לדור: חוק ההמלצות יהווה פגיעה בלתי נסבלת באיכות האכיפה

פרקליט המדינה לשעבר: "החוק יכשיל את השיח החיוני של הקשר בין התביעה לשוטרים" ■ "פרקליט מלווה אינו תחליף לחוקרים – זה קשקוש של ממש"

משה לדור / צילום: תמר מצפי
משה לדור / צילום: תמר מצפי

בזמן שהקואליציה ממשיכה לקדם בכנסת את חקיקתו של חוק ההמלצות, יוצא פרקליט המדינה לשעבר, עו"ד משה לדור, נגד החוק.

לדור דיבר בכנס החורף של התוכנית ללימודי משפט ושל בית הספר ללימודי משפט האקדמית נתניה ואמר כי "החוק הזה (חוק ההמלצות), אם יתקבל, יהווה פגיעה קשה ביותר, חמורה ובלתי נסבלת באיכות האכיפה של ישראל, בעיקר בתיקים משמעותיים - בין השאר שחיתות שלטונית".

נזכיר כי לפי הצעת חוק ההמלצות, המשטרה תחדל מהמנהג להעביר לפרקליטות בתום חקירה פלילית המלצות האם לדעתה יש להעמיד לדין את החשוד או החשודים שנחקרו על-ידה, והיא תעשה כן רק במקרים ספציפיים שבהם הדבר יידרש על-ידי היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה.

בדבריו היום (ד') טען לדור כי חוק כגון זה יפגע קשות ביכולת של מערכת האכיפה להתמודד עם תיקים מורכבים ורגישים. 

"קשקוש של ממש" 

פרקליט המדינה לשעבר התריע כי "החוק יכשיל את השיח החיוני של הקשר בין התביעה לשוטרים, החוקרים שגיבשו ואספו את חומר הראיות ומניחים בתום עבודתם בפני התביעה. סיעור המוחות בין שתי המערכות לא יכול להתקיים אם לא מונח בפני הפרקליטות (צוות פרקליטות וצוות חוקרים) נייר, אז הדיון כולו הופך לדל, חיוור ולא משמעותי.

"הם לא מבינים מה זה פרקליט מלווה? אין דבר כזה בחוק. מדובר בפרקליט מלווה את הנושא, לא מלווה את עשיית החוקרים בכל ימות השנה. לא שותף לכל מה שנאסף כלל. מלווה כגורם משפטי מקצועי שיופיע לימים בבית המשפט ומנחה בסוגיות מוגבלות ומצומצמות (ועיקריות) - רחוק ממעורבות כזאת שיכול להגיד שהוא מכיר את כל החומר. פרקליט מלווה אינו תחליף לחוקרים - זה קשקוש של ממש".

לדור ציין כי בישראל יש תהליכים משפטיים ארוכים ומיגעים שגוזלים זמן ממושך, כך שעד שמגיע עד תביעה לדוכן העדים, עוברות שנים. הליכי ביניים הם כמעט אינסופיים. "קריאת החומרים כולם על-ידי הפרקליט יאריך את הזמן עוד יותר. אילו שאלו כל אדם הגון מהו החוק שצריך לחוקק, הייתי מציע שאיש מקצוע בכל תחום חייב לסכם את עבודתם, בוודאי שחוקר.

"זהו נזק בלתי מתקבל על הדעת. מדוע מתעקשים על כך? עניין פוליטי? אליבי שניסו לקדם חוק מיותר ומסיק כל-כך ללא תועלת או דבר חיובי? אולי מפגן כוחנות?".

נזכיר כי גם פרקליט המדינה המכהן, עו"ד שי ניצן, והיועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, מתנגדים לחוק ההמלצות.