העסקה שתשנה את ענף הפארם: ניו פארם עוברת לשופרסל

רמי שביט, שהקבוצה בבעלותו תרוויח 40 מיליון שקל מהמכירה: "שופרסל יתנו פייט רציני לסופר פארם" ■  כפי שנחשף אמש לראשונה באתר "גלובס", השלמת העסקה התאפשרה לאחר שסוכם כי רמי לוי יחליף את הסניף של שופרסל בקניון עזריאלי בחיפה

 איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`
איציק אברכהן, מנכל שופרסל / צלם: סיון פרג`

הושלם הפאזל של עולם רשתות הפארם החדש במשק: היום הושלמו עסקאות מכירת 11 סניפי ניו פארם לידי האחים ניסנוב בעסקת ניו פארם הקטנה, ורכישת רשת ניו פארם על ידי רשת הקמעונאות הגדולה במשק - שופרסל , שבניהולו של איציק אברכהן. שופרסל רכשה את ניו פארם מידי המשביר , שבשליטה ובניהול רמי שביט, בתמורה לכ-128 מיליון שקל. המשביר דיווחה היום כי היא צפויה להציג רווח הון של כ-40 מיליון שקל בעקבות המכירה.

כפי שנחשף אמש לראשונה באתר "גלובס", השלמת העסקה התאפשרה לאחר שסוכם כי רמי לוי יחליף את הסניף של שופרסל בקניון עזריאלי בחיפה. העברת הבעלות בסניף זה מידי שופרסל הייתה חלק מההתניות שקבעה הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, על מנת שעסקת ניו פארם תתאפשר.

על העיכוב בעסקה אמר היום רמי שביט מנכ"ל ובעלי קבוצת המשביר בשיחה עם "גלובס" כי "הסניף של שופרסל בחיפה היה אבן הנגף של העסקה. מעולם לא נעשתה עסקה כזו שמותנית הפוך". לדבריו, על אף ששופרסל פינתה את הסניף שלה כבר בתחילת החודש, כפי שדרשה הממונה על ההגבלים העסקיים עו"ד מיכל הלפרין, היא התעקשה שלא לאשר את העסקה באופן סופי עד אשר עזריאלי חתמה חוזה להפעלת הסניף מול רמי לוי. רק משנחתמה העסקה מול לוי, אושרה העסקה הגדולה בין השתיים.

שביט התייחס למגעים מול שופרסל, והוסיף כי על אף שהמגעים לעסקה נמשכו קרוב לשנה, והיו רצופים בתלאות משפטיות ועסקיות מדובר "מדבר בקונה נחוש ומכובד, שלא ממצמץ". לדבריו "שופרסל יתנו פייט רציני לסופר פארם, והם הולכים להשקיע בזה הרבה". עוד הוסיף שביט כי "שופרסל הוא גוף גדול וחזק מול הספקים ויש לו יכולת אדירה על השוק".

עוד קודם לכן השלימו הצדדים לעסקת ניו פארם את התנאי המרכזי שקבעה הממונה: מכירת 9 סניפים של ניו פארם לגורם שלישי. מי שרכשו את תשעת הסניפים הללו, ועוד שני סניפי ניו פארם באריאל ובאילת, הם האחים ניסנוב שמקימים רשת פארם חדשה: סמארט פארם. האחים ניסנוב לא מסתפקים בסניפים שרכשו מניו פארם וכבר נמצאים במהלך להוספת חמישה סניפים נוספים. לאחרונה חשפנו כי האחים ניסנוב מתעתדים למתג את הרשת החדשה שלהם בין היתר באמצעות הכנסת רופא לכל סניף, כך שהלקוחות יוכלו לקבל מרשמי רופא בסניפי הרשת ולא בקופות החולים.

שופרסל מדווחת היום כי ניו פארם מפעילה היום 63 סניפים "כאשר אחד מהם יועבר לידי הצד השלישי", וש"מתוכם 54 סניפי פארם בפורמט עשיר (שבעה מתוכם בזכייניות) ו-9 סניפי מדיקל המתמחים במתן שירותי רוקחות". מהנתונים שפורסמו עולה כי ניו פארם רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הכנסות של כ-510 מיליון שקל, קיטון של כ-6.5% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2016, תוך שהרווח הגולמי הצטמק בתקופה הזו בכ-5.3% לכ-142 מיליון שקל. בשורה התחתונה ניו פארם רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 הפסד לפני מס של כ-13 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד של קצת יותר מ-9 מיליון שקל שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.

ניו פארם תהפוך עתה לחלק מרשת הקמעונאות הגדולה בישראל שגם עבר בשנתיים האחרונות תכנית התייעלות מוצלחת בהובלתו של אברכהן, מה שעשוי לאפשר לה לצמוח ולהשתפר בשלל המדדים. ביחס לתוכניותיה לגבי רשת הפארם שרכשה פירטה שופרסל כי נכון להיום "עדיין אין לחברה אומדן השקעות בניו פארם, אך החברה צופה כי השקעות, ככל שתבוצענה, לא תהיינה בסכומים מהותיים לחברה". עוד ציינה רשת הקמעונאות הגדולה כי בכוונתה "להמשיך להפעיל ולפתח את ניו פארם במתכונתה הקיימת כרשת וכחברה נפרדת" ו"לשלב את רשת ניו פארם במועדון הלקוחות, מועדון כרטיסי האשראי ובמכירות האונליין שלה".

להחזקה של שופרסל ברשת פארם עשויה להיות השפעה דרמטית על השוק. אמנם כבר היום היא מחזיקה במחלקת טואלטיקה רחבה, אך להתרחבות הפיזית שלה ולכניסה לתחומים נוספים עשויות להביא שינוי בשוק הפארם בישראל. שוק זה נשלט כיום ביד רמה על ידי סופר פארם, שלה כ-240 סניפים והכנסות של 4.7 מיליארד שקל לשנה.