האם עובדי טבע וההסתדרות יתבעו את חברי הדירקטוריון?

"עומדת לעובדי טבע עילת תביעה כלפי דירקטוריון החברה" - כך נקבע במכתב שנשלח לחברי ההנהלה והדירקטוריון של טבע ■ כותבי המכתב דורשים להמנע מפיטורים גורים ולהעמיד קרן לתשלום פיצוי כספי רחב ומשמעותי למפוטרים

עובדי טבע בכניסה למפעל באשדוד (צילום: רויטרס)
עובדי טבע בכניסה למפעל באשדוד (צילום: רויטרס)

במכתב ששלח עו"ד בעז בן צור בשם ההסתדרות, הממוען לחברי ההנהלה והדירקטוריון של טבע, נכתב כי "עומדת לעובדי טבע עילת תביעה כלפי דירקטוריון החברה". במכתב דורשת ההסתדרות הכללית החדשה, המשמשת כארגון היציג של עובדי טבע, להימנע או לצמצם את הפיטורים וכן להעמיד קרן לטובת המפוטרים.

"עניינה של פנייה זו היא הפרת חובות חברי דירקטוריון החברה ונושאי משרה בה על פי דין כלפי עובדיה, ובכלל זה - התנהלות רשלנית שהסבה לחברה נזקים של מיליארדי דולרים; 'חגיגת שכר' וחלוקת דיבידנדים חרף חובות תופחים", נכתב במכתב. "למרבה הצער, את הכישלון הקולוסאלי נדרשים עתה לשלם עובדיה הנאמנים של החברה שנשארים ללא מטה לחמם".

במכתב מפורטים מספר נושאים ובהם הקלות המס בהיקף 20 מיליארד שקל שקיבלה טבע, צמיחת החוב של החברה מרמה של 3.3 מיליארד דולר ל-35 מיליארד דולר תוך שנים ספורות; והשכר הנדיב שקיבלו בכירי טבע.

עוד מפרט המכתב "עסקאות כושלות שבהן התקשרה טבע תחת 'פיקוח' הדירקטוריון", כהגדרתם. הם מזכירים כי טבע ניסתה להשתלט על המתחרה מיילן ומציינים כי החברה רשמה כתוצאה הפסד של 756 מיליון דולר (טבע רכשה מניות מיילן בבורסה במסגרת הניסיון, ובהמשך מכרה אותן בהפסד ניכר, ש.ח.ו). עוד מוזכרת הרכישה של רימסה ממקסיקו ב-2.3 מיליארד דולר, וכמובן עסקת אקטביס שהיקפה היה קרוב ל-40 מיליארד דולר.

בנוסף מוזכרת במכתב הוצאה נוספת של טבע מהשנה שעברה - כחצי מיליארד דולר ששילמה לרשויות בארה"ב במסגרת חקירת שוחד.

"הדירקטורים, החבים חובת זהירות לעובדי טבע, נטלו סיכונים בלתי סבירים ופעלו מבלי לבצע בדיקות מספקות ובכך כשלו בתפקידם וגרמו נזק לחברה ועובדיה", נכתב. "דומה שמעשי ומחדלי הדירקטוריון אף חוצים את רף הרשלנות אל עבר מעשים בפזיזות. משכך, עומדת לעובדי טבע עילת תביעה כלפי דירקטוריון החברה".

בהסתדרות דורשים להימנע מפיטורים גורפים; לחילופין ולכל הפחות לצמצם באופן ניכר את כמות המפוטרים; ובנוסף להעמיד קרן לתשלום פיצוי כספי רחב ומשמעותי למפוטרים.