תביעת הדיבה של מני נפתלי תוקפא עד פברואר לבקשת היועמ"ש

(עדכון) - בית המשפט קבע בדיון כי שמיעת העדויות תעוכב על-מנת שלא לפגוע בשימועים לשרה נתניהו ולעזרא סיידוף

מני נפתלי לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור
מני נפתלי לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

היום (ה') אחר-הצהריים התקבלה בקשת נציג היועץ המשפטי לממשלה, באמצעות עו"ד אורי קידר, לדחיית המשך שמיעת העדויות בתביעת הדיבה שהגיש מני נפתלי, מחשש לפגיעה בראשוניות העדויות שיעלו באותו נושא בדיוק בהליך הפלילי המקביל: השימועים הקבועים לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, ולעזרא סיידוף, שעבד תחתיה במעון ראש הממשלה, ביחס להתנהלות המעון הרשמי. המשך שמיעת העדויות נקבע ל-15 בפברואר.

בין השאר נדחתה העדות שתוכננה להיום של עו"ד יוסי כהן, אחד הנתבעים בתביעת הדיבה שהגיש נפתלי ומייצגה של שרה נתניהו בהליך החקירה הפלילית שעוברת בפרשת המעונות, ושבידיו חומר החקירה לקראת השימוע הקבוע לשרה נתניהו בינואר. על-פי בקשת היועמ"ש אביחי מנדלבליט שהוגשה אמש - נתניהו עשויה להיות, בין מעורבים נוספים בפרשה, מזומנת שוב "להשלמות חקירה", ככל שיידרשו.

"בשלב הנוכחי אין לדעת האם בעקבות השימועים תתקבל החלטה על הגשת כתב אישום, סגירת תיק החקירה, או שמא יידרשו השלמות חקירה". נכתב בבקשה, אולם "ניהולם התקין של החקירה והמשפט הפלילי מחייבים כי גרסת הגורמים המעורבים בחקירה, בכל הנושא הקשור לחקירה, תישמע לראשונה בחדרי החקירה, ובהמשך - במסגרת ההליך הפלילי בפני בית המשפט. וזאת, בטרם גרסה זו תפורסם ברבים ותגיע לאוזני מי שעשוי להיקרא גם כן למתן עדות".

הדיון היום, שנקבע לשעה 11:30 בבית משפט השלום בהרצליה, יתקיים במעמד הצדדים כולם על-פי החלטת השופט, ביניהם פרקליט מטעם היועץ המשפטי לממשלה. הוא צפוי לטעון בפני בית המשפט כי עיכוב המשך שמיעת העדויות וההוכחות האחרות בתיק נחוץ בכדי להיערך להצטרפותו כצד במשפט ולבצע בחינה מתאימה של הסוגיה - בין השאר לבחון את שאלת הגשת בקשה נוספת לעיכוב ההליכים בתיק, והפעם עד לאחר התקיימות השימועים לשרה נתניהו ולעזרא סיידוף. אם ייעתר בית המשפט לבקשה - יועברו לעיון נציג היועץ כל כתבי הטענות, הפרוטוקולים והעדויות שנשמעו עד כה בתיק.

ההערכה היא כי הנתבעים צפויים לטעון היום כי אין משמעות לעיכוב ההליכים, נוכח העובדה שבקשת היועמ"ש מוגשת אחרי ששלב ההוכחות החל, ובמסגרתו כבר נשמעה עדות עזרא סיידוף, שכאמור זומן לשימוע, וכנגדו המלצה להעמיד לדין, וכן נשמעה עדות מני נפתלי.

ביום שלישי האחרון עלה מעדותו של נפתלי, המשמש דמות מפתח בהליך הפלילי המקביל, כי זייף חשבוניות בהוראת סיידוף ולבקשת שרה נתניהו. בתוך כך נודע ל"גלובס" כי בעדותו של נפתלי מאתמול (ד') הוא אישר כי הוצאות מעון ראש הממשלה עלו בתקופתו, וכי הוא שפנה למבקר המדינה על-מנת לחקור את אי-הסדרים לכאורה שבמעון.

עו"ד דן חי, המייצג את נפתלי, מסר כי "ההחלטה של היועץ המשפטי להתייצב בהליך מראה עד כמה חמורים האירועים שאירעו במעון ראש הממשלה בתקופת מני נפתלי, ועד כמה למני לא הייתה כל השפעה עליהם. יתרה מזו, יש בכך כדי להראות עד כמה מגוחכת הייתה ההאשמה שטענו ביחס אליו, שהוא היה אחראי להוצאות המעון".

היועץ הגיש את בקשתו לעיכוב ההליכים, בה מפורטים החשדות נגד אשת ראש הממשלה וסיידוף, באמצעות עו"ד אורי קידר, מנהל המחלקה לעניינים מנהליים בפרקליטות מחוז מרכז, ואת הודעת התייצבותו בתיק באמצעות פרקליט המדינה שי ניצן, "לאחר שראיתי כי זכות של מדינת ישראל או עניין ציבורי עלולים להיות מושפעים או כרוכים בהליך".

נפתלי הגיש את תביעת הלשון הרע נגד עו"ד יוסי כהן, עו"ד דוד שמרון, עו"ד שולי אשבול, ניר חפץ ותנועת הליכוד, בטענה ללשון הרע בפרסומי הנתבעים אודות דוח מבקר המדינה על הוצאות מעון ראש הממשלה - בכך שהתייחסו לכאורה לנפתלי כמי ש"ניפח ארוחות" בעת שימש כאב הבית במעון ראש הממשלה. 

מהפרקליטות נמסר כי היא איננה צד לתביעת הדיבה של  מני נפתלי, ומשכך אין לה מידע על דברים שנאמרו על-ידי עדים ומעורבים שונים במסגרתו. "הבוקר, במסגרת הדיון בבקשת הפרקליטות לעכב את ההליך על-מנת שלא להפריע לניהול התקין של השימוע הפלילי, אמר נציג הפרקליטות כי אחד הטעמים לבקשה לעכב ההליך היא שהמשך ניהול תיק הדיבה האזרחי עלול לגרום לכך שיהיה צורך לחזור באמצעות המשטרה לכל מיני עדים ומעורבים בגלל דברים שייאמרו, וזאת בעוד ההליך הפלילי עודנו מתנהל ומצוי בשלבי שימוע". הבקשה לעכב ההליך, הודגש, נובעת "לא מדברים שמי מהעדים אמר בהליך האזרחי - אלא מתוך כוונה למנוע שמיעת עדויות נוספות".