סופר-פארם מצטרפת כשותפה באקסלרטור SigmaLabs

רשת הפארם מחפשת מיזמים שישלבו בין חוויית הקנייה בסניפים לאונליין, ישדרגו את בית המרקחת או יתאימו גווני איפור וצבעי שיער בתחום הקוסמטיקה ■ תשקיע עשרות מיליוני שקלים בסטארט-אפים ותיכנס לשותפות באקסלרטור כדי לבדוק מוצרים פוטנציאליים להשקעה

סופר פארם / צילום:תמר מצפי
סופר פארם / צילום:תמר מצפי

ענף הקמעונאות נמצא בתקופה של מהפכות, והוא נאלץ להמציא את עצמו מחדש בין התחרות העזה על המחיר ועל חוויית הקנייה, כשבעורפו נושף האונליין, והצורך להתמודד עם שינויים רגולטוריים ועליית שכר המינימום, לצד האפשרות שאמזון תיכנס לישראל. על רקע ההתפתחויות הללו, רשת הפארם, שבשליטתו של ליאון קופלר ובניהולו של ניצן לביא, מצטרפת כשותפה לאקסלרטור SigmaLabs במטרה לאתר סטארט-אפים בתחומי הקמעונאות והלייף סטייל - כך נודע ל"גלובס". סופר-פארם מתכוונת להשקיע בתחום עשרות מיליוני שקלים.

האקסלרטור סיגמה לאבס מפעיל תוכנית פרו-בונו במטרה לסייע לחברות סטארט-אפ ישראליות בשלבים מוקדמים להאיץ את פיתוח ובניית החברה, ולהכין אותן להשקעה ומכירות לא בעבור נתח מהחברה. הוא נוסד לפני כשנתיים על-ידי קרן אנטרי קפיטל ויאהו, ועד כה הצטרפו אליו לאומי קארד ואמזון שירותי ענן כשותפות.

השקעות בסטארט-אפים עדיין רחוקות מלאפיין את חברות הקמעונאות, אולם נראה שחל שינוי בהיבט זה, והשקעתה של סופר-פארם מתווספת להשקעה של חברת המזון השנייה בגודלה, שטראוס, בחממת פוד-טק במיזם משותף עם הרשות לחדשנות של משרד הכלכלה.

מה מחפשת סופר-פארם בשוק הסטארט-אפ? כיוון אחד הוא שילוב בין החוויה הקמעונאית בסניפים הפיזיים לחוויה הדיגיטלית באונליין. "אביזרים שעוזרים לבחור את המוצר הנכון באמצעות יותר מידע, משהו שישדרג את הקנייה בסניף או באונליין ויהפוך אותה לחווייתית מעבר לפרקטי", משיב עופר לוי, סמנכ"ל שיווק וסחר בסופר-פארם.

כיווון אחר שמחפשת רשת הפארם הגדולה בישראל הוא תחום הבריאות, ובפרט משהו שישדרג את חוויית בית המרקחת באמצעות כל מיני בדיקות שנעשות בקופות חולים - פיתוחים כמו בדיקת דם בלי להוציא דם אמיתי שכבר קיימת בעולם, ודילוג על התור באמצעות מכשירים דיגיטליים. התחום השלישי הוא היופי והקוסמטיקה, פיתוחים שיתאימו גוונים של איפור וצבעי שיער, בעיקר בחיבור של העולם הדיגיטלי והעולם הקמעונאי.

אין זו הפעם הראשונה שסופר-פארם מנסה לשכלל את חוויית הקנייה שלה, בעבר קיימה פיילוט של עגלות חכמות תחת השם ג'יני, שלא צלח. "זה לא היה מספיק ידידותי לצרכן", אומר לוי, ומוסיף כי היא צפויה להכניס לשימוש בעתיד הקרוב קופות אוטומטיות.

באקסלרטור היא רואה מהלך אסטרטגי ומתכוונת להשקיע בו עשרות מיליוני שקלים, כחלק מהמגמה העולמית. "אני מאמין שנראה את זה יותר ויותר. יש מגמה עולמית של קמעונאים שמנסים להתחבר לחדשנות וספציפית לעולם הדיגיטלי. קמעונאים מכל העולם שולחים לפה אנשים", אומר לוי.

עם זאת, רוב הסטארט-אפים בישראל מכוונים לקמעונאיות בעולם, מכיוון שהשוק בישראל נתפס בעיניהם כקטן. "במקרה שלנו אנחנו יודעים שלא מעט סטארט-אפים רואים בסופר-פארם דראגסטור בינלאומי, ויכולת צמיחה באמצעות הפעילות שלנו בסין", הוא מוסיף.

סופר-פארם, שמבחינות רבות כבר הגיעה למיצוי הצמיחה שלה בשוק המקומי, בוחנת אמצעים שונים להרחיב את פעילותה בישראל ובעולם, בעיקר על רקע התחרות העזה והגוברת בשוק הפארם. לפני כשלושה חודשים נודע כי סופר-פארם מנהלת מגעים עם קרן CVC למכירת 40% מהמניות. העסקה התפוצצה בסופו של דבר על רקע אי הסכמות בין השתיים בנוגע לרמת המעורבות והניהול של הקרן בחברה.

2018 צפויה להיות שנה מאתגרת עבור סופר-פארם. בין היתר היא תתמודד עם כניסתה של שופרסל לתחום הפארם באמצעות ניו-פארם בעודה נמצאת בחזית מול שר הכלכלה אלי כהן, הפועל להורדת המחירים בתחום הטואלטיקה, הוויטמינים והתרופות ללא מרשם. "סופר-פארם כל הזמן מחפשת משהו אחר", אומר לוי. "התחרות קשה, ותמשיך להיות קשה. כבר היום שופרסל מתחרה, וגם רשתות המזון האחרות וקופות החולים", הוא מוסיף.

רק השבוע דיווחנו על שני צעדים שסופר-פארם עושה, האחד של התייעלות - פיטורים של מאות דיילות במחלקות הקוסמטיקה. הצמצום אמנם כואב, אך הוא מתבקש מבחינת סופר-פארם, והשינויים בשוק שמתרחשים סביבה. הצד השני הוא הרחבת הפעילות - סופר-פארם מעוניינת לרכוש את הפעילות של מפעל טבע הכנות רוקחיות באשדוד, שסינגרטי עם הפעילות שקיימת לה היום במעבדת הרוקחות תחת סופר-פארם פרופשיונל, שמכינה תרופות לפי מרשם רופא שמיועדות לצרכן הסופי. אל שני המהלכים האלה, ואל השקת פעילות האונליין של הקבוצה לאחרונה, מצטרף המהלך הנוכחי, שמוכיח שבסופר-פארם עדיין חושבים כמובילי שוק שמנסים להוביל את הצעד הבא.

אקסלרטור SigmaLabs

הקמה: אוקטובר 2015

מייסדים: אנטרי קפיטל ויאהו

שותפים נוספים: אמזון ולאומי קארד

מנכ"לית: תאיר קובלסקי

פעילות: סיוע פרו-בונו לסטארט-אפים ישראליים. האקסלרטור נמצא בעיצומו של המחזור השישי עם 89% אחוזי הצלחה בגיוס הון ו-90% חברות פעילות שמגייסות עובדים