זינוק חד באלימות המילולית נגד התקשורת ברשתות החברתיות

לפי נתונים של קרן ברל כצנלסון, 61% מהשיח האלים כלפי התקשורת מגיע מפרופילים המזוהים עם הימין, 17% מפרופילים המזוהים עם השמאל

רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב
רביב דרוקר / צילום: איליה מלניקוב

עלייה חדה בהיקף האלימות המילולית שמופנית כלפי כלי תקשורת ועיתונאים ברשתות החברתיות ובתגובות באתרי האינטרנט - כך עולה מניתוח של קרן ברל כצנלסון וחברת ויגו במסגרת פרויקט "דו"ח השנאה". על פי הנתונים, בין נובמבר 2016 לאוקטובר 2017 נרשמו 42 אלף התבטאויות ותגובות אלימות כלפי כלי תקשורת ועיתונאים, לעומת 28 אלף תגובות כאלה שנה קודם לכן, ו-7,000 התבטאויות בלבד בתקופה המקבילה לפני שנתיים.

מניתוח ההתבטאויות האלימות כלפי כלי התקשורת עולה כי 6% מהשיח כולל קריאה מפורשת לאלימות ("צריך להרוג" "לשרוף" וכו'). 61% מהשיח האלים כלפי כלי התקשורת מגיע מפרופילים שעל פי הניתוח שנעשה (הרחבה בהמשך) מזוהים עם הימין, 17% מזוהים עם השמאל, והיתר מכאלה שלא נמצא להם זיהוי מובהק.

החודש שבו הגיעו ההתבטאויות האלימות כלפי התקשורת לשיא בשנה האחרונה הוא יולי שבמהלכו העלה נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו תמונה עם לוגואים של כלי תקשורת שונים (ערוץ 2, ערוץ 10, ynet, "הארץ" ואחרים) ומעליה כותרת גדולה שהגדירה אותם כפייק ניוז. באותו חודש נכתבו כ-5,000 פוסטים אלימים נגד התקשורת, ואלה היוו כ-8% מכלל השיח שעסק בנושא.

מספר הפוסטים האלימים נגד הכתבים
 מספר הפוסטים האלימים נגד הכתבים

"הסיפור פה הוא שזו לא תופעה שבאה מלמטה", אומרת ענת רוזיליו, מנהלת הזירה הציבורית של הקרן. "אפשר היה למסגר את זה בקלות תחת זה שהעם מאס בתקשורת, אבל זה לא נכון. תראה בכמה פוסטים שלו נתניהו מתעסק בתקשורת. זה עניין מכוון, מדובר כאן ברוח המפקד שבא ואומר: 'אני מזהה כאן אויבים'".

במסגרת הבדיקה נבחנו גם התגובות שלהם זכו ארבעה עיתונאים שעמדו במוקד של התרחשויות בתוקפה האחרונה: רביב דרוקר, אילנה דיין, אמנון אברמוביץ' וגיא פלג.

דרוקר מחדשות 10 הוא זה שמושך את כמות האש הרבה ביותר. על פי הממצאים, במהלך תקופת הבדיקה הופנו כלפיו או בעניינו 19 אלף תגובות אלימות - שמהוות יותר משליש מכלל השיח עליו - מהן מעל 6,000 תגובות היו כאלה שהוגדרו כקריאה לאלימות כלפיו. 77% מהשיח נגדו הגיע מפרופילים ימניים ורק כ-1% מפרופילים של אנשי שמאל.

דיין מקשת ספגה את עיקר המתקפה נגדה בתחילת התקופה, בנובמבר 2016, סביב תחקיר פתיחת העונה הקודמת והתגובה החריגה של נתניהו בעניינו. אצלה מדובר בלמעלה מ-11 אלף פוסטים ש-27% מהם סווגו כקריאה לאלימות. 73% מהשיח האלים נגדה הגיע מפרופילים המזוהים עם הימין, ו-4% מפרופילים המזוהים עם השמאל.

עוד על פי הניתוח, כלפי אברמוביץ' מחברת "החדשות" נרשמו 5,600 פוסטים אלימים בתקופת הבדיקה, 70% מהם הגיעו מפרופילים המזוהים עם הימין, וכ-30% מהם סווגו כקריאה לאלימות, ואצל עמיתו פלג נרשמו רק 2,000 פוסטים אלימים, אך אלה היוו קרוב לשליש מסך השיח שעסק בו. 60% מהפוסטים הללו הגיעו מפרופילים של אנשי ימין.

דו"ח השנאה הוא פלטפורמה טכנולוגית המנתחת בזמן אמת את השיח ברשתות החברתיות ובאתרים המרכזיים. מדובר בהליך המבוסס על בנק של למעלה מ-200 מילים וביטויים (כולל הטיות ושגיאות כתיב נפוצות), שבאמצעותו מנוטרים בכל רגע נתון כ-7 מיליון שיחות ברשת. הממצאים לגבי השיח האלים כלפי התקשורת וכלפי העיתונאים הספציפיים נעשה באמצעות ניתוח איכותני של הנתונים שהתקבלו בתקופות שצוינו.