סיכום 2017 | ממחיקות כואבות ועד נסיקה של יותר מ-70%

שני מדדים בדרום אמריקה אחראים לנקודות הקיצון של התשואות בשנה החולפת ■ שלוש מדינות מבריה"מ לשעבר רשמו תשואות של בין 36% ל-68% ■ מונטנגרו, בוסניה וקרואטיה בלטו בנפילות

בורסת קהיר / צילום: רויטרס
בורסת קהיר / צילום: רויטרס

שנת 2017 הייתה עוד שנה חיובית בשוקי ההון העולמיים הבולטים. לקראת סיום השנה נסחרים המדדים המובילים בארה"ב ברמות הקרובות לשיא, אחרי שרשמו תשואות דו-ספרתיות בשנה האחרונה, ונדמה שהשווקים הציגו חסינות גם על רקע אירועים בעלי פוטנציאל שלילי, כמו למשל התוקפנות הצפון קוריאנית, החששות לקראת מערכת הבחירות בצרפת, תחילת השיחות על הברקזיט, נזקי ההוריקנים "הארווי" ו"אירמה" בארה"ב והאפשרות של פרישת קטלוניה מספרד. במקביל לשוק השורי בארה"ב, גם המדדים המובילים במדינות אחרות, כמו יפן, גרמניה וצרפת, הניבו למשקיעים בהם עליות של למעלה מ-10% בשנת 2017.

עם זאת, כמו בכל שנה, היו גם מדדים שהניבו למשקיעים בהם תשואות הרבה פחות חיוביות. בראשם עומד ב-2017 המדד המוביל של ונצואלה, שמחק למשקיעים כמעט את כל השקעתם.

96% זוהי הירידה שנרשמה במדד המוביל של ונצואלה, IBC Caracas, במהלך השנה החולפת (כל הנתונים בכתבה נכונים ל-22 בדצמבר).

זאת, על רקע צניחת ערכו של המטבע המקומי, בוליבאר, ביחס לדולר האמריקאי. הנפילה השנה מגיעה אחרי כמה שנים של תשואות חיוביות במיוחד במדד, לרוב ללא קשר למציאות הכלכלית. אולם ב-2017, הסחרור הכלכלי והפוליטי שעובר על המדינה הדרום אמריקאית, והאינפלציה הגבוהה, הגיעו לממדים של אסון הומניטרי, ותמונות מוונצואלה מציגות אזרחים עומדים בתורים ארוכים לבתי תמחוי.

ביולי האחרון הטילה ארה"ב סנקציות על נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, ואמרה כי ממשלתו פגעה בזכויות האדם וארגנה הצבעה לא חוקית, שנועדה לקדם את כינונו של משטר אוטוריטרי.

נכסיו של מדורו בארה"ב הוקפאו, לאחר שוונצואלה טענה כי אזרחי המדינה הצביעו בעד חוקה לאומית חדשה - אך אזרחים רבים במדינה גינו את הבחירות, ובמדינות אחרות נטען כי השלטון השתמש באלימות, בדיכוי ובשחיתות כדי להפחיד את מתנגדיו.

כלכלת ונצואלה תלויה מאוד בייצור הנפט, שאחראי לכמחצית מהכנסות המדינה.

ב-2016 הסתכמה האינפלציה בוונצואלה ב-720%, ובנובמבר האחרון דובר על אינפלציה של למעלה מ-4,000%.

71% גם התשואה הגבוהה ביותר ב-2017 מגיעה ממדינה באמריקה הלטינית. המדד המוביל בארגנטינה, Merval, עלה ב-71% בשנה האחרונה, אחרי שנה חיובית עם תשואה דו-ספרתית גם ב-2016. נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי - שנכנס לתפקיד לפני כשנתיים לאחר כהונה שנויה במחלוקת של הנשיאה כרסיטינה קירשנר, שלימים הואשמה בשחיתות - מוביל רפורמות כלכליות במטרה להפחית את החוב של ארגנטינה, אך לא הכול הולך חלק, והוא נתקל בקשיים מול האופוזיציה.

בריאיון שנתן לבלומברג לפני כחודשיים אמר מאקרי, כי חלה תפנית חיובית בכלכלת המדינה, וכי לראשונה זה שנים, האינפלציה עשויה לרדת לשיעור חד-ספרתי (ב-2016, שיעור האינפלציה עמד על 42%). בין המניות הבולטות במדד Merval ניתן לציין את הבנק Grupo Financiero Galicia, שמנייתו זינקה ב-160% השנה ואת חברת התקשורת Telecom Argentina שעלתה ב-114%.

68% זו העלייה שרשם מדד UX האוקראיני ב-2017, למרות המשך המתיחות מול השכנה החזקה רוסיה, שבעבר הייתה שותפת הסחר הגדולה ביותר של אוקראינה (כיום מחליף את מקומה האיחוד האירופי). הצפי הוא שכלכלת אוקראינה תצמח השנה ב-2%, אחרי צמיחה של 2.3% בשנת 2016 ולאחר התכווצות של 9.8% ב-2015.

