללי בחבילת הרפורמה במס, בין היתר מפני שהיא מבטיחה מס חד-פעמי בשיעור מופחת על הרווחים בסך 2.6 טריליון דולר (לפי אומדן) שעסקים אמריקאים צברו בחו"ל. מדובר על 15.5% על מזומנים נזילים או 8% על נכסים לא נזילים, כולל מפעלים וציוד. חברות משלמות כעת עד 35% כדי להחזיר הביתה לארה"ב חלק מערימת המזומנים הזו כדי להשקיע בפעילות שלהן או להחזיר רווחים לבעלי המניות.

אבל ענקיות הטק עלולות לסבול מסעיפים בקוד המס החדש שמיועד לרסן את השימוש במדינות של מסים נמוכים. "החברות שהיו המובילות העולמיות בהימנעות ממס ימצאו ששיעורי המס שלהן עולים", אמר אדוארד קליינברד, עובד מס בממשל לשעבר שמכהן כעת כפרופסור לענייני מס בבית הספר למשפטים באוניברסיטת דרום קליפורניה.

על פי החוק הנוכחי, חברות אמריקאיות חייבות עד 35% על הכנסות בעולם. הן מקבלות זיכויי מס על תשלומים למדינות זרות, ואינן חייבות את יתר חשבון המס בטווח המיידי. אבל הן חייבות במס מתמשך אם הן מחזירות את הרווחים לארה"ב.

לכן, החברות לוקחות את הרווחים למדינות עם מס נמוך, ומשאירות אותם שם. זה עניין פשוט עבור חברות היי-טק וחברות תרופות, שמעבירות את הנכסים הלא מוחשיים, כמו פטנטים, למדינות זרות, ורושמות רווחים שמופקים מהם.

זו הסיבה שרוב חברות הטק משלמות מס אפקטיבי נמוך בהרבה מאשר 35% הסטנדרטיים לעסקים אמריקאים.

כמה נמוך? חברות טק שילמו שיעור ממוצע של 24% בעשר השנים עד 2016 - הרבה פחות מ-29% ששילמו בממוצע כל החברות במדד 500 P&S ופחות מהמס הממוצע ששילמו מגזרים אחרים במשק האמריקאי, לפי ניתוח שביצעה קבוצת Zion Research.

חברות אמריקאיות עם שיעורי המס הנמוכים ביותר כוללות פירמות כמו EBay, סיסקו ואלפאבית (של גוגל), שהמס האפקטיבי שלה היה נמוך מ-20% בעשור שעבר. המס האפקטיבי של מיקרוסופט בתקופה זו היה 23.3% (כאמור, העשור עד סוף 2016).

זול בפורטו ריקו

מיקרוסופט פתחה את המתקן הראשון שלה בפורטו ריקו ב-1991 אחרי שארה"ב אימצה הקלת מס לעסקים חדשים שם. החברה הבת של מיקרוסופט שיושבת בפורטו ריקו קונה את הזכויות לקניין הרוחני של החברה, מייצרת עותקים של מערכות חלונות ואופיס ומוכרת את התוכנה הזו למפיצים של החברה בצפון אמריקה, לפי ממצאי בדיקה של הסנאט האמריקאי מ-2012 שבחן תרגילי מס של חברות.

"המבנה הזה לא מיועד לספק צורך יצרני או עסקי ספציפי", נאמר בדו"ח החקירה של הסנאט. "הוא מיועד, לעומת זאת, למזער את המס על מכירת מוצרים בארה"ב".

המתקן בפורטו ריקו שימש לפני כן להפקת עותקים פיזיים של תקליטורי תוכנה. בשנים האחרונות מיקרוסופט שינתה את המודל העסקי שלה ועברה להתמקד במנויים דיגיטליים. השינוי הזה איפשר לה להעביר יותר נתחים מהמכירות לארה"ב, לפי מחקר של חברת ברנסטין ריסרץ'. לפי משטר המס הנוכחי, מיקרוסופט יכולה לשמור 47% מרווחיה בפורטו ריקו, במיסוי של 2% (שיעור שעליו הוסכם מראש).

החברה מפחיתה את תשלומי המס שלה גם באמצעות סידורים דומים של קניין רוחני באירלנד ובסינגפור. שתי המדינות הללו, יחד עם פורטו ריקו, אחראיות ל-64% מרווחי מיקרוסופט לפני מס בשנה שהסתיימה ב-30 ביוני (2017). באותה שנה, כמחצית מהמכירות היו בארה"ב.

מיקרוסופט תוכל להחזיר מזומנים לארה"ב אחרי שהחוק החדש יעבור בלי הרבה ענישה מעבר למס החד-פעמי על הרווחים הצבורים בחו"ל. החברה מחזיקה 95% מהמזומנים הצבורים שלה, 132 מיליארד דולר, מחוץ לארה"ב - יותר מכל חברה אחרת להוציא את אפל, שמחזיקה 94% מהמזומנים שלה מחוץ לארה"ב (252 מיליארד דולר). מיקרוסופט מפעילה שדולה פעילה מול מחוקקים בנושא הרפורמה במס: היא שילמה ל-18 קבוצות שדולה שונות לפחות, כדי לעבוד על הנושא הזה השנה, לפי תיעוד של הסנאט.

מה שפחות ברור הוא: האם שינויי המס יעניקו למיקרוסופט די תמריץ לחדול משיגור רווחים למקומות כמו פורטו ריקו? נציגי הממשל באי הביעו חשש ששינוי במדיניות המס ידחוף חברות לצאת מפורטו ריקו, דבר שיגרור פגיעה בכלכלת האי שמנסה להתאושש מסופות ההוריקן ומשבר החוב שלו.

שיעור המס הממוצע
 שיעור המס הממוצע