מבקר המדינה חוקר את הליך מינוי מנכ"ל המל"ג

חברים במל"ג מבקרים את ועדת האיתור וטוענים בין היתר: התפקיד הוצע לסגן נשיא הטכניון מתניהו אנגלמן באופן לא תקין ■ המל"ג: ועדת האיתור רשאית להציע לכל אדם שלדעתה מתאים להגיש מועמדות

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

מבקר המדינה פתח בחקירה על המתרחש לאחרונה במועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), שבראשה עומד שר החינוך נפתלי בנט. חוקרי המבקר בקשו לקבל מסמכים פנימיים הקשורים להליך מינוי מנכ"ל חדש למל"ג, משרה שאינה מאוישת מזה ארבעה חודשים, ולאופן שבו טופלה שאלת ניגוד העניינים של המנכ"ל היוצא של המל"ג, גדי פרנק - כך נודע ל"גלובס".

חברים במל"ג טוענים כי ההליך כולו נעשה באופן לא תקין, וכי לאחרונה הוצע התפקיד למתניהו אנגלמן, המשנה לנשיא ומנכ"ל הטכניון, באופן הפוגע בעקרונות המכרז.

המל"ג, יחד עם הות"ת (ועדה לתכנון ותקצוב במסגרת המל"ג, הוועדה החשובה ביותר במל"ג), מנהלים תקציב של כ-12 מיליארד שקל ב-60 מוסדות אקדמיים. המל"ג פועלת מאז חודש אוקטובר ללא מנכ"ל. בישיבת המל"ג האחרונה, בסוף דצמבר, נמסר דיווח לפיו מקווים להכריז על מנכ"ל חדש עד סוף ינואר 2018. על הבעיות העיקריות בבחירת מנכ"ל חדש דווחו לראשונה ב"גלובס" על ידי עמירם ברקת ("המל"ג מחפשת מנכ"ל: 40 מועמדים - ואף מועמד מוסכם").

צינון פנימי למנכ"ל

מבקר המדינה ביקש לקבל פרוטוקולים של ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל חדש למל"ג. זאת, לאור טענות לטיפול לקוי בהערכת המועמדים וכישוריהם, עובר להחלטה על המועמדים שעברו סינון אחרון. המבקר קיבל מסמכים, שחלקם, כך אומר בכיר המכיר את הפרשה, בכתב-יד.

כמו כן, המבקר בודק את ההליך של קביעת "צינון פנימי" למנכ"ל היוצא של המל"ג ב-8 השנים האחרונות, גדי פרנק. במארס הודיע פרנק על סיום תפקידו בחודש ספטמבר ועל חזרתו לאוניברסיטת ת"א לתפקיד מנכ"ל האוניברסיטה. בכך נוצרה בעיית ניגוד עניינים בהמשך תפקודו של פרנק במל"ג עד פרישתו, שהצריכה אישור של ועדה לאישור "צינון פנימי". המבקר בודק, האם הרכב הוועדה היה על פי דין, מדוע לא שותפו בוועדה לקביעת הצינון גם חברים חיצוניים למל"ג, ומה הייתה חוות הדעת של היועמ"ש הפנימית של המל"ג, עו"ד יעל טור כספא, שהייתה מקורבת לפרנק.

ועדת האיתור אמורה להציג לשר בנט את המועמדים המועדפים לתפקיד מנכ"ל המל"ג, מבין כ-40 מועמדים. בוועדת האיתור שבעה חברים: היו"ר פרופ' יפה זילברשץ, לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן ומשנה לנשיא אוניברסיטת בר-אילן, שהיא יו"ר הות"ת; סגן יו"ר המל"ג אידו פרלמן, פרופסור אמריטוס בפקולטה לרפואה בטכניון; מנכ"ל האוניברסיטה העברית לשעבר משה ויגדור; פרופ' מונא מארון מאוניברסיטת חיפה. נציגי הציבור בוועדה הם עו"ד שרית דנה שהיתה המשנה ליועמ"ש; מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר אייל גבאי, והשופטת בדימוס שרה פריש.

בשלב הראשון של עבודת ועדת האיתור הסתמנו 3 מועמדים: יובל אלגרבלי, שירה לב-עמי ומשה שמעוני.

אלגרבלי הוא סמנכ"ל פיתוח בחברה משפחתית העוסקת בייצור תרופות, ובעברו שימש עוזר של הממונה על התקציבים במשרד האוצר. הוא זכה להמלצה של פרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה יו"ר ות"ת.

