מפעלי טבע בי-ם: הגורמים לסגירה היו ידועים מזה זמן רב

סיבות שונות, בהן הכהונות הקצרות של המנכ"לים הקודמים, מנעו התמודדות עם הבעיות האינהרנטיות במפעלי חברת התרופות בירושלים ■ כעת, נראה שסגירתם כבר אינה נמנעת

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

בעוד ההסתדרות פועלת לנסות לעצור את סגירת מפעלי טבע בירושליים, מפעל הטבליות ומפעל המשאפים, מסתמן כי המפעלים הללו סובלים כבר כמה שנים מנחיתות תחרותית, וכל המנהלים של טבע בשנים האחרונות היו מודעים לכך, ונערכו לבצע שינויים דרמטיים במפעל. אולם, מסיבות שונות, ובין היתר כהונות קצרות של המנכ"לים האחרונים (ג'רמי לוין, ארז ויגודמן והמנהל הזמני פטרבורג), לא הוטמעו תוכניות השינויים וכעת נראה כי אין ברירה, בתנאים הנוכחיים בחברה, אלא לסגור אותם.

בשיחה עם עובדי טבע בעת חניכת בית הכנסת על שם אלי הורביץ במתחם מפעל טבע כפר סבא, אמר חיים הורביץ, בנו של המנכ"ל והיו"ר המיתולוגי של החברה, אלי הורביץ, ובעבר בעצמו בכיר וחבר דירקטוריון בחברה, כי נראה שאת מפעל המשאפים לא ניתן יהיה להציל, והמאמץ צריך להיות מושקע באפשרות להציל את מפעל הטבליות.

אולם, מספר גורמים מקורבים לחברה אמרו ל"גלובס" כי מפעל הטבליות הוא אולי רווחי כיחידה עצמאית, אולם הפעלתו מירושלים רחוקה מלהיות תחרותית מול האפשרות לייצר את הטבליות באסיה או אפילו במזרח אירופה. לדברי אותם גורמים, ניתן להעביר את הייצור של קוי מוצרים משמעותיים מן המפעל בירושלים למפעלים אחרים, מבלי צורך להשקיע משאבים רבים בבניה או הרחבה של המפעלים הללו, ובלבד שטבע תוותר על מוצרים אחרים, פחות רווחיים, המיוצרים במקומות הללו. "החסם היחיד, והוא לא חסם מאוד גדול, הוא להשיג רגולציה למוצרים הללו באתרי הייצור החדשים", הסביר אחד הגורמים.

"כבר לפני שנים היה ברור כי המפעלים בירושליים צריכים או לעבור אוטומציה מוחלטת, או שיש להכניס אליהם מוצרים חדשים", המשיך אותו גורם.

למפעלים בירושליים סמליות רבה עבור טבע. החברה הוקמה בירושליים, וכאשר נבחר אלי הורביץ לאיש השנה של "גלובס", ב-2011 לאחר מותו, אמר סמנכ"ל הכספים של טבע לשעבר, דן זיסקינד, כי המפעל בירושלים הוא המצבה האמיתית של הורביץ, וזאת בשל החשיבות של התעשייה הישראלית עבורו. המפעל אף נקרא על שמו.

גם לעיר ירושלים המפעל הזה קריטי. הוא מהווה את אחד העוגנים החשובים של פארק תעשיית הביומד בהר חוצבים, פארק אשר סומן כחלק משמעותי ממאמצי העיר להפוך את עצמה לבירת ביומד, במטרה לספק לתושבי העיר תעסוקה משמעותית ומודרנית. יצוין כי כבר כעת נעשים מאמצים על ידי עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים לאיתור הזדמנויות תעסוקה עבור המפוטרים, במפעלים האחרים בהר כגון מובילאיי, אומריקס, מדינול, בריינסוויי, איזון פארמה ואחרות.