אושר תזכיר החוק לרישום תלת-ממדי של בעלות בקרקע

ועדת השרים לחקיקה אישרה את התזכיר שנחשף ב"גלובס", ונועד לאפשר רישום זכויות מקרקעין בתת-קרקע ובגובה

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את תזכיר החוק לרישום תלת-ממדי של בעלות בקרקע. נזכיר כי הצעת החוק נחשפה לראשונה ב"גלובס" והיא מציעה לשנות את דרך הרישום הקיימת שתאפשר לראשונה גם רישום זכויות בתת הקרקע וברום השמיים. את תזכיר החוק הגישה שרת המשפטים אילת שקד.

התיקון לחוק נועד להגביר את יכולת הניצול של הקרקע באמצעות האפשרות להפרדת הבעלות במקרקעין לחלקות מרחביות (תלת-ממדיות) ובהן ניתן יהיה לבצע בנפרד עסקאות ולרשום זכויות, בשכבות השונות של הקרקע - תת הקרקע, פני הקרקע ומרחב הרום. במשרד המשפטים מציינים כי: "אין בהצעת החוק כדי לאפשר נטילת זכויות באופן לא רצוני היכן שלא ניתן היום להפקיע זכויות, ומבחינת דיני ההפקעות המצב יוותר על כנו".

המטרה של התיקון לחוק היא להתאים את הדין הקנייני לתכנון הדינמי הקיים היום המאפשר שימושי קרקע שונים בשכבות השונות של הקרקע, כדוגמת מנהרות תת קרקעיות וגשרים עיליים לתחבורה או לתשתיות, ולהתגבר על הקשיים הנוצרים בשל מגבלות המצב המשפטי הקיים, בו אין אפשרות לרשום זכויות בעלות בחלקים של שכבות קרקע שונות. בכך, מקווים במשרד המשפטים, יתאפשר ניצול יעיל יותר ומיטבי של הקרקע, באופן רב שכבתי.

בנוסף, בתזכיר החוק מוצע להגביל יצירה ורישום של חלקה תלת-ממדית על פי תכנית רק לייעודי קרקע שייקבעו בתקנות כמתאימים לרישום תלת-ממדי. תקנות אלה נועדו להתייחס למקרים שבהם יש צורך או הצדקה, מבחינת השימושים המתוכננים בקרקע, לרישום חלקה תלת-ממדית. כך, דירות שונות בבניין דירות לא יוכרו כיחידות תלת-ממדיות, וכללי ניהול הבית המשותף ימשיכו לחול במצב זה כפי שקיימים היום. למרות זאת, במקרים מתאימים, לא תהיה מניעה לרשום בחלקה תלת-ממדית בית משותף, או לנהל בה בית משותף שאינו רשום.

"היום התחלנו במהלך חשוב להסרת חסמים ובסיוע לטיפול במצוקת דיור ותכנון עומק של תשתיות תחבורה", כך אמרה היום שרת המשפטים איילת שקד. "מדינה קטנה עם משאבים מצומצמים צריכה לפעול ביצירתיות על מנת למצוא פתרונות נכונים".