שירה לב-עמי היא מנהלת אגף מערכות המידע במשרד הבריאות ועבדה בקרן רוטשילד שהקימה את האוניברסיטה הפתוחה.

שמעוני היה מנכ"ל משרד הדתות, סמנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל קמפוס ירושלים של הקריה האקדמית אונו ויו"ר הקמפוסים החרדיים של הקריה האקדמית אונו. לשמעוני יש ייחוס נוסף: הוא נשוי לבתה של עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף, שהקימה את המכללה החרדית הראשונה. בחוגים הדתיים טורחים לציין בלשון המעטה, שבר שלום איננה מהחביבות על יו"ר ועדת האיתור פרופ' זילברשץ.

אנשי המל"ג בוועדת האיתור תמכו באלגרבלי ולב-עמי. נציגי הציבור בוועדה טענו, כי יש בעיה בכישוריהם ועמידתם בתנאי הסף של היכרות עמוקה עם מערכת ההשכלה הגבוהה, ולדעתם כישוריו של שמעוני עדיפים.

בישיבת המל"ג בסוף אוקטובר נמסר לנוכחים על-ידי סגן יור המל"ג פרלמן כי עדיין לא נמצא מועמד מתאים. חילוקי הדעות בוועדת האיתור לא היו ידועים. חברים בוועדה טוענים שמדובר בדיווח לא נכון, שנמסר באופן הזה כדי להסתיר את חילוקי הדעות שהתגלעו בוועדה על כישורי המועמדים.

מי לא הוזמן?

בשלב זה, בעקבות תלונות של מועמדים ובעיקר של ד"ר אילן רחימי מהקריה האקדמית אונו, התגלה שלפחות 10 מועמדים עם כישורים ראויים כלל לא הוזמנו לשלב הראיונות. המל"ג נאלץ לפתוח את תהליך בחירת המנכ"ל ולהאריך את המועד הקובע לבחינת המועמדים ב-3 חודשים, עד אמצע דצמבר 2017.

חברים במל"ג טוענים כי לפני סגירת רשימת המועמדים, זילברשץ ופרלמן נפגשו עם משנה לנשיא ומנכ"ל הטכניון, מתניהו אנגלמן, הזמינו אותו להציג מועמדות במכרז ולמעשה נתנו לו להבין כי יזכה בתפקיד. לדברי חברים במל"ג, יש בכך משום פגיעה בעקרונות המכרז ובמתמודדים האחרים. אנגלמן סירב להגיב לשאלות "גלובס".

במכתב שחברי מל"ג שלחו לשר החינוך לפני כחודש על אי מינוי מנכ"ל, נכתב בין היתר כי "מזה כחודשיים פועלת המל"ג/ות"ת ללא מנכ"ל למרות שהמנכ"ל היוצא הודיע בעוד מועד על פרישתו. נוכח חשיבות המנוי לתפקוד התקין של גופים אלה ראוי שיימסר לנו דיווח על תהליך האיתור ועל העיכוב".

המל"ג: המשרה לא הובטחה לאף מועמד

מהמל"ג נמסר בתגובה: "ועדת האיתור טרם סיימה את עבודתה ועל כן לא הוגשו המלצותיה לשר. בקרוב תתכנס הוועדה לדון בכל המועמדים. בהתאם להנחיות המקובלות, רשאים חברי ועדת האיתור לפנות מיוזמתם לכל אדם שלדעתם מתאים לתפקיד ולהציע לו להגיש מועמדות. מיותר לציין כי המשרה לא הובטחה לאף מועמד. יודגש כי המל"ג פועלת בשיתוף פעולה מלא בכל נושא עם משרד מבקר המדינה, כך גם בעניין זה.

"החוק המתייחס לצינון לאחר פרישה אינו חל על עובדי המל"ג. עם זאת, מרגע שעלתה אפשרות למועמדות מנכ"ל מל"ג לתפקיד מנכ"ל אוניברסיטת ת"א, הוצף ונבחן גם נושא הצינון. הנושא הובא לדיון בפני ועדת ההיתרים שהחליטה על צינון של 8 חודשים, שבחלקו יהיה צינון פנימי. במסגרת כך, נקבע כי מנכ"ל מל"ג ימנע ממעורבות בנושאים הקשורים לאוניברסיטת ת"א או לנושאים הקשורים במנכ"לי אוניברסיטאות, כמקובל בכל הסדרי ניגודי עניינים במל"ג/ות"ת".

מלשכת השר בנט לא נמסרה תגובה.