חוק המרכולים: הקואליציה חוששת שלא תצליח להשיג רוב

יו"ר הקואליציה החדש, ח"כ דוד אמסלם, חושש שמא לא יוכל להשיג את הרוב הפרלמנטרי הדרוש להעברת החוק השנוי במחלוקת, בהתחשב בסירובם של חברי "ישראל ביתנו" להצביע עם הקואליציה

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ניסיון למציאת פתרון למחלוקת חוק המרכולים בפורום ראשי הקואליציה, בינתיים ללא הצלחה.

החוק, המקנה סמכות חדשה לשר הפנים לפסול חוקי עזר עירוניים בהם אושרה פתיחת עסקי מרכול, פיצוציה, חנויות נוחות וקיוסקים בשבתות עלה היום לדיון בפורום ראשי הקואליציה. יו"ר הקואליציה דוד אמסלם חושש שלא יוכל להשיג את הרוב הדרוש. החוק נידון ביום ה' בועדת הפנים בראשות אמסלם, והוכן לקריאה שנייה ושלישית.

ש"ס ויהדות התורה ציינו שישארו חלק מן הקואליציה - אחרי התפטרות ליצמן מתפקיד שר הבריאות - ובלבד שהחוק הזה יעבור. אך למרות ההסכמות שהגיעו ליצמן ודרעי עם נתניהו סביב ימי פרישת ליצמן, מיהר שר הבטחון אביגדור ליברמן להבהיר, שבהסכם הקואליציוני עמו מוקנית לו זכות להתנגד לשינויים בנושאים דת ומדינה - וכי הוא יצביע נגד החוק הזה בכל אחת מן הקריאות.

כעת, מסתבר שללא הקולות של ישראל ביתנו, וגם עם היעדרו של השר דוד אזולאי (שאינו נמצא בכנסת כיוון שהוא חולה) - לא ניתן להעביר את החוק הזה.

במהלך פגישת ראשי הקואליציה ניסה השר יריב לוין להניח מספר אופציות לחקיקה, בין השאר לצמצם את תחולת החוק, כך שיחול רק על פיצוציות ועסקים קטנים ולא על מרכולים הפועלים בערים. בשבועות האחרונים פועלים ראשי ערים ברחבי המדינה לזרז חקיקת חוקי עזר, כדי לנסות להחריגם מן החקיקה החדשה בתקווה שטענת אי-שוויון תעמוד להם בפני בג"ץ.

יואל חסון: יש איתנו ח"כים נוספים מן הקואליציה, מעבר לישראל ביתנו

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון אמר היום בתגובה על חוק המרכולים, שהמחנה הציוני תמשיך לפעול ב"יד קשה נגד החוק. נעכב ונכשיל את החוק המיותר ע"י תיאום מוחלט עם כל סיעות האופוזיציה לגביי סדרי הדיון וההסתייגויות שיוגשו. לשמחתנו, יש ח"כים נוספים מהקואליציה, מעבר לח"כים של ישראל ביתנו, שאנו במגעים איתם. חברי כנסת שלא מעוניינים להצביע בעד חוק המרכולים ואף מעוניינים להצביע נגדו. ח"כים אלו, מתכננים לתמוך בחלק מההסתיגויות שהוגשו ע"י האופוזיציה ובכך יסייעו לנו במאבק לשנות את פני החוק המוצע ואף להסירו כלל".

בתגובה לוויכוח הפנים קואליציוני על חוק המשברים אמרה גם ח"כ תמי זנדברג (מרצ): "החוק הזה הוא לא יותר מקומבינה פוליטית שנועדה לשמר את הקואליציה - על הגב של הציבור החילוני בישראל. נמאס לנו מהאיומים של החרדים, הגיע הזמן שבאמת נלך לבחירות וניפטר מהקואליציה המושחתת הזאת".