חוששים ממעקב? אדוארד סנודן משיק אפליקציה נגד מרגלים

האפליקציה משתמשת בחיישני הטלפון כדי לזהות תנועה בחדר שבו נמצא המכשיר ■ כך יכולים משתמשיה לגלות אם מישהו נכנס אליו ללא ידיעתם, וחשוב עוד יותר - לזהות אם מישהו ניסה להשתמש במחשב הנמצא בחדר

אדוארד סנודן / צילום: רויטרס
אדוארד סנודן / צילום: רויטרס

הג'וב החדש של אדוארד סנודן: איש סוכנות הביון האמריקאית (NSA) לשעבר, שחשף את מבצע הריגול המקוון מעורר המחלוקת שלה, השיק בסוף השבוע אפליקציה בשם Haven ("מקלט"). האפליקציה, שמיועדת לאנדרואיד, משתמשת בחיישני הטלפון כדי לזהות תנועה בחדר שבו נמצא המכשיר. כך יכולים משתמשיה לגלות אם מישהו נכנס אליו ללא ידיעתם, וחשוב עוד יותר - לזהות אם מישהו ניסה להשתמש במחשב הנמצא בחדר.

לפי ההודעה שפרסם סנודן, הכלי מיועד לפעילי זכויות אדם ואקטיביסטים אחרים החוששים ממעקב. בשלב זה היא אינה זמינה בחנות האפליקציות גוגל פליי, אך אפשר להוריד גרסת בטא שלה מאתר הפרויקט (guardianproject.github.io/haven).

"דמיין שיש לך כלב שמירה שאתה יכול לקחת לכל חדר מלון, ולהשאיר אותו בחדר כשאתה לא שם", אמר סנודן, "הוא עד לכל דבר שקורה ומתעד אותו. הרעיון הוא לדאוג לכך שתוכל לבטוח במקומות שאתה משתכן בהם".

"חשבנו: 'האם יש דרך להשתמש בטלפון הסלולרי כמכשיר אבטחה'", הוסיף נייתן פריטאס, שותפו של סנודן ביצירת האפליקציה. "מה יקרה אם ניקח את כל טכנולוגיות המעקב המוטמנות בסמארטפונים, ונהפוך אותן על ראשן, כך שהן יצפו בדברים היקרים לך כשאתה לא נמצא?"

לצד סנודן עומדים מאחורי האפליקציה שני גופים - הקרן לעיתונות חופשית ופרויקט Guardian, מיזם קוד פתוח המתמחה באפליקציות מאובטחות - ונראה שמטרתו אידאולוגית ולא מסחרית. בסוכנות הידיעות AP דווח כי האפליקציה נתקלה בתגובות מעורבות ברשתות החברתיות: לצד משתמשים שהדגישו את חשיבות יכולות האבטחה שלה, היו גם מי שהביעו חוסר אמון במפתח המפורסם שלה.

סנודן מתגורר בימים אלה ברוסיה, שם קיבל מקלט מדיני מארצות הברית המבקשת להעמידו לדין. בעת עבודתו ב-NSA הוא הדליף ל"וושינגטון פוסט" ול"גרדיאן" כי הסוכנות מנהלת מעקב המוני ברשת אחר משתמשים מרחבי העולם, וזכתה בכך לשיתוף פעולה מצד כל חברות הטכנולוגיה הגדולות, ובהן גוגל, מיקרוסופט ואפל. התוכנית, שאושרה בידי הנשיא דאז אובמה, ספגה תגובות קשות עם פרסומה ב-2013 בגין הפגיעה בפרטיות הגולשים. מנגד, בקהיליית המודיעין האמריקאית מתייחסים לסנודן כבוגד שיש להעמיד למשפט.

כדי להפעיל את האפליקציה, נדרשים כמובן שני טלפונים: המשתמש מציב בחדרו את הטלפון שעליו היא מותקנת, ומקבל התראות למכשיר הראשי שלו על כל תנועה חשודה. היא מצלמת ומקליטה את החדר, ואף מבחינה בשינויים בתאורה. סנודן מבטיח עוד כי כל המידע המועבר למשתמש מוצפן, כך שהמעקב הנגדי שמספקת Haven לא יתגלה. לפי כתבה נרחבת שפורסמה על האפליקציה באתר The Verge, הוא עצמו אינו נושא טלפון סלולרי מאז שהתפוצצה פרשת ההדלפות.

בשנים האחרונות עולה המודעות לצורך בתקשורת דיגיטלית מוצפנת. ווטסאפ הוסיפה הצפנה מלאה לשיחות הנערכות דרכה, אפל נכנסה לעימות משפטי סביב הצפנת מכשירי האייפון החדשים, והפופולריות של אפליקציות כמו טלגרם או סיגנל - המתבססות על הבטחה לתקשורת מוגנת מפני גורמים עוינים ורשויות החוק - גואה. הדלפותיו של סנודן, במידה רבה, הן שהובילו להתחזקותו של הענף הזה.