פרויקט שכירות במלחה יהיה כולו בשכ"ד מפוקח לזכאים

לרוב, רק רבע עד חצי מהדירות בכל פרויקט מוקדשות להשכרה במחיר מפוקח ■ ייחודיות הפרויקט נובעת מכך שהתוכנית הותיקה אושרה ע"י וד"ל ■ המכרז להקמת 79 הדירות בפרויקט ייסגר בסוף החודש

פרויקט ההשכרה שמקדמת חברת דירה להשכיר בשכונת מלחה בירושלים יהיה מיועד כולו לזכאי מחיר למשתכן בשכר דירה מפוקח ומוזל, כך נודע ל"גלובס". מדובר בפרויקט הכולל 79 דירות סך הכל, בארבעה בניינים. המכרז לפרויקט נמצא כעת באוויר, ועתיד להיסגר ב-1 לינואר 2018.

נזכיר כי מכרזי החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, כוללים תמיד שיעור מסוים של דירות להשכרה במחיר מפוקח, אולם עד כה היה מדובר רק ברבע עד חצי מהדירות בכל פרויקט, כאשר הזוכה במכרז יכול להשכיר את שאר הדירות לציבור הרחב ובמחירי שוק.

הסיבה לייחוד של הפרויקט במלחה היא שמדובר בתוכנית ותיקה שאושרה מכוח ועדת הדיור הלאומי (וד"ל), ועדה מיוחדת שהוקמה ב-2011 על רקע המחאה החברתית ובוטלה ב-2015, ואת מקומה תפסה הוועדה לתכנון מתחמי דיור מועדפים (הותמ"ל). בשל העובדה שמדובר בתוכנית שקודמה בוד"ל, כל הדירות מיועדות להשכרה במחיר מפוקח.

עוד שינוי מהותי במכרז הוא שבעוד במכרזי דירה להשכיר, הזוכה לא יכול הזוכה במכרז למכור את הדירות במשך תקופה של 20 שנה, כללי הוד"ל קבעו כי האיסור על מכירת הדירות יהיה רק ל-10 שנים. במקרה של המכרז במלחה, הוחלט כי תקופה זו תיקבע על 15 שנה - בין היתר מכיוון שכל הדירות שם יושכרו בשכר דירה מפוקח, מה שמשנה את כלכליות המכרז למציעים.

על פי המכרז, שטח הדירות בפרויקט לא יעלה על 100 מ"ר וחוזי השכירות שייחתמו מול הזכאים יהיה בני שלוש שנים לפחות עם אפשרות לשכור להארכת החוזה לשלוש שנים נוספות. המכרז גם מחייב את הזוכה לסיים את הבנייה בתוך 48 חודשים מרגע הזכייה במכרז.

אמנם זה המכרז הראשון שכולל 100% דירות מוזלות להשכרה, אולם ייתכן ושהמשך הדרך יבשילו תוכניות דומות נוספות שאושרו מכוח הוד"ל. בין היתר מדובר בתוכנית בעיר קריית גת הכוללת 284 דירות להשכרה, שגם הן עתידות להיות כולן במחיר מופחת. אולם נכון להיום מכרז זה טרם פורסם ועוד אין צפי לפרסומו.

עוד נציין כי למרות שהמכרז במלחה כולל דירות מפוקחות בלבד, נודע כי עד כה קיימת התעניינות לא מעטה מצד חברות במכרז.

בדירה להשכיר אישרו את הפרטים. מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי, הוסיף: "אנחנו ממצים כל פרויקט וכל קרקע מתוכננת, במטרה להגדיל את היקף הפרויקטים ואת כמות יחידות הדיור לשכירות ארוכת טווח. הקרקע המוצעת בשכונת מלחה בירושלים היא קרקע אטרקטיבית ביותר בלב איזור הביקוש.