מדינה נוספת מבריה"מ לשעבר, שהציגה בשנת 2017 תשואה חיובית מכובדת למשקיעים בה, היא קזחסטן: המדד המוביל במדינה, KASE, עלה בשנה זו ב-56%. בשנים קודמות סבלה כלכלת המדינה מהירידה בכלכלת רוסיה השכנה ומירידה במחירי הסחורות הגלובליות, אך היא המשיכה להציג צמיחה, גם אם נמוכה יחסית (1.1% ב-2016, אחרי 1.2% ב-2015). בבנק העולמי העריכו לפני כמה חודשים שכלכלת המדינה הגיעה לתחתית, ושהצמיחה בה תואץ השנה בזכות עליית מחירי הנפט והגידול בתפוקה.

עוד מדינה מבריה"מ לשעבר, שהבורסה בה גאתה השנה, היא לטביה, עם עלייה של 36% במדד המוביל OMX Riga. ברוסיה, אגב, נרשמה ב-2017 תשואה שלילית של 5.8% במדד MICEX.

17% היא התשואה השלילית שהציגו השנה שתי בורסות ביבשת אסיה. אחרי התשואה השלילית של ונצואלה, זו התשואה החלשה ביותר שנרשמה ב-2017. מדובר על המדד המוביל KSE 100 בפקיסטן והמדד המוביל QE בקטאר.

קטאר, מדינה קטנה במפרץ הפרסי, הסתכסכה השנה עם שכנותיה: ערב הסעודית, איחוד הנסיכויות הערביות, בחריין ומצרים ניתקו בחודש יוני את הקשרים הדיפלומטיים שלהן איתה, וסגרו את גבולותיהן בפניה. המדינות המחרימות האשימו שקטאר מתערבת בענייניהן ונותנת מקלט לטרוריסטים.

המשבר שאליו נקלעה קטאר הוביל את קרן ההשקעות הריבונית של המדינה לממש נכסים, והיא מכרה, למשל, מניות בחברת התכשיטים טיפאני תמורת למעלה מ-400 מיליון דולר בספטמבר.

בכתבה שפורסמה בבלומברג לפני כמה ימים, נכתב כי "לאחר האנדרלמוסיה הפוליטית, מניות קטאריות פותחות את שנת 2018 במחירים הזולים ביותר ביחס לחברות דומות בשווקים מתעוררים אחרים".

8%-17% אלה הירידות שרשמו המדדים המובילים בשלוש מדינות שכנות, שהיו בעבר חלק ממדינה אחת, יוגוסלביה. במונטנגרו נפל המדד MONEX 20 ב-14%, בבוסניה איבד מדד SASX 10 17%, ובקרואטיה מדד CROBEX איבד מערכו 8%.

קרואטיה, בניגוד לשתיים האחרות, היא חברה באיחוד האירופי, ובאתר האיחוד האירופי פורסמו הערכות כלכליות של כלכלני הנציבות האירופית, שלפיהן הצמיחה במדינה צפויה להישאר חסונה ונרחבת ב-2017.

"עם זאת, הפעילות הכלכלית צפויה לאבד חלק מהמומנטום בשנתיים הקרובות, והיקף התמ"ג יחזור רק ב-2019 לרמות של טרום המשבר", נכתב שם.

להערכתם שיעור האינפלציה צפוי לרדת, והחוב הממשלתי יישאר יציב. שיעור הצמיחה הצפוי ב-2017 בכלכלת קרואטיה הוא 3.2% והאינפלציה היא 1.3%, לאחר אינפלציה שלילית של 0.6% בשנה שעברה.

53% היא התשואה החיובית שהשיג מי שהשקיע במדד המוביל של הבורסה של גאנה, GSE Composite. מדד אפריקאי נוסף שהשיג בשנה האחרונה תשואה חיובית דו-ספרתית הוא המדד EGX 30 של הבורסה המצרית, אשר עלה ב-20% במהלך שנת 2017.

המגזרים שבלטו: קצר בתקשורת, שיאים במידע

השקעה במניות מגזר הטלקום הייתה ההשקעה הגרועה ביותר בשנת 2017, כך על פי נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות האמריקאית Fidelity, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P 500. מי שהשקיע במדדי מגזר הטלקום רשם בסוף השנה תשואה שלילית של כ-6%. גם מגזר האנרגיה אכזב, עם תשואה שלילית בגובה 5%.

לעומת זאת, כל שאר הסקטורים רשמו תשואות חיוביות, שנעו בין 6% ל-38%. התשואה הטובה ביותר בשנת 2017 הגיעה ממגזר טכנולוגיית המידע (IT), שהניב תשואה חיובית של 38%, ואחריו ברשימה מגזר הצרכנות המחזורית (Consumer Discretionary) עם תשואה של כ-22%. חומרי הגלם הביאו בשנה האחרונה תשואה של 21% ותשואה דומה הניב גם המגזר הפיננסי.

עוד שלושה מגזרים שרשמו תשואות חיוביות בשיעור דו-ספרתי ב-2017 הם מגזר הבריאות, עם תשואה של 20%, מגזר התעשייה עם 18% ומגזר הצרכנות הבסיסית (Consumer Staples), עם 10%. מגזר התשתיות ומגזר הנדל"ן סוגרים את רשימת התשואות החיוביות עם 8% ו-6%, בהתאמה.

סיכום תשואות 2017
 סיכום תשואות 